verktygsgurun skrev:
Det jag menar är att om en hantverkare inte kommer överens med en kund om ett utfört arbete där hantverkaren hävdar att detta arbete är väl utfört, men kunden påpekar något annat. Då får väl en besiktningsman göra ett utlåtande.
Mjo, men besiktningen kommer ju påvisa om det är rätt utfört enligt regler och ev lagar först och främst. Sen kommer ju en utseendegrej och det är ju inte alltid det blir nedslag på det (besiktningsmän gör ju inte i första hand en estetisk besiktning) men om man uppenbarligen frångått något som står i ett underlag från beställaren så har man ju som kund en nära på 100% chans att få med sig besiktningsmannen i alla väder.....men det förutsätter ju då ett underlag som besiktningsman kan utgå ifrån.
 
Korvgubbe skrev:
En sund inställning och precis det jag förväntar mig av en hantverkare (eller annan yrkesgrupp) men det gör ju att det faller utanför min frågeställning eftersom du ändå har ringt. Att kunden sen inte svarar är dennes problem.
Nä, just det.
 
Korvgubbe skrev:
Kan du ge ett vettigt exempel på när det inte skulle finnas tid att ringa kunden och varför?
Man står hemma hos en kund som man vet är allmänt petig sedan tidigare och har en fråga om placering utav X.
Kunden har gjort sig oanträffbar pga superviktigt möte hela dagen.

Du har endast denna tid på dig att slutföra monteringen för i morrn kommer nästa yrkesgrupp och sätter sitt Y och då är det försent att rätta till. Samt att du har annat bokat resten av veckan.
 
Korvgubbe
Men varför har du inte tid att ringa? Att kunden eventuellt inte svarar är ju ingen ursäkt...
 
Han har inte tid att ringa pga att en ytterligare yrkesgrupp hänger honom på ryggen. Det finns ingen tid att vänta in den tidpunkt man vet att kunden är fri för att svara i telefon.
 
verktygsgurun skrev:
I slutändan är det ju givetvis en besiktningsman.
Och så finns det ju byggnormer som anger hur stora lutningar m.m. som ska accepeteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.