Ingen har nämnt något om att elda med olja.
Vad är det för märke och modell på pannan och på luftvärmepumpen.
Luftförflyttaren behöver du inte tänka mer på. Den tillför ingen värme.
Tänk i stället på vintern och -25 graders kyla och pengarna bara rinner iväg.Det är nu du kan göra något åt det.
 
Redigerat:
johanpelle skrev:
Ingen har nämnt något om att elda med olja.
Vad är det för märke och modell på pannan och på luftvärmepumpen.
Luftförflyttaren behöver du inte tänka mer på. Den tillför ingen värme.
Tänk i stället på vintern och -25 graders kyla och pengarna bara rinner iväg.Det är nu du kan göra något åt det.
- Jag vet inte märke och modell på panna och luftvärmepump.

Däremot förstår jag inte det du skriver om att luft/värmeflyttning inte tillför någon värme. Värmeflyttning handlar om att få varm luft från en plats till en svalare plats, och på så vis fördela luften för jämnare temperatur = utnyttja värmekällan bättre.
Vad är det du menar inte tillför något med den principen? Det finns x antal företag som säljer just fläktar för att det är ett sätt att få runt värmen i hus med mindre öppen planlösning, och jag har läst hur många inlägg somhelst där man tipsar om detta som ett utmärkt sätt att ta vara på energin.

Luftvärmeväxlaren ska väl ses som ett komplement till annan värmekälla om man inte har ett väldigt litet och "öppet" hus, men att olja skulle vara billigare än el...är det verkligen så?
 
Är det någon som någonstans i tråden har rekommenderat dig att elda med olja??
Läser du inte tråden?
Det finns säkert x företag som säljer skojarprodukter som man lurar kunder med. Senast nu är det företag som säljer strålkaminer och påstår att de ger lika billig värme som bergvärme.
En luftförflyttare tillför inte huset någon värme alls, den bara flyttar omkring värmen.
En sådan kan man lätt bygga själv f.ö. så den är inte så märkvärdig.
Hur ska du få varmt i huset om du inte tillför någon värme?
Hur gör du när du kokar potatis? Måste du inte tillföra värme då?
 
Något som brukar rekommenderas som punkt ett är att ta det lugnt. Bo ett tag i huset och se hur det fungerar. En luftvärmepump installerar man normalt inte för att värmen inte är tillräcklig utan för att minska värmekostnaden. Troligen räcker husets ordinarie värmesystem utmärkt för att värma huset, men förra ägaren har skaffat luftvärmepumpen för att minska kostnaden för uppvärmning.

Luftburen golvvärme så som jag fått den beskriven har kanaler i golvet som uppvärmd luft blåser genom. Längs ytterväggarna kommer sedan den uppvärmda luften ut genom spalter och återcirkulerar genom huset till den centralt belägna fläkten och värmeväxlaren. Kraftig cirkulation av luften genom hela huset är vad hela uppvärmningssystemet bygger på. Du kan sätta små fläktar som blåser mellan rummen, men dessa kommer inte att åstadkomma i närheten av så god cirkulation som du redan har tack vare det luftburna värmesystemet.

Eftersom man ser systemet så sällan kan man gissa att det har sina nackdelar, men det borde vara ett närmast idealiskt system att komplettera med luftvärmepump. En luftvärmepump skall dock vanligtvis ses som just ett komplement till annan uppvärmning. Det finns exempel på hus som värms bara med luftvärmepump, men normalt är det bara ett komplement.
 
johanpelle skrev:
Är det någon som någonstans i tråden har rekommenderat dig att elda med olja??
Läser du inte tråden?
Det finns säkert x företag som säljer skojarprodukter som man lurar kunder med. Senast nu är det företag som säljer strålkaminer och påstår att de ger lika billig värme som bergvärme.
En luftförflyttare tillför inte huset någon värme alls, den bara flyttar omkring värmen.
En sådan kan man lätt bygga själv f.ö. så den är inte så märkvärdig.
Hur ska du få varmt i huset om du inte tillför någon värme?
Hur gör du när du kokar potatis? Måste du inte tillföra värme då?
- Jag tror vi båda missförstått varandra. Det är inte så att jag tror eller menar att luftförflyttare ger värme som inte redan alstrats från någon annan källa. Jag skrev värmeFLYTTNING, alltså att portionera ut värmen i de ytor man vill värma upp.
 
Avemo skrev:
Något som brukar rekommenderas som punkt ett är att ta det lugnt. Bo ett tag i huset och se hur det fungerar. En luftvärmepump installerar man normalt inte för att värmen inte är tillräcklig utan för att minska värmekostnaden. Troligen räcker husets ordinarie värmesystem utmärkt för att värma huset, men förra ägaren har skaffat luftvärmepumpen för att minska kostnaden för uppvärmning.

