Vi står i begrepp att göra om källaringången för att slippa ha hallen på övervåningen full av blöta kläder och skor hela vintern. Det är ett relativt litet rum direkt innanför källardörren och nu när vi ska byta ytterdörr funderar vi på om vi kan gå ner en dimension, från 10x21 till 9x21, för att få lite mer väggyta.

Är det någon som har erfarenhet av att dagligen använda en dörr i bredd 9? Känns den trång när barn, skolväskor, kompisar och annat ska in?
 
Min vardagsingång är så bred, tycker det fungerar utmärkt! Men sen så bor jag också i ett gammalt hus där dom flesta dimensioner inte riktigt är enligt dagens mått... Men jag tycker det räcker gott å väl.
 
Tänk på att man kan behöva komma in med rullstol,kanske inte nu men man kan bli sjuk och bli sittandes. Eller så behöver man komma in med en barnvagn.
 
Min groventré har en 9*21 dörr och i huvudentrén 10*21.
Dörrbredden har aldrig varit ett problem, däremot är utrymmet innanför ett kaos. 2,8m2 är alldeles för litet för 2 vuxna, 2 barn, hund och katt.
 
Tack för bra synpunkter! Rullstol är nog inte sannolikt med tanke på den branta trappan utanför, däremot ska ungarna dagligen igenom dörren. Åtminstone vintertid lär källardörren få bli standardingången för alla som har blöta galonkläder, overaller och liknande.
 
jag har en pardörr 14x21, där gångdörren är 8x21.
Fungerar kanon, kommer lätt in och ut med barnvagn.
I garaget har jag 9x21 och att komma igenom den är definitivt inget problem.
 
Jag gick upp från typ 8,5 till 10 när vi renoverade hallen och bytte dörr. Nu är det här min enda ingång förutom altandörren som är mindre. Så jag skulle aldrig byta ner mig igen, det kommer alltid en dag när nått stort och otympligt ska in eller ut. Det dagliga användning gick iofs hyffsat förut också men nog känns det att den här dörren är större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.