Vill ha lite råd kring att lera om kakelugnen.

Varje år samma procedur. Knacka ned det invändiga och lägg iblöt. Borsta med stålborste och fukta för att sedan kleta på lera. Fuktar ett par gånger med blomspruta under torkningen (samma dag)

Mot slutet av eldnings-säsongen spricker en del och man samlar ihop för en ny omgång nästa höst.

Så ett par veckor innan hösten kommer med kylan är det dags igen... Eldar försiktigt första brasorna efter omlerning med ett par dagars mellanrum.

- Håller er lera mer än en säsong?

Eldar en brasa om dagen generellt, vid enstaka kölddippar under helger kan det bli morgon och kväll. Upplever inte att jag eldar hårt, men däremot upplever jag att det är tråkigt att sätta om leran. Ur ett större perspektiv spelar väl inte denna halvdags jobb någon större roll men jag undra om ni har tips och råd kring detta...

Jag sätter kanske om leran nästa helg...
 
använde eldfast bruk senast och det har hållt tre år nu.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Ja, blir nog det i år med istället för den "för sandiga"-feelingen som är i den "byggnadsvårdsleran" jag köpte för ett par år sedan...
 
jag sätter om varje år, eldar dock två gånger per dag i min. Det håller inte hela året ut. Jag tar en del lera, 3 sand, och sen vatten.

Det där eldfasta bruket hur funkar det, är det lika "rörligt" som lera, jag tänker så man inte sabbar själva kakelugnen istället för bruket?
 
Finns det något "dokumenterat" om detta? Beskrivningar om hur man gör? Har faktiskt aldrig tänkt på att det kunde/skulle göras, trodde mer att med tiden så blir kakelugnarna så dåliga att man får sätta om dem...
 
Det är just rörligheten jag är lite orolig för.

bonnier: Du har lite information i bland annat Handbok No 8 och Handbok No 9 från Gysinge Centrum för byggnadsvård...
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Kortar ned lite av beskrivningen.

Tag bort löst lerbruk och ev löst tegel med hjälp av slö kniv/spackelspade.

Använd stålborste för sotiga ytor då putsen inte fäster på dessa ytor. Tvätta av tegelytorna med vatten/svamp.
Blöt ordentligt där du skall mura, deras förslag är med svamp.
- Kommentar: Jag tycker att en blomspruta duger bra efter första svampningen, sprayar i ett antal vändor. Ett par två-tre flaskor...

Blanda torra lerbruket med vatten till smetig konsistens.

Mura tillbaka lösa bitar med bruket, pressa in så mycket lera som möjligt i håligheter.
- Kommentar: Upplever detta som ett svårt moment, tjockt lerlager klumpar sig och bitarna sticker iväg. Tålamod är en dygd...

Putsa sedan ytan med tunt lager lera med hjälp av svampen. Vid murningen är händerna bästa redskapet...
- Kommentar: Under torkningen sprayade jag ytan ett par gånger. Detta eftersom tegelväggen drar i sig vätskan...
- Avslutningskommentar: Jag låter kakelugnen stå en vecka, minst, innan eldning och eldar försiktigt i början, kanske endast halvfylld med ved.
 
Ska ta och kolla status på våra, har inte eldat själva i dem någon gång ännu men vet att föregående ägare gjorde det ofta i åtminstone en av dom. Tack för beskrivningen!
 
L
Varför ska man göra detta? Hållet den längre eller är det bara kosmetiskt?
 
Ja, leran skyddar teglet i kakelugnen som vid eldning riskerar att spricka. Det är påfrestningen och direkthettan från elden som ger en stor åverkan på kakelugnen. Det är nog så att det även skyddar utvändiga kaklet något lite, till vilken grad låter jag vara osagt, men vanligtvis spricker kaklet direkt ovan luckorna.

Ju mer teglet spricker ju närmre en total omsättning och en möjligt stor omsättningkostnad kommer man.

Teglet liksom leran tål rörelser i högre grad än vad eldfast bruk SÄGS göra. Kan inte själv bedöma detta. Tycker dessutom att lerningen är ett halvtråkigt jobb. Ville därför höra lite om hur andra löser detta.

Kosmetik? Visst den blir fin inne i eldstaden efter omsättning av leran (som dessutom i många fall kan återanvändas) och går man strikt tidstypiskt/byggnadsvårdsmässigt bör man i en gammal kakelugn ha lera. Men personligen skulle jag kunna använda ett eldfast bruk om jag visste att den gör att jag inte lika ofta behöver sätta om den eller på andra sätt inte skapar ett tidigarelagt behov av total omsättning. Jag tycker att renoverbarheten och hållbarheten är den viktigaste faktorn.

Håller däremot inte eldfasta bruket för dessa egna satta krav blir leran i mina ögon mindre kosmetisk, rent av den metod jag vill fortsätta med. Då förvandlas kanske även den trista delen till en mer uthärdlig del att utföra...

vill påpeka att jag inte har kunskap om hur tillvägagångssätten är för moderna kakelugnar, de jag har är hyggligt gamla, inga 1700-talspjäser dock. En från 1899 den andra (av mig) odaterad men troligen ungefär samtida...
 
Var köper du/man lerbruk?
 
Den mesta leran är återanvänd. Den man knackar ned läggs i blöt. Har köpt även på Gysinge samt vid Överjärva gård (Nacka byggnadsvård).
 
Du eldar inte för hårt i din kakelugn? Dom ska väl eldas max 3 timmar/dygn och det ska inte vara en sjutusan till brasa heller, prata med en fejarmästare alt. kakelugnsmakare så ger dom dig tips och råd på hur du ska elda.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Har eldats i vår kakelugn sen mina föräldrar köpte stället 1974 utan att nått gjorts med den mer än sotning. Nu är det förvisso dags att lägga i lite lera men har tidigare aldrig hört att någon hållt på med det varje år:eek:
Kakelugnen är antingen från 1913 eller monterad här i huset 1936.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Det är därför jag tycker du ska säkerställa att du eldar rätt, du kanske gör det men det är vanligt att man eldar för hårt och för länge i kakelugnar.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.