KnockOnWood skrev:
Varför limmade de mattan? För att få mer betalt?
Det är rätt så trevligt när mattan ligger kvar på golvet när man dammsuger.
 
Spontant känns det dumt att limma om underlaget rör sig mycket. Man borde kunna få konstiga veck då.
 
Möjligt att dom inte limmade, vet inte stod inte över och tittade som sagt, slipade vet jag att dom gjorde. Men möjligt att dom bara limmade kanten upp mot väggen ( våtrum) vet att dom pratade om riskerna med att golvet rör sig och gör vi si och så riskerar mattan spricka.
Nu är det värt att påpeka att det här är ett gammalt torp över 100 år, snett vint, spruckna tapeter då huset rör sig mellan årstiderna. Men att det redan skulle vara synliga skarvar hade jag inte väntat mig...
 
I övriga rum syns skarvat också
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här..
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarvar som jag inte tidigare sett...men nu när man kollar så kommer dom fram.
 
ang spackel- finns ingen risk att spacklet spricker under mattan om huset ändå rör sig?
 
Det är inte så enkelt att det är veck som uppstått pga att mattorna är limmade och undergolvet rört sig? Lägger man mattan flytande slipper man väl sånt?
 
Kanske det kanske. I dom andra rummen bryr jag mig inte. Men i det nya rummet känns det lite trist att det syns redan efter 1-2 månader. Men orkar inte i dagsläget att strida och ta upp det med mattläggaren.Tycker ni att jag borde ta itu med det, eller ska jag bara acceptera det hela...
Märkt fler ställen nu på nya mattan, lite bättre när jag la en tygmatta uppepå. Syns inte heller om man står bredvid, eller ovanpå mattan, mest om man står på håll i annat rum och ser på golvet.
 
lite bättre när jag la en tygmatta uppepå
Just det, där har du Columbi ägg!

Några välplacerade trasmattor, ryor eller vad du föredrar så försvinner problemet (y)
 
KnockOnWood skrev:
Just det, där har du Columbi ägg!

Några välplacerade trasmattor, ryor eller vad du föredrar så försvinner problemet (y)
Columbiägg???:x
fast skarven syns ju tyvärr fortfarande där mattan slutar...suck.
vad hade ni gjort åt saken? Värst är det när jag har taklampan lysrör på, den går år samma håll och precis över skarven samtidigt som en ful ljus skugga lägger sig bredvid skarven...
 
Går förresten inte att bara vända på mattan...rummet är inte helt kvadratiskt...plus att det är snett och vint ��
 
KnockOnWood skrev:
Varför limmade de mattan?
I våra tre sov-/lekrum har/hade vi flytande golvmattor. I två av rummen har jag limmat fast mattorna, i tredje rummet kommer jag limma fast mattan också (blir eventuellt idag). Anledningen till limningen är att den nya dammsugaren (nyistallerad centraldammsugare) har väldigt kraftigt sug och i kombination med det nya golvmunstycket sugs flytande matta fast i golvmunstycket.
 
Nu är jag till 99 procent säker att spånskivorna är limmade. Kollade på gamla bilder av renoveringen och där stod en limflaska!
 
är det inte vanligast att man limmar mattor?
det trodde jag iaf, alla mattläggare jag har jobbat med har limmat iaf i vanliga hem

Vet att en mattläggare ville lägga mattan lös i en friggebod då den kallställs på vintern så det är kanske rätt väg på såna ställen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.