Ja den kommer du inte ifrån, det har det aldrig varit prat om heller, den är reglerad enligt lag. Här handlar det om hur fejarmästare tolkar regler lite som dom känner för. ;)

Jag opponerar mig inte ett dugg annars, bara när någon talar om för mig hur jag ska göra och att det är lag på det, då vill jag veta var man hittar den lagen.
 
D09
I mitt fall så handlar det inte om att få en lägre klassning för att jag inte bryr mig om skyddet utan att man har den klassningen som anläggningen kräver.

Sen att det åker upp dubbelgips, minerit på dörr, kakel på väggar, betonggolv, inget bränsle i anslutning till pannan osv handlar mer om att jag vill sova gott och beaktar syftet med brandskydd
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja, jag vill givetvis ha ett bra brandskydd ändå, men rätt ska vara rätt. Minerit på dörren gör tyvärr inte att man sover tryggare, du har väl ingen strålningsvärme mot dörren? Räddningstjänsten här sa att minerit på dörr fyller inget syfte/funktion alls, montera gummilist rekommenderade dom mig för då uppfyller man EI30, det gör man inte med minerit. För mig handlar det inte heller om att komma undan, jag vill dock göra rätt åtgärder och jag vill inte ha några krav som jag inte måste ha. :)

Mitt hus är helt i sten så risken är inte så stor att nåt tar eld. ;)
 
xdigger skrev:
Ja, jag vill givetvis ha ett bra brandskydd ändå, men rätt ska vara rätt. Minerit på dörren gör tyvärr inte att man sover tryggare, du har väl ingen strålningsvärme mot dörren? Räddningstjänsten här sa att minerit på dörr fyller inget syfte/funktion alls, montera gummilist rekommenderade dom mig för då uppfyller man EI30, det gör man inte med minerit. För mig handlar det inte heller om att komma undan, jag vill dock göra rätt åtgärder och jag vill inte ha några krav som jag inte måste ha. :)

Mitt hus är helt i sten så risken är inte så stor att nåt tar eld. ;)
http://www.cembrit.se/Files/Filer/SE/Installation Manuals/Appl_Cembrit_BrandSpegeldorr.pdf
 
Jag har ingen spegeldörr, jag har en massiv trädörr och då behövs endast gummilist för att uppfylla EI30, på 50-talet hade dom rejäla dörrar. :) Men det var en bra länk! :)

Jag kommer dock att montera en A60 dörr vartefter, men jag har ingen just nu, det är därför jag opponerar mig.
 
D09
Andreas_Hansson skrev:
[länk]
Bra länk :)

Jag har spegeldörr idag :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har försäkringsbolagen nån synpunkt på det här?
 
Följer man boverkets regler så har dom nog inte nått att sätta emot om det skulle bli någon domstolsförhandling
 
thomasx skrev:
Kan det vara så att mitt pannrum är klassat som Pannrum även fast jag bara har en 25kw panna? Kan man i så fall få ändrat på det?

Ja, många funderingar blev det kring detta.
Ja det beror ju på när ditt pannrum är uppfört.
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja det beror ju på när ditt pannrum är uppfört.
1908... :)
 
thomasx skrev:
1908... :)
Du får väl skicka in en bygganmälan att det inte längre är pannrum...

... Ställ in en gästsäng och kalla det gästrum med panna...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
jensaro skrev:
Du får väl skicka in en bygganmälan att det inte längre är pannrum...

... Ställ in en gästsäng och kalla det gästrum med panna...
Eller så sätter jag upp lite torklinor och kallar det torkrum :)

Men det spelar nog ingen roll antar jag. Säkerheten tänker jag inte tumma på och brandskyddskontrollerna slipper jag inte i vilket fall.
 
Försäkringsbolagen har en hel bibel med regler följer men inte dom kan man bara bli utan ersättning om något händer de lär inte stämma dig far att du bryter mot vilkoren

De får in pengar och du får ingen ersättning!
 
Erik_X skrev:
Försäkringsbolagen har en hel bibel med regler följer men inte dom kan man bara bli utan ersättning om något händer de lär inte stämma dig far att du bryter mot vilkoren

De får in pengar och du får ingen ersättning!
Ja visst, men så är det oavsett.
 
Krilleman
Men jösses vilken konstig tolkning på dessa regler om pannrum kontra panna på över 60kW.

Jag har en 50kW panna med minerit på anslutningsdörrar i pannrum. Har alltid gått igenom brandskyddsinspektionen. (och ska ha en ny sådan om en vecka) Medans min svåger har fått anmärkning på sin 35kW panna i sitt hus, enligt kontrollen krävs godkänd branddörr, och vi bor 7 mil ifrån varandra så det är två olika sotningsdistrikt.

Tolkningen är visst öppen för förslag hos sotarna. Men följer man Boverket ser jag det inte som tolkningsbart...

Hur ska man tolka detta? Kan man överklaga sotarmästarens egna tolkning av reglerna?

Eller ska man printa ut reglerna som gäller och visa vad sotarmästaren (eller nu vilken titel han som gör kontrollen har) borde följa?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.