I min instruktionsbok till min husqvarna rider står det att man skall fylla på olja i transmissionen där bak vid växellådan. Så igår fick jag för mig att fylla på lite men tyckte det var konstigt att det inte fanns någon sticka utan bara ett litet hål för påfyllning. Fyllde på olja iaf och när jag började köra sprutade det olja åt alla håll och kanter. Det visade sig då att jag har fel instruktionsbok och i min gamla maskin skall det vara FETT och inte OLJA.
Vad gör jag nu bör jag riva isär hela växellådan och tömma ur oljan eller kan jag låta det va?
Skall tillägga att maskinen är väldigt gammal och i övrigt ganska sliten så några större summor i form av reparationer är uteslutna.
 
tips?
 
Fett i växellådan?!!
 
xdigger skrev:
Fett i växellådan?!!
Tydligen ja eller transmissionen som det står i instruktionsboken.
 
Töm på olja och fyll med fett, borde inte hänt nåt med den.
 
problemet är att det inte går att tömma oljan utan att plocka isär växellådan. Finns ingen avtappningsplugg.
Men jag är nog inne på att inte göra något. Den mesta oljan läckte nog ut och förhoppningsvis har det inte gjort så stor skada.
 
Oljan är ju mer lättflytande än fettet så det borde inte vara någon större fara. Men en idé kanske vore att se om du kunde fått dit en smörjnippel och trycka i fett istället, men se till att det finns någonstans som kvarvarande olja kan ta vägen så du inte skjuter en packbox/axeltätning.
 
Risken är kanske att någon packbox redan gått då det rann olja ur själva bakaxeln när jag körde?
 
Det läcker nog ut varefter. Har gjort samma sak fast inte gjort nån åtgärd efter det.
Tror för övrigt inte du ska "fylla" med fett för då blir det nog svårt att växla mm.
Har för mig att jag läste nån stans att man inte skulle behöva fylla nått alls.
 
Ta hjälp av 2-3 kompisar, ta bort locket till påfyllningshålet och vänd upp och ner på den =)
 
Jovial skrev:
Ta hjälp av 2-3 kompisar, ta bort locket till påfyllningshålet och vänd upp och ner på den =)
Ja det är ju ett alternativ :D
 
Y
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.