Hej,

Jag har en diskmaskin Husqvarna Cardinal 6210 från 2004. Fick byta elektroniken i den 2011. Nu var det dags igen. Jordfelsbrytaren löste ut och den visade fel kod 30 (översvämningskyddet hade aktiverats). Drog fram maskinen och "klädde av den". Konstaterade att det var 1-2 liter vatten i botten-tråget (tack för att översvämningsskyddet funkade!!). Nu när jag tagit bort vattnet är ju frågan vad som orsakat vattenläckaget så jag kan åtgärda felet.
Jag funderar på att köra maskinen i avklätt skick och se om jag ser något (har inte gjort det ännu inväntar tillfälle när ingen annan springer i köket och kan få ström i sig ;) ). Men jag vet ju inte om detta läckage uppstått under lång tid, i så fall kanske jag inte ser något på en körning. Men vattnet var någorlunda rent så det kanske har kommit under relativt kort tid. Alla slangar ser ok ut, verkar inte ha varit blöta på utsidan.
Det sitter en stor plastlåda med en massa "labyrinter och kanaler" i på vänster sida som är fylld till 90% med vatten. Har den kanske med avhärdning att göra? Tillopps-slangen går till den lådan och det går också ett litet avloppsrör från den till botten-tråget. Denna plastlåda har lite brunfärgade avlagringar på sina ställen. (Se bilder nedan.) Kan det vara orsaken att avlagringarna täpp till någon av kanalerna i lådan ? Det sitter också en plastlåda uppe på diskmaskinen som är kopplad till sidoplastlådan ... vad den nu kan ha för funktion? Vi har mjukt vatten och har aldrig använt salt i maskinen (borde man det för att undvika avlagringar?)
Hur skulle ett proffs gå tillväga för att hitta felet (och förhindra att det återkommer i framtiden) ? Någon som kan hjälpa mig på traven?
mvh /Sören
Vattenlada.jpg Avloppsror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plastlada_ovanpa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Labyrinten tror jag är till för att kondensera vatten under torkprocessen. Vår maskin svämmade över när avloppet var igensatt.
 
  • Gilla
sorent
  • Laddar…
Har en AEG från slutet av 2000-talet som det varit läckage från två gånger. Första gången gjorde jag som du tänkt, köra den och se varifrån det läckte och med mycket möda såg jag det droppa från "labyrinten".
Den såg lite värre ut än din med avlagringar.
Fick den bytt av en reparatör.

Andra gången gick jag direkt och köpte en ny och bytte själv. Väldigt enkelt. Kostade ca 800kr tror jag.
Vi har ganska hårt vatten och brukar nu salt. Får se hur länge det håller.
Skall testa göra rent den gamla med citronsyra och ha som reserv.
 
  • Gilla
sorent
  • Laddar…
Då var felet identifierat. När jag körde maskinen sprutade vatten ur röret till över spolarmen. Eller rättare sagt, det var den tämligen mjuka plastmuffen som koppar detta rör till värmeelementet som det gått hål i. Det var en bula på denna plastmuff där det på insidan satt sig lite avlagringar (röret i övrigt hade ingen beläggning), vilket tyder på att den varit överansträngd en längre tid. Bulan/hålet var på ovansidan och vattnet sprutade upp och studsade mot "disklådan" så först trodde jag det rann vatten från disklådan !
Det är anmärkningsvärt att en så pass mjuk plastdetalj sitter direkt mot värmeelementet. Den lär ju mjukna ännu mer då den sitter på metallröret till värmeelementet.
Nu har jag i alla fall beställt ett nytt rör (plastmuffen är ju limmad/svetsad på röret) från Nettoparts.se.
Frågan är om man skulle förstärka muffen på det nya röret, t.ex. genom att sätta några varv vävbaserat isoleringsband runt ... kan det ha några negativa sidoeffekter mån tro ?
20130909_213249.jpg 20130909_214954.jpg
Mvh /Sören
 
Redigerat:
A
du kommer att märka att muffen är hård när den är ny
det som sliter på den är eg. diskmedlet dvs kemiskt
att förstärka med ett förband med kemisk adhesiv är nog inte rätt väg att gå
 
Intressant synpunkt. Jag tänkte mig att det i första hand är värme och tryck som är styggt mot muffen. Så min tanke var att sätta ett par varv vävbaserat isoleringsband runt som förhoppningsvis hindrar att det blir utbuktningar på muffen i framtiden. Menar du med "kemisk adhesiv är nog inte rätt väg att gå" att också klistret i isoleringsbandet har negativ inverkan på muffens hållbarhet?
 
Ja, då har det nya röret kommit och är monterat. Men diskmaskinen fungerar inte lik förbaskat. Nu är det felkod 20, att tömningen inte fungerar. Efter en del googlande och testande verkar det vara värmeelementet som det är fel på. När jag kopplar ur strömmatningen till värmeelementet kan jag köra hela diskprogrammet, men när jag kopplar in värmeelementet så går tömningspumpen länge och väl trots att allt vatten tömts och efter ett antal minuters meningslöst tömnignspumpande så kommer felkod 20. Så det är väl bara att beställa ett nytt värmeelement.
Det är skumt att det blir felkod 20 (problem med tömning) för att väreelementet gått sönder. Borde vara en särskild felkod. Anledningen till felet med värmeelementet är väl att det blev blött när det sprutade vatten ur den trasiga slangen ... vad som nu kan ha hänt med det ?
 
A
Det beror troligen på att det kommit vatten på elementet
kan torka av sig självt eller får man hjälpa till med värme
 
Det gamla elementet har inte återhämtat sig, tvärtom har resistansen mellan strömpolerna och jord minskat. Nu är i alla fall ett nytt element på plats och allt verkar ok efter en provkörning. Fick dock byta de gamla fjäderklämmorna till riktiga slangklämmor för att få tätt vid anslutningarna till värmeelementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.