Grymt och väldokumenterat bygge! :)
Kul, kommer följas!
 
Spännande läsning & bilder. Blir kanonfint!
 
rickardg skrev:
Att köra betongsnabeln under gjutningen var enklare än jag trodde, däremot var det lite bökigt att få bort luftbubblorna genom att peta med armeringsjärn, det tog väldigt lång tid så betongen började stelna så på slutet när överflödig betong skulle tas bort hade den brunnit så mycket att det blev till att ta stämjärn och hammare för att få bort det sista.
Använde ni betong enligt spec från dorocell/poolstore? Den är ju väldigt lös. Normalt är problemet det omvända, att man fyller för snabbt och att betongen inte hinner brinna tillräckligt (vilket resulterar i att väggarna brister och du har ett par kubik betong på botten. Tiden det tar att jucka ner stående armering är precis lagom för att för att första hälften betong ska brinna klart. Väntar man med stående järn till efter sista fyllningen förstår jag att man kan få problem men det ska som sagt göras mycket tidigare av flera skäl. Luft behöver man inte fundera på om man har rätt konsistens på betongen.....

Vi fyllde i tre omgångar. Först till 3dje skiftet hela varvet runt. Sedan till cirka 20-30cm från toppen, sist breddbfyllning.

I övrigt, härligt bygge, fortsätt ösa på med bilder.
 
Var grundfirman som beställt betongen så det ska varit rätt sort då de har bra koll. Betongen var väldigt lös när den kom ur slangen men blev rätt mycket mer trögflytande snabbt, vilket även killen från grundfirman kommenterade att det skulle hända på grund av vädret
 
Under tiden vi varit iväg en vecka på semester så hade snickarna fortsatt med ventilations- och centraldamsugar-installationerna samt fortsatt att sätta panel på huset (Där flera väggblock bygger upp samma väggyta har några brädor inte monterats i fabriken så de monteras på plats för att man inte ska se skarvarna, även brädorna utanpå bjälklaget monteras i efterhand)

CIMG1562.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1564.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1566.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Snickarna har satt plåtar i hörnen på de flesta rum nu, antar att det är för att det inte ska bli lika mycket sprickor i hörnen.
CIMG1576.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarna har även börjat med panel under takutskjutet vid altanen, då detta utrymme blir stängt ville de att vi skulle bestämma slutgiltigt hur vi ville ha det med belysning. Vi bestämde oss för LED-lågspännings-spotar och förberedde för dem genom att borra hål och dra rör.
CIMG1575.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1571.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid poolen har vi även börjat bygga på pumprummet lite
CIMG1573.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mycket roligt projekt att följa
 
Den redan problemdrabbade entrén hade det blivit ytterligare lite tokigt med så vi fick fel ytterdörr,istället för en med fönster blev det en utan glas, men när jag kollade med Michel verkade inte vara några problem, de tar tillbaks den felaktiga och fixar rätt dörr. Skönt när det löser sig så smidigt!
 
Vår snickare Mattias Ravantti var själv förra veckan då hans kollega hade semester, Mattias fixade klart det sista på fasaden med knutbrädor och brädor runt fönster osv, är en del pyssel där knutbrädor möter takstolar osv men Mattias är extremt noggrann och det blir ritkigt bra, vi är väldigt imponerade av det han gör!
CIMG1580.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1579.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter fasadsnickerierna var det dags för takpannor, och nu verkar det vara rätt många av dem på plats, dock går det inte riktigt att se taket nerifrån marken då huset ligger så högt upp så helt koll på det har jag inte ;)
CIMG1582.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1578.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva har vi satt plywood på första innerväggen och även påbörjat lite gipsning, vi har prioriterat upp garaget då garagetaket måste vara gipsat för att få dit garageporten.
CIMG1593.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av svärfar lyckades vi få det mesta av råsponten på plats för gjutformen för cykelskjulets bakre vägg, snart dags att beställa betong, men det återstår en hel del småfixande med bl.a översta brädan ska vara snedsågad, göra fler formstag med gängstänger, hörnförstärkningar, gångbräda (att stå på när man gjuter)
CIMG1596.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1597.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har även grabbarna från Junmans rör börjat med avloppen och lite med vattenrören. Går toksnabbt jämfört om man skulle dragit det själv. Det blir två golvvärmefördelare på ovanvåningen och en på suterängvåningen, sen blir det en vattenfördelare på ovanvåningen. Bjälklaget är väldigt gediget byggt med kertobjälkar på CC 300mm i nästan hela huset och på några ställen är det dubel eller fyrdubbel tjocklek på kertobjälkarna, detta blir lite småbökigt när man gör rörinstallationer då det nästan inte går att få in borrmaskiner när bjälkarna sitter så tätt

