Hej,

min trädgård ser idag ut som om att jorden gått under för något år sedan och har således blivit skött därefter.

Där finns idag tre äppelträd som jag vill ha kvar och "rabatten" högst upp i bilden får vara kvar för det blir för jobbigt att göra mig av med all den jorden och alla de rötter och stubbar där finns.
Min tanke är att klippa ner så gott det går och plantera något slags buskar/träd som har färggranna blommor under vår/sommar/höst för att få in lite färg i det hela.
Egentligen hade jag velat göra likadant på motsvarande sida och fått två "färgväggar" som ramar in trädgården.

Är detta möjligt?

Utöver det har jag små tankar kring en fontän en bit ut framför uterummet och lite senare även en pool som tror hade varit bäst placerad nästan längst ner på bilden en bit framför den stenlagda uteplatsen. Jag har även små funderingar kring ett växthus på ca 10m2 och hade nog placerat det längst bort på tomten bakom äppelträden.

Vad tror ni?

Kom med idéer och förslag!

PS. Tomten är lite längre än vad bilden får en att tro, totalt ca 1000m2.

Hus layout.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart det går nejo, det finns inget som är omöjligt när det gäller trädgårdar. Förutom kanske att odla kokospalmer på nordpolen. :) Allt handlar bara om hur mycket tid och pengar man vill lägga.

Väderstreck är alltid bra på trädgårdsritningar. Sen bor du i skåne enligt din profil, då kan du ha i stort sett precis allt som finns att köpa i en svensk handelsträdgård då det är en väldigt snäll odlingszon. (avis!) Så... Vad vill du ha? Blommande buskar säger du, du kan få tiotals förslag men om du funderar på om du vill ha något som blir högt eller något som blir lågt, något som behöver klippas eller något som inte behöver klippas tex först så är det lättare att komma med förslag. Både pool och växthus bör du fundera på hur du ställer i förhållande till träden. Poolen för att den inte skall bli full med löv och växthuset för att det inte skall skuggas för mycket. Å andra sidan så är det bra med lite skugga ifall växthuset ligger rakt i söder.

Vad har du i tomtgränsen på trädgården? Staket?`Ingenting? Vad sägs om en häck? Grönt, lummigt, ordningsamt och prydligt eller otyglat och vilt? det går att göra hur mycket som helst men du tjänar på att fundera på vad du gillar. Tex, vill du lägga tid på att sköta trädgården eller minimalt med skötsel. Gillar du färg och i så fall vilka eller vill du hellre ha det lite mer lugnt, strikt eller vildvuxet O sv i oändligthet.
 
Tja, om de inte behövs klippas så ofta är det ju ett plus, höjdmässigt så 2-3m ca. Minimal skötsel av trädgården är att föredra. Färgmässigt spelar ingen större roll. Hade lite funderingar på syrén, men de tycker jag ser så tråkiga ut när de blommat klart.

Här kommer en lite mer förklarande bild:

Hus layout ny.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi tog in en trädgårdsdesigner när vi skulle planera vår trädgård vilket jag tycker var värt varenda krona. Så ni kan säkert få bra tips här i tråden men kan ni hitta någon bra designer i ert område så skulle jag rekommendera er att överväga det alternativet. Ofta kan ni välja att bara köpa en konsultation per timme på plats för en genomgång idéer eller som vi valde i vårt fall att också få ett fullständigt förslag med detaljerad ritning med växter och övrig utformning.
 
Ingen?
 
Jag håller med mr_bygg. En bra trädgårdsarkitekt har en bra känsla för hur ni skall få en sammanhållen trädgård som uppfyller era behov. Kolla dock upp dem först. Vi har jobbat med en tjej som var jättebra och när hon slutade och inte kunde göra fas 2 så tog vi in en kille som var raka motsatsen.
 
Korvgubbe
Nu är det lite svårt att få en överblick över måtten, men jag hade dragit ned den stenlagda uteplatsen bakom garaget förbi uterummet till den stenlagda uteplatsen där. Då skapar man en naturlig plats för en framtida pool utanför uterummet och slipper en del gräs som behöver klippas. Ett växthus hade jag placerat antingen i sydvästra eller sydöstra hörnet beroende på hur skuggorna faller. Oavsett var kommer det bli väldigt varmt där inne under sommaren, men ett växthus har man för att förlänga säsongen på vår och höst så ju mer sol under den tiden desto bättre.

Gör man "allt" på en gång så blir kostnaden av att hyra en minigrävare inte speciellt hög, så rabatterna hade nog rykt med en gång om det varit min trädgård. Vill man ha minimalt med underhåll är det väl marktäckande växter som gäller som jag har förstått det. Vill du ha insynsskydd hade jag valt en enhetlig häck runt hela trädgården.
 
Korvgubbe
För tydlighetens skulle slängde jag ihop en paintritning, den är inte skalenlig för fem öre men förhoppningsvis framgår mina tankar ändå.

Hus layout ny.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Korvgubbe,

tack för en fin bild :)

Det är något i den stilen jag tänkt mig fast växthuset på andra sidan. Min tanke var dock att bygga ett trädäck där du föreslår stenlagd uteplats, men problemet i båda fallen är att det blir så dyrt, det är ca 60m2 (tror jag) som behöver täckas.

Den häcken som finns in mot grannen till väst är en thuja. Tycker inte att det är en särskilt snygg häck, men ser den nästan aldrig så det spelar mindre roll. Men tanken med häck runt om är bra, skulle kunna sätta thujor längs kortsidan för att förhindra insyn från gången där bakom och plantera något snyggt blommande framför thujorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.