Hej
I vårt hus, som vi förhoppningsvis snart skall börja bygga, ska vi ha en kamin av något slag.
Min fru har bestämt att det skall vara en finsk täljstenskamin därför att "De är så snygga".
Men är dom bra?
Är det någon som har egna erfarenheter?
Var köper man dem billigast ?
Finns det några tester ?
Ger de mycket värme i förhållande till veden man stoppar in?
mgb62
 
Det är nog mera 2,5 tons varianten vi pratar om
 
:D

Sitter här och gottar mig i broschyren med TULIKIVIs fina "kolosser" á 2,5 - 3,0 ton täljsten.

Har just upptäckt en annan finess förutom den fina lagringen av värme.
Det finns modeller med inbyggda elslingor, som håller värmen i stenen, så man kan sköta en viss basvärme i huset medan man är borta!

Yyiippiiii, tror jag sliter fram sedeltryckaren och börjar veva fram 10-tusenlappar för jag har inte tagit reda på  vad dom kostar....men dom är nog värda vartenda öre!

Kakelugnar kräver lite takhöjd för att passa in, tycker jag.
Det gäller bara att kolla golvet och fundamentet under, så att det klarar av denna belastning.
:)
Ger mig ut på stan och undersök snarast

Helena med
Sverige Stugan
 
Är det bara jag om undrar vem som har dött när man kommer in i ett hus med en stor täljstensugn?
De ser ju ut som gravstenar... ;D

Skämt åsido: Funktionen verkar ju vara fantastiskt bra, men snygga? Nja.
 
Bob_the_builder
ref_turku.jpg
Ska nog be närmaste narkotikaspanare att ta sig en sväng ut på Tyresö... Någonting står inte rätt till där nämligen. ;D
 
KarlXII skrev:
Är det bara jag om undrar vem som har dött när man kommer in i ett hus med en stor täljstensugn?
De ser ju ut som gravstenar...  ;D
:D
Men Kalle, det finns dom som ser ut som en skärgårdsklippa och Du gillade ju den jag hade utanför huset?

Bob, kan Du be narkotikaspanarn ta en tur till Bullandö också, för vi som har våra hus på "Klippiga Bergen" har en speciell förkärlek till ädla stenar!
Jag tror att en sådan "gravsten" är ett riktigt klipp, nämligen!

Helena med
Sverige Stugan
 
Jo som sagt detta är ju vad vi är ute efter, men var köper man dem billigast..?
Man kanske ska ta färjan över till Finland och hämta hem den själv ?
 
Vad för slags skorsten väljer ni?
 
::)
Skorsten ??

Man blir väl inte rökig av ett litet blått piller ??

Eller hur, Jompa?

Eller behövs det med tanke på kremering... av t.ex. surkartsgrannar eller annat brännbart ämne, Kalle?
;D

Helena...
S...... S.....
 
jureit skrev:
Om palsson ställde frågan till mig så kommer vi ha ett foderrör från Isokern och en yttermantel i kalksten. Däremellan blir det cementbundna lecakulor.

/Pillertrillarn
Ahhh, när jag såg stenhögen så trodde jag att du skulle mura pipan själv och dra den efteråt med något eldfast bruk, taskigt läge om sotaren inte gillar tillvägagångssättet tänkte jag..........

Oroade mig i onödan alltså ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.