kontorsråttan
Hej.
Bygger ett skjul som är tänkt till att husera trädgårdsprylar, möbler, spadag, jordfräs. gräsklippare mm.
Tänkte inte isolera från början, men har fått för mig att det kan vara bra att isolera golvet. I alla fall om man senare byter nytta med skjulet och vill isolera, då är golvet jobbigt i efterhand. Vägar och tak går lättare.
Så någon form av vindpapp och isolering under råsponten som planerats till golv.
Eller lägga frigolit? Isolerar & stoppar blåsten.
Väggarna blir asfaltsboard till att börja med (hinner inte sätta panel innan vintern) senare blir det stående träpanel.Så väggarna får någon sorts skydd så det inte blåser rakt igenom.

Riskar man något om man har frigolit under råspont, tänker på om man sölar bensin när man tankar, eller ja det kommer att stå förbränningsmotorer och dom tenderar alltid att läcka.

Men är det värt besväret/pengen att isolera?
Vad vinner man?
Vad tror/vet forumet?

Alla alternativ beaktas.
 
När du skriver "skjul" så tänker jag på en mycket liten redskapsbod om 2-4 m2.

Då ser jag ingen anledning att isolera, för det kan inte användas till något annat än redskapsförvaring eller vedbod, kanske kombinerat.

Det kan tvärt om vara bra med lite genomluftning för att vädra ut ditt bensinspill ;)
 
kontorsråttan
Ventilation. Ja det måste fixas, bra input.
Storlek på skjulet blir ca 17m2. Kan vara att jag har lite konstiga referenser, bo på landet.
 
Redigerat:
Skjul? Nej det där blir ju en hel maskinhall :)

jag har byggt garage/verkstad där väggarna är "förberedda" för eventuell isolering.
Dvs väggarna består utifrån av panel, spikläkt, utegips och sedan 95 mm reglar.
Då är det lätt att komplettera med isolering och panel inne när andan faller på.
Något som jag faktiskt håller på med nu i verkstadsdelen.
Och att skruva upp takpanel på takstolarna och isolera är lätt gjort.

Det besvärliga är som sagt golvet.
Men det beror helt på hur grundläggningen görs.
Jag har gjuten betongplatta med 10 cm cellplast under, så det får väl sägas vara färdigisolerat.

Har du tänkt bygga på plintar eller vad?
 
kontorsråttan
Det är byggt på trädgårdsplattor & cementblock på välpaddad grusgård.

Och ja en mindre maskinhall lär det bli, med (för)stor trädgård blir det trädgårdstraktor, (2) gräsklippare, röjsåg/trimmer, snöslunga mm så mina 17m2 lär fyllas fort. Tänkte stoppa in lite däck mm.
Köpte en stomme från krp virke funkis
18008849-ibTod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Bild från tillverkaren)

Har funderat på allt från frigolit (enstegslösning) till Asfaltskivor &isolering eller vindpapp & isolering. Med råspont som golv. (Om ingen har ett bättre förslag)
(All isolering blir utan plast, inga tankar på kontinuerlig uppvärming )

Men denna helgen blir det hopp & lek.
 
Redigerat:
Mikael_L
Isolera golvet du, och sen lite i väggarna så fort du får råd/tid.
temperaturvariationerna blir mindre, både vad det gäller lägsta som högsta temperaturerna, och det blir troligen mindre risk för kondensfukt osv. Sånt som troligen gynnar det du förvarar där.
Isolering är billigt, men den bör ju täckas av någon skiva sen för att skyddas. Gips, eller OSB eller både och, t.ex.
Skivorna står väl för hälften av kostnaden ...

I golvet kan du väl fylla med Byggmax billigaste matta på rulle, ta så många lager som får plats.
Den isoleringen är lite löst pressad och har sämre lambda, men den är billig, så det kompenserar du med att ta mer helt enkelt = isolera hela bjälklagets tjocklek.

Själv skulle jag inte tveka en sekund, jag skulle garanterat kasta ner någon mineralull, och gärna nöja mig med något billigt.


Isolering på rulle är däremot ej lämpligt i väggarna, alltför stor risk att den sjunker ihop och skapar rejäla köldbryggor högst upp i väggarna.
 
kontorsråttan
Mikael_L skrev:
...
Isolering är billigt, men den bör ju täckas av någon skiva sen för att skyddas. Gips, eller OSB eller både och, t.ex.
Skivorna står väl för hälften av kostnaden ...

.
Utveckla gärna mer, skydd isoleringen med en skiva, under mot backen eller uppåt?
Tänker på golvet, om det gäller vägg är jag med.
Grunnar fortfarande på golvets beklädnad.
 
Mikael_L
Ja, jag tänkte vägg. För golv lär du behöva lägga oavsett om du isolerar eller inte. ;)

Men isolerar man väggar och tak brukar man vilja sätta skivor över sen.

Som golv kan du väl ha 21mm råspont?
Billigt och ganska stabilt.

Jag satt det som golv i friggeboden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.