Hur många kvm klassar Ni som ett stort kök? Ev. är vi på gång att bygga nytt hus och jag vill inte ha ett för litet kök. Som det ser ut nu blir det c.a 21.5 kvm? (lite avlångt) :-/
 
Hej, ert kök hamnar väl på större än standardkök, tror att de flesta standardkök är ung 12-14m2. Men sen hänger ju allt på hur man disponerar ytan förstås. Mycket överskåp och högskåp kombinerat med köksö kan få vilket jättekök som helst att kännas trångt. Likaså beror det på vilka färger och eventuella träslag man inreder med, mörkt får ju nästan alltid ett rum att verka mindre. Öppen planlösning får köket att kännas luftigt, men det är ju inte alla som vill ha öppen planlösning av olika skäl.

TyraMyra
 
Vi har ca 30 kvm, känns ganska lagom.
 
Vi skippade att ha separat kök och matsal och har istället ett kök på ca 36 kvadrat. Köket är husets hjärta, det är ju där alla samlas. Bilder kan du hitta lite här och var i vår blogg.
 
Vi prioriterade köket främst. Blev en matlagningsdel på c:a 12 kvm och en matplats i direkt anslutning på lika mycket. D.v.s. runt 24-25 kvm totalt för "köket". Har köksö och öppen planlösning (flytande gräns mellan matplats och vardagsrum så man kan duka upp i en 45 kvm stor matsal vid behov). Känns mycket rymligt.
 
Vi skippade också separat kök och matsalsdel, utan slog ihop dem till ett öppet utrymme. Detta utrymme är på 60 kvm...
 
Thewhitehouse skrev:
Vi skippade också separat kök och matsalsdel, utan slog ihop dem till ett öppet utrymme. Detta utrymme är på 60 kvm...
Ni kan ju öpna restaurang vet jag. ;)

60 kvm hade nog känts lite stort och öde i vårt fall.
 
Thewhitehouse skrev:
Vi skippade också separat kök och matsalsdel, utan slog ihop dem till ett öppet utrymme. Detta utrymme är på 60 kvm...
Hur tänker du är du räknar till 60 kvadrat? Räknar du med vardagsrummet och hall/trapphus också? Jag var och kikade på er planlösning på er sida.
 
Kirre skrev:
Hur många kvm klassar Ni som ett stort kök? Ev. är vi på gång att bygga nytt hus och jag vill inte ha ett för litet kök. Som det ser ut nu blir det c.a 21.5 kvm? (lite avlångt) :-/
Som du nog förstår utifrån de tidigare svaren så beror frågan mycket på om du ska äta i köket eller om du har en separat matplats. Om du har en separat matplats (vilket jag tolkar det som att Konsulten har), så tycker jag att ett kök på 12 kvadrat känns helt ok och ett kök på >15 kvadrat stort, men detta är förstås subjektivt.

Om du ska ha matplatsen i själva köket, såsom Robert och Maria, så blir 15 kvadrat däremot väldigt litet och då skulle jag säga att det behöver vara 30 kvadrat för att kännas ok, men det där är ju också väldigt subjektivt och beroende på hur många man brukar vara till bords.

Mitt tips skulle vara att besöka massa olika kök och ta reda på hus stora det är. Då kommer du ganska snabbt få en uppfattning om vad du tycker är lagom för dina önskemål. Vi använder ju alla köket på olika sätt.
 
Vi har ritat på kök/matplats på ca 28 kvm sen har vi matsal (som direkt anslutar till köket och skiljs med en bardisk och vedspis) som är på 16 kvm. Finns bild på våran planritning i mitt foto album. Jag har gäster ofta och alla våra vänner som vi har barn, jag ville kunna ha barnen vid ett eget bord men ändå nära oss vuxna när vi väl har besök. Sen ville jag ha mycket plats för oss och våra tre söner när det är bara vi och vi alla sitter vid matplatsen eller lagar mat i köket. Och ändå önskade jag att köket var kanske 10kvm större men eftersom vi behövde så många rum var vi tvungna att låta det vara bra som vi fick till det.

Lycka till!!
 
Robert_Maria skrev:
Hur tänker du är du räknar till 60 kvadrat? Räknar du med vardagsrummet och hall/trapphus också? Jag var och kikade på er planlösning på er sida.

Nej, jag räknar köksdelen samt matsalsdelen...
 
Vårt kök blir på 15 kvm, men det är endast ett "arbetskök". Vi kommer alltid att äta i den angränsande "matsalen". Dock finns det plats för två barstolar i köket, så att man kan hålla kocken sällskap eller ta en snabbfika/mellanmål...

:)
 
17 kvadrat blir vårt kök för det var det rum som fanns att tillgå i stället för det befintliga pyttelilla köket. Konstaterar att även med en rätt moderat köksinredning blir det ganska trångt att få in en matplats för en familj av vår storlek (6 pers) så förmodligen blir det en matplats i vardagsrummet som ligger intill, även om det nog blir ett bord för frukostätare i köket också.

Så min slutsats är att runt 30 kvm krävs det nog för att kök inklusive matplats ska kännas riktigt stort.
 
W
Robert_Maria skrev:
Hur tänker du är du räknar till 60 kvadrat? Räknar du med vardagsrummet och hall/trapphus också? Jag var och kikade på er planlösning på er sida.
Någon som e avundsjuk eller???????


Tror som många fler att runt 30 är rätt lagom. Vi har 25 + 5 skafferi men själva köksdelen hade mått bra av att få vara 5 till så bordet kunnde fått vart lite större
 
Avundsjuka, varför i hela fridens namn skulle man bli avis för? Vi har själva så stort kök. Nej det var mest en fundering efter att ha sett planritningarna på Thewhitehouse:s barre. ta dig en titt på dem och se själv hur stort huset i övrigt måste vara om kök och matplast är 60kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.