CIMG1584.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1590.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1591.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CIMG1586.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1588.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1595.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bjälklaget får 50mm krattad lösull (ska vara 50mm enligt avtalet men ser det ut att var 70-100 i verklighetem men det sjunker nog ihop lite), men fullisolerat med isolermattor 60cm från ytterväggarna och ovanför garaget, sen blir alla fack med rör blir helt fyllda med lösull, missar tyvärr att få med det på bild annat än bilden på badrummet nedan där isoleringen är gjord med en mix av mattor och lösull pga alla rör som ska dit.
CIMG1610.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen monterades golspånskivorna med förfrästa spår för golvvärme, skivorna limmas mot bjälkarna samt skjuts fast med limspik (spik med extra stort huvud)
CIMG1611.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1613.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen då rörfirman kom för att montera golvvärmen kom jag dit lite efter kl 9 och blev lite förvånad när rörfirman lyckats lägga golvvärme i halva huset redan, de jobbar på väldigt snabbt. Före rören läggs ner lägger man dit en plåt som sprider ut värmen från golvväremerören så temperaturen blir jämnare och inte det bara blir varmt på golvet där det finns rör.
CIMG1627.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har även snickarna fått dit röret till köksfläkten, själva fläktmotorn ska hamna utomhus på taket (för att få lägre ljudnivå inne i huset), fläkten har vi fått men det fattas en plåtbit som är slut hos varenda ventilationsfirma (då ingen har eget lager och den är slut hos grossisten)
CIMG1619.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I arbetsrummen i källaren har det hamnat rör i glesen i taket. De drar rören här i glesen då bjälkarna sitter väldigt tätt under badrummen så det är väldigt jobbigt att borra genom bjälkarna just här. Det gäller att komma ihåg att inte skruva i några skruvar i taket just här sen för då blir det blött :eek:
CIMG1620.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några av rummen har fått golvgips, den ligger och flyter ovanpå golvvärmeplåtarna utan att sättas fast, dock tejpar de ihop dem läms skarvarana, sen kommer parkettgolvet ligga och flyta ovanpå gipsen.
CIMG1628.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När elfirman kom var det först inte samma drag som vvs-firman, elfirman kom å ritade lite kryss på väggarna och lämnade lite grejjer men gick för dan före lunch, men sen kom de tillbaks dagen efter och hade med sig två kollegor till och satte igång ordentligt, de började med att sätta takdosor och dra rör från elcentralen till takdosorna.
CIMG1629.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kom till sist även fönsterna på plats i källaren och det tog inte många timmar att montera dem. Snickaren tillverkade vinklar som monterads utanpå huset som förhindrade att fönstret trillade ut, sen hade han kilar att ställa fönstret på och ställde bara dit det från insidan på kilarna och sen drog i karmskruvarna, efteråt tätade han med fogskum, märktes att han satt in en hel del fönster tidigare då det gick väldigt fort.
CIMG1624.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nu var det så äntligen dags för gjutning av cykelskjulets stödvägg samt pumprumsväggen (som vi inte kunde gjuta samtidigt som poolen då marken ännu inte hade rätt nivå).

Först lite angående priset på betong:

När det gällde poolen och cykelskjulets platta har vi samgjutit med vår markfirma Elite Mark och Grund så vi kunde dela på den fasta kostnaden, de sa muntligt att betongen skulle kosta ungefär 2500/m3 med mastkran resp 1400/m3 med ränna, bara lite dyrare än de priser jag läst om på byggahus mm men flera byggare har kommenterat att betongpriserna gått upp mycket på siståne så det var väl ok ändå, dock tillkom det moms på de priserna så då blir det 3125 resp 1750, men när fakturan kom visade det sig bli 4400/m3 resp 2154/m3. Betongen levererades från betongindustri som när jag själv senare kollat priser visat sig vara dyrast (och högre än det pris jag fick genom markfirman), så de har nog inte lagt på orimligt mycket på priset men för den här gjutningen ville jag kolla vad för priser det blev om jag pratade själv med betongleverantörerna och det visade sig vara en bra idé att kolla med flera då jag fick följande m3-priser (inkl moms) givet 5.5m3 (priserna ovan har varit räknat på 4-5.5m3):

Pålplintar (slangpump): 3120:- / m3
Luja (mastkran): 3300:- / m3
Betongindustri (slangpump): 4180:- / m3
Betongindustri (mastkran): 4900:- / m3

Pålplintar hade visserligen lägst pris men det var mer prisvärt med mastkran från luja då det är smidigare att jobba med, dock kunde de inte leverera den dagen jag hade gjuthjälp & barnvakt så då föll valet på Pålplintar som även hade fördelen att de hade fast pris.

Gjutningen:

Jag fick slita rätt hårt många nätter inför gjutningen för att få ihop det sista på formen i tid, men det var bättre att göra så än att skjuta på gjutningen för att gjutningen skulle bli av nångång. Slangpumpen kom i god tid. Tidigare gjutningar har vi gjort med mastkran och ränna så slangpump var nytt för mig, pumpen dras efter en vanlig personbil och det är en grov (typ 60-70mm) slang som man får släpa runt till skillnad från mastkran där det är en kran som håller upp slangen åt en vilket underlättar då slangen är fylld med betong som är rätt tungt.

Planen var att jag skulle ha slangänden och spruta med och svärfar skulle flytta runt resten av
slangen, dock visade det sig att pumpföraren hjälpte till med flyttandet av slangen (och var till och med uppe och krättrade på gjutformen) och det var tur för svärfar fick istället fullt upp med att laga läckor i gjutformen som inte riktigt höll tätt på några ställen.

På den 2m höga cykelskjulsväggen hade jag gjort en smal gångbräda så det gick att gå längs med
formens konkava sida. Sånär som på några läckor (vid skarven mot plattan samt kvisthål) gick gjutningen av cykelskjulsformen bra. För att få en bra avslutning valde jag att inte gjuta de sista centimetrarna utan tänkte istället göra en eftergjutning senare.

I pumprummet hade jag inte hunnit ordna så mycket att stå på, den lösning med pall och gångbräda jag försökte snabbt ordna var för dålig men det visade sig gå bra att gå omkring ovanpå EPS-blocken och samtidigt fylla på dem men skorna blev rätt betongkladdiga. På ett ställe blev det en rejäl läcka då det inte var ordentligt med stöd under formen där det var gjutet golv på en högre nivå men svärfar tätade med frigolit och jag fyllde bara lite betong just där och lät det stå en stund innan jag fyllde hela vägen upp och det visade sig hålla. Stödpinnarna av trä hade inte hunnit bli riktigt färdiga och så stabila som jag egentligen tänkt men formen höll bra ändå. Svärfar hjälpte till att skrapa bort överflödig betong innan den stelnade så det behövdes inget hackande.

Då vi egentligen skulle gjujtit lite mer utanför cykelskjulet som inte hann förberedas och jag inte räknat bort betongen i öppningarna samt att det var väl tilltaget lite marginal på volymen så blev det en del betong över. Vi fixade ihop en gjutform lite snabbt (fanns halvfärdiga delar klara sen tidigare) och betongen fick bli till sula för en del av stödmuren som kommer vara längs med vägen. Då stödmuren kommer ha sprängsten som yta så såg jag och svärfar till att plocka ihop lite sprängstenar till första varvet och la i betongen innan den stelnat.

Tyvärr blev det lite dåligt med bilder på själva gjutandet då vi hade fullt upp med att gjuta men så här såg det ut efteråt:
CIMG1622.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1625.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1632.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfattningsvis gick det rätt bra men det var rätt slitigt att gjuta väggar med slangpump, skulle starkt rekomendera mastkran för vägggjutningar men slangpump bör nog fungera bra vid vår nästa gjutning som är taket till cykelskjulet (som även kommer vara va betong då gräsmattan på tomtens övre del kommer fortsätta ut över taket för att få en större lekyta)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Elektrikern satte upp elcentralen och började bestycka den med säkringar och jordfelsbrytare. Först råkade centralen hamna på fel sida väggen men som tur var såg jag det innan elektrikern hann komma så långt så det gick rätt enkelt att flytta den rätt.
CIMG1660.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att pressa priset på elen lite så drar jag klenspänningsbitarna (nätverk, högtalare, larm, strömbrytare till IHC systemet mm) själv, var väldigt mycket jobbigare än jag tänkt mig, speciellt då det i ett Sävsjö trähus är råspont på båda sidor på alla innerväggar så det blir en hel del snickrande med elen, sen blir det fler rör när man drar det själv då det blir lite fler funktioner. För att underlätta omdragning av el använder jag vp-rör istället för flex-slang, blir lite småknepigt på en del ställen.
CIMG1661.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1662.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1665.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1666.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1673.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS-firman kom och fixade det sista med anslutningarna som skall gå genom väggarna så snickarna ska kunna stänga väggarna.
CIMG1669.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1670.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick rätt snabbt för snickarna att sätta upp gips. Det gick till och med lite väl snabt på ett ställe så de glömde den ångtäta folien som var tänkt att sitta mellan gipsen och råsponten på de högsta innerväggarna där det finns den kalla vinden bakom. Efter jag påtalat det fick de ta ner några gips-skivor och fixa det och sen kom folien den med på resten av väggarna mot vinden. Det är möjligt att de har någon form av checklista/egenkontroll som hade fångat upp det om jag inte sagt något men jag blev lite orolig över att det höll på att bli ett 10m2 stort hål i folien mot vinden :eek:

Med gips börjar det se mer färdigt ut. Snickarna har även börjat lägga parkettgolv (som direkt täcks med "mjölkpapp") och sätta lister i några rum, för en amatör känns det lite bakvänt att göra det innan man målat men genom att ha den här ordningen kan de spackla över spikmärken på lister osv innan de målar listerna på plats.
CIMG1674.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1675.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1676.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1678.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG1680.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ett av fönsterna har de även satt fönsterbänken i ek, ser riktigt fint ut
CIMG1687.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jösses vad tjusigt det blir. Råspont är ju vackert att skåda. Kommer bli kanon det där. Verkar vara ordningsamma snickare ni har!
 
Ja råspont är trevligt i väggarna, ST gör verkligen gedigna hus känns det som, utöver råsponten är det trevligt med bjälklaget, är kertobjälkar på CC 300 i nästan hela huset å på många ställen 100x220 [mm] bjälkar vilket ytterligare förstärker den gedigna känslan :)

extremt noggrann snickare, han anlitas tydligen av ST för att rätta andra snickares misstag på garant-i/back-jobb då han är så noggrann, vi är helnöjda hittills
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.