Luftburen golvvärme så som jag fått den beskriven har kanaler i golvet som uppvärmd luft blåser genom. Längs ytterväggarna kommer sedan den uppvärmda luften ut genom spalter och återcirkulerar genom huset till den centralt belägna fläkten och värmeväxlaren. Kraftig cirkulation av luften genom hela huset är vad hela uppvärmningssystemet bygger på. Du kan sätta små fläktar som blåser mellan rummen, men dessa kommer inte att åstadkomma i närheten av så god cirkulation som du redan har tack vare det luftburna värmesystemet.

Eftersom man ser systemet så sällan kan man gissa att det har sina nackdelar, men det borde vara ett närmast idealiskt system att komplettera med luftvärmepump. En luftvärmepump skall dock vanligtvis ses som just ett komplement till annan uppvärmning. Det finns exempel på hus som värms bara med luftvärmepump, men normalt är det bara ett komplement.
- Ja, jag tror det fungerar så. Frågan är bara om det är fullt effektivt efter drygt 50 år?
Sen har jag sett att luftburen golvvärme börjar komma mer o mer i nybyggnationer nuförtiden, så själva principen verkar vara en god idé.
 
Hej,
Vi har ett hus byggt -62 med Bahco luftburen golvvärme i 2/3 av huset och radiatorer i resten av huset, hela systemet är vattenburet. När det byggdes var det olja och sen byttes pannan mot elpatron som fortfarande användes när vi köpte. När vi flyttade in fanns även en llvp, förbrukningen var ca 25 000 kWh. Vi satte in bergvärme och även ytterligare 3 radiatorer. Vi fortsatte använda den luftburna golvvärmen då den fungerar bra och även håller det torrt mellan platta och golv, men ska nog byta fläktmotorn till någon modernare som är tystare och snålare. Nu är husets totala förbrukning 10 000 kWh.
/Anders
 
Kalmarkille skrev:
- De flesta som har luftvärmeväxlare i hus med icke öppen planlösning använder sig av fläktar eller ventiler för att få ut full effekt av uppvärmningen, har jag förstått efter ett antal timmars surfande på forum där ämnet är en het potatis.

Att flytta luft från varma områden till svalare känns ganska logiskt för mig, och i synnerhet när energin för att driva ett par små fläktar sparas in på nolltid i jämförelse med att komplettera luftvärmen med direkt el då.

Kalmarkille skrev:
- Jag vet faktiskt inte det. Misstänker att den inte är jättebra eftersom förra ägaren valt att installera l/lvärme.
Ja ofta använder man sig av fläktar för att flytta värme i ett hus utan öppen planlösning och där man kompletterat direkt el med en kamin eller L/L pump, dock skall man ha med sig att antingen är fläktar som flyttar nog med luft för att göra någon vidare nytta antingen högljudda eller dyra.

Vad jag vill få fram är att man gjort en snållösning från början. L/L hör i mina ögon inte hemma i ett hus med vattenburen eller i ditt fall vatten och luftburen värme. Du borde inte försöka dig på en massa fläktlösningar för att distribuera värmen från en luft/luft som inte skulle vart där från början och inte vet effekten på utan göra om och göra rätt. Installera pelletsbrännare i befintlig oljepanna eller installera en värmepump till de vattenburna systemet (luft/vatten, jord el. bergvärme)

Om vi utgår från att det inte är en underlig avart av luftburen golvvärme du har så är den med största sannolikhet kopplad till oljepannan via en värmeväxlare som för över värme från vattnet pannan värmer till luften som cirkulerar i golvet, i vissa av rummen har man dock valt att använda vanliga vatten radiatorer istället. Detta innebär att om du satsar på pellets eller värmepump till de "riktiga värmesystemet" så kommer billigare värme spridas i hela huset.

Förmodligen är det inte för att den luftburna golvvärmen fungerar dåligt man satt in luft/luft utan därför el/olja var dyrt och man tog de billigaste alternativet för att sänka kostnaden.
 
Något som inte framkommit är: Finns det någon vatten-till-luft eller el-till-luft konvektor dom tillför golvvärmeluften värme? Eller är det luftvärmepumpen som är tänkt att ge den värmen. Tyvärr tappar ju en luftvärmepump effekt när det blir kallt och då uppvärmning behövs mest.
Hur stor elkostnad var det förra vintern? Går kanske att få uppgifterna från nätägaren. Får du den uppgiften så vet du vad du har att vänta.
Du har ju lyckligtvis både panna och vattenburet system så att minska uppvärmningskostnaden är enkelt gjort. Tänk bara vad se som köper hus med elradiatorer får kämpa och kosta på för att få ned kostnaden!
Luftburen värme är vanligt i USA men i Sverige försvann det på 70-talet eftersom spridningen av bakterier och mögelsporer inte var bra för hälsan. Hoppas du har bra filter i apparaten.
 
johanpelle skrev:
Något som inte framkommit är: Finns det någon vatten-till-luft eller el-till-luft konvektor dom tillför golvvärmeluften värme? Eller är det luftvärmepumpen som är tänkt att ge den värmen. Tyvärr tappar ju en luftvärmepump effekt när det blir kallt och då uppvärmning behövs mest.
Hur stor elkostnad var det förra vintern? Går kanske att få uppgifterna