Det hjälper inte dig nu men ett tips när man sätter upp en ugn är att använda högkvalitativt eldfast tegel i eldstaden. Det gör den i princip okänslig för eldens påverkan oavsett om leran sitter kvar eller inte(y)

Fogarna mellan stenarna skall förstås hållas i skick.
 
  • Gilla
TorpSara och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag ingen murare, men dom rekomendationerna jag hört är att köpa leran från Dalarna som skall vara den bästa
 
Tackar för inläggen.
Eldar en brasa om dagen under kalla tiden, typ 2/3 till 3/4 av eldstadsplanet. En brasa som stryps och är urbrunnen inom kanske 45 min-1 timma, möjligen inte glödfri innan två-tre timmar. Två brasor när det är riktigt myggfritt... Vet inte om det är för hårt, kanske? Får prova att dra ned lite på veden för att se om det blir bättre...

Kan den leran som sitter och som jag använder mista sin elastisitet och vidhäftning? Den lossnar nämligen framtill men in mot tegelväggen mot slutet av säsongen. Som om det kom luft emellan eller att sot eller liknande skulle minska fästet, vad vet jag? Har läst att det kan bli så att det lossnar om ytan är oren/sotig. Därför tar jag även ned övrig lera innan återsättningen.
 
Anders_Roslagen skrev:
Tackar för inläggen.
Eldar en brasa om dagen under kalla tiden, typ 2/3 till 3/4 av eldstadsplanet. En brasa som stryps och är urbrunnen inom kanske 45 min-1 timma, möjligen inte glödfri innan två-tre timmar. Två brasor när det är riktigt myggfritt... Vet inte om det är för hårt, kanske? Får prova att dra ned lite på veden för att se om det blir bättre...

Kan den leran som sitter och som jag använder mista sin elastisitet och vidhäftning? Den lossnar nämligen framtill men in mot tegelväggen mot slutet av säsongen. Som om det kom luft emellan eller att sot eller liknande skulle minska fästet, vad vet jag? Har läst att det kan bli så att det lossnar om ytan är oren/sotig. Därför tar jag även ned övrig lera innan återsättningen.
Gammalt använt bruk skall man nog inte återanvända,oavsett viken typ av bruk det är
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Anders_Roslagen skrev:
Tackar för inläggen.
Eldar en brasa om dagen under kalla tiden, typ 2/3 till 3/4 av eldstadsplanet. En brasa som stryps och är urbrunnen inom kanske 45 min-1 timma, möjligen inte glödfri innan två-tre timmar. Två brasor när det är riktigt myggfritt... Vet inte om det är för hårt, kanske? Får prova att dra ned lite på veden för att se om det blir bättre...
Jag kom på att jag hört om en duktig kakelugnsmakare härifrån, han har även en hemsida, jag tycker du ska läsa den. Vore intressant att höra dina reflektioner efter att du läst den också! Detta är en duktig kakelugnsmakare härifrån Eskilstuna, detta kan ge dig en del vägledning i ditt eldande. :) Om du har vidare frågor så tycker jag att du ringer och pratar med honom.

http://www.kanerva.se/
http://www.kanerva.se/eldningsfel.html
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Ok, ser att min 2/3-eldning bör utvecklas. Är inte så enveten romantiker av äldre tekniker att jag fortsätter med det, särskilt inte om det kan bespara mig lite jobb och förlänga livstiden på ugnarna. Tack för god läsning xdigger...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Japp, läs även partiet om lera, finns massor med matnyttigt om det också! Det står hur länge kakelugnen ska torka osv. Jag har läst en del om detta tidigare av egen intresse, har ingen kakelugn, men det är intressant!

Nu när du kladdat färdigt i din, elda rätt och troligen kommer du få göra om det, köp då lera av kakelugnsmakaren i Eskilstuna om du har vägarna förbi, alternativt någon kakelugnsmakare i Stockholm(betala inga dyra pengar för leran). Byt den trasiga leran i vår när du slutat elda så får det hela våren, sommaren och en bit in på hösten på sig att torka och sen kommer det troligtvis att hålla länge!

Varsågod, bra att du gillade det! :)
 
Redigerat:
Det är bara att vara ödmjuk och inse att det allid finns dom som vet mer. Exakt denna typ av information jag jagade. Och visst, emellanåt har jag vägarna förbi Eskilstuna...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Med kladda så menade jag ingenting negativt, utan jag menade bokstavligen kladda lera.. ;) Tänkte bara så det inte missuppfattades. :)

Ja, det är en bra sida med tokmycket information även om den är lite amatörmässigt gjord.

Mysigt med kakelugnar, ett av huset jag tittade på innan jag köpte mitt hade 2-3st kakelugnar, killen som köpte är sotare. ;)
 
Det här med att elda hårt: Förr eldade man ganska hårt och satte om ugnen ganska ofta, ibland så tätt som var femte år. Allt är ju en avvägning av tid och behov. Jag tycker sidorna från eskilstunamakaren är läsvärda men han skriver otrevligt och överkomplicerar en del saker rätt ordentligt. Ugnen är ju till för att användas, och hos oss måste de eldas två gånger om dagen eftersom ugnen är så liten, tex. Också ett hänsyn att ta.
 
Eldar man hårt i en kakelugn så kan man råka bränna ner huset om man har otur eftersom kakelugnen inte är gjord för hård och långvarig eldning så kan den spricka och sen kan det börja brinna i närliggande material. Kakelugnen är konstruerad för en brasa om dagen ca 2-3 timmar, inte mer, OM man nu har det värmebehovet och kakelugnen inte räcker till så får man antingen byta ut eller ha en alternativ uppvärmning, det är inte värt att elda ner huset bara för att man kan. När kakelugnarna byggdes hade man ett helt annat behov av värme än vad vi har idag, och ja visst är dom gjorda för att användas men inte att tokeldas i.
 
Nä, tokelda är inte samma sak som att elda två brasor per dygn t ex. Det flesta skrifter jag har läst anger 12 timmar mellan brasorna. Efter 24 är min lilla ugn duktigt kall, om jag inte har eldat hårt i tre timmar, vilket jag tror är sämre för alla delar.
 
xdigger skrev:
Eldar man hårt i en kakelugn så kan man råka bränna ner huset om man har otur eftersom kakelugnen inte är gjord för hård och långvarig eldning så kan den spricka och sen kan det börja brinna i närliggande material. Kakelugnen är konstruerad för en brasa om dagen ca 2-3 timmar, inte mer, OM man nu har det värmebehovet och kakelugnen inte räcker till så får man antingen byta ut eller ha en alternativ uppvärmning, det är inte värt att elda ner huset bara för att man kan. När kakelugnarna byggdes hade man ett helt annat behov av värme än vad vi har idag, och ja visst är dom gjorda för att användas men inte att tokeldas i.
Nja. Visst kan man elda två brasor om dagen, en på kvällen och en på morgon. Tror snarare det handlar om att inte elda upp ugnen för varm när man eldar.
Har inte läst hela artikeln du länkar till men visst eldade man två gånger per dygn förr när det var riktigt svinkallt ute. Annars frös dom ihjäl ;)
 
Med handen på hjärtat så tror jag faktiskt att rätt så många eldar hårt utan att veta om det, tex fyller på med mer ved än man ska samt släpper in för mycket luft i eldstaden. Förr så hade man inte samma krav på värme som vi har, då räckte det med 15 plus sen satte man på sig mer kläder. Och jag litar mer på en erkänd yrkesman. Det var inte meningen att trampa er på fötterna så ni behöver inte rannsaka er för mig, om ni eldar fel så är det bara er och era hus det drabbar.
 
På tal om eldningsfrekvens, det är en otrolig skillnad på om man eldar på som vanligt och sedan låter glöden brinna ut och sedan stänger spjället till 90% som normalt föreskrivs i olika "manualer" mot om man tar ut glöden när den börjar ge sig och sedan stänger spjället till 100%

Det ger i vårt hus en klart varmare ugn dagen efter och spar in en brasa om dagen en lång del av säsongen.

Det är ju leran som tar stryk vid varje eldningstillfälle och ombildas över tid mer mot tegel=stumt=sprickor.

Det är även därför det inte är nyttigt med för täta eldningsintervaller, leran blir för het och bränns till tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.