Micke64 skrev:
Hela texten" We see this in rising examples of national legislation that restrict human rights defenders and civil society.

There are a growing number of laws being wrongly used to impede their work".

Their work, tolkar jag som att han syftar på "human rights defenders" och "civil society" (gemene man). Med "growing number of laws" tolkar jag att han menar att fler och fler lagar skapas (eller befintliga används för att..) som påverkar både "civil society" och "human rights defenders" negativt, dvs felaktigt? ..Jag kanske drar det lite för långt, men tycker faktiskt att det är andemeningen i hans tal.
Ja visst, jag tolkar syftningen på "their work" precis som du.

"growing number och laws" kan tolkas som att det är antalet lagar som ökar
"growing number of laws being wrongly used" tolkar jag som att det felaktiga användandet av befintliga lagar ökar. Det är alltså det felaktiga användandet som ökar, inte nämnda lagar i sig (även om de kanske också ökar, men det var inte syftningen här IMO)

"being wrongly used" tolkar jag alltså menandes att de nämnda lagarna används på ett felaktigt sätt. Inte att det är fel på lagarna i sig.
 
Micke64 skrev:
Kanske extra värt att notera är just att FN uppmärksammar samma saker som vi har diskuterat här. Ban Ki-moon utrycker nog inte dessa saker som viktiga pelare i en demokrati (the freedom to enjoy and exercise human rights.).
Det är då viktigt att inse att det finns de som inte känner att de kan exercera sina mänskliga rättigheter till följd av det moraliska förfallet, som ex.vis den porr på internet som kan vara svår att undvika då man många gånger inte vet vad man kommer att få se på en sida förrän man sett den, eller vilka träffar man får upp om man är norrmann och letar efter småfåglar, bara för att ta några exempel på varför ett sådant filter skyddar folks rätt att exercera sina mänskliga rättigheter.
 
thomasx skrev:
Inte ens med laglig förankring, på just de två punkterna.... ;)
Principiellt tycker jag det är OK från statens sida att verka för att censurera barnporr.
När det gäller åsiktsregistrering så hade jag tanken med fria val, men det blir ju inte helt rätt då individen inte är direkt kopplad till en åsikt. Däremot så vet staten om om du röstat eller inte. (vad dom nu ska med den informationen till...)
 
Nja....det blir ju en konsekvens av att man ska finnas med i röstlängden och prickas av så att man bara röstar en gång att infon finns där. Sen om dom nyttjar den infon eller bara slänger uppgifterna efter det att man räknat ut hur många som har röstat är ju en annan sak.
 
Intressant att se : "UR samtiden : styrd av ettor och nollor ". Sändes på kunskapskanalen.
 
thomasx skrev:
Du är redan övervakad och dina surfvanor registreras konstant av en massa olika sajter och register överallt på nätet hela tiden.
Det är skillnad. Det är av privata företag, inte stater! :cool: :D
 
Nyfniken skrev:
Det är skillnad. Det är av privata företag, inte stater! :cool: :D
1. Hur vet du det?
2. Detsamma gäller porrfiltren.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
M
"SWEDEN is the biggest provider of major interception arrangements" and the "biggest collaborating partner outside of English speeking countries"

Vid 3:00:30-3:01:00 så börjar de prata om Sverige...


[video=youtube;Cu6accTBjfs#t=10819]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Cu6accTBjfs#t=10819[/video]
 
Redigerat av moderator:
Det är möjligt att vi är bäst på sånt, det kan också vara så att man kan prata öppet om fra:s inblandning eftersom det är lagligt för dem att avlyssna.

Själv har jag en lätt kluven inställning till underrättelsetjänst och säkerhetspolis.

Att de ägnar sig åt avlyssning i sitt arbete förutsätter jag- allt annat skulle innebära att de inte gör sitt jobb.
Göra det lagligt för dem att ägna sig åt avlyssning är det absolut vansinnigaste man kam göra. En sån lagstiftning vore lite av att öppna pandoras ask.
 
Micke64 skrev:
"SWEDEN is the biggest provider of major interception arrangements" and the "biggest collaborating partner outside of English speeking countries"

Vid 3:00:30-3:01:00 så börjar de prata om Sverige...


[video=youtube;Cu6accTBjfs#t=10819]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Cu6accTBjfs#t=10819[/video]
Inte helt korrekt citerat, kan jag notera. De använder uttrycket collaborator snarare än provider, och säger dessutom INTE att sverige är den största "collaboratorn", utan den största UTANFÖR de fem engelskspråkiga länderna.

Rätt ska väl ändå vara rätt! ;)

I vilket fall, detta understryker det jag och många med mig sagt ända från början. Ingen bryr sig ett skit om ett litet porrfilter, de som vill avlyssna och åsiktsregistrera har helt andra och mycket mer kraftfulla verktyg att göra så....
 
thomasx skrev:
I vilket fall, detta understryker det jag och många med mig sagt ända från början. Ingen bryr sig ett skit om ett litet porrfilter, de som vill avlyssna och åsiktsregistrera har helt andra och mycket mer kraftfulla verktyg att göra så....
så mao ska man strunta i dom små åsiktsregistreringar och censurfiltren eftersom det finns andra större kraftfulla filter och registreringsverktyg.
min åsikt är nog snarare att man ska se till att ALL övervakning och censur försvinner om man sen börjar med dom enklare verktygen för att senare försöka få bort dom stora eller tvärtom kvittar väl så länge det försvinner.
Sen är det väl en varning på vilken kryptering du använder idag med tanke på att NSA tydligen lagt in bakdörrar i dom plus man in the middle attacker eftersom man inte kan lita på de kommersiella certifaken heller
 
ikeo skrev:
så mao ska man strunta i dom små åsiktsregistreringar och censurfiltren eftersom det finns andra större kraftfulla filter och registreringsverktyg.
min åsikt är nog snarare att man ska se till att ALL övervakning och censur försvinner om man sen börjar med dom enklare verktygen för att senare försöka få bort dom stora eller tvärtom kvittar väl så länge det försvinner.
Sen är det väl en varning på vilken kryptering du använder idag med tanke på att NSA tydligen lagt in bakdörrar i dom plus man in the middle attacker eftersom man inte kan lita på de kommersiella certifaken heller

Men det handlar varken om övervakning eller censur utan om ett valfritt porrfilter.
 
thomasx skrev:
Men det handlar varken om övervakning eller censur utan om ett valfritt porrfilter.
som kommer att användas för att logga och i förlängningen övervaka din trafik.
Dessutom är det ju tyvärr så att de flesta inte förstår hur man ska göra en op out då är det bättre med ett filter som du själv får installera och slå på hemma istället för ett centralt filter.
Nåt i stil med säkerhetsskräpet som du kan köpa från telia i ett paket som den okunniga/ignoranta massan redan idag köper
 
ikeo skrev:
som kommer att användas för att logga och i förlängningen övervaka din trafik.
...och sedan kommer lågflygande helikoptrar och folk med järnrör....;) vi har förstått detta nu och jag iaf funderar skarpt på att montera kulspruta på taket så att jag kan skydda mig ifrån allt detta.:wow:
 
Jag undrar ändå i mitt stilla sinne om inte min foliehatts-business skulle kunna gå bra....:sly:
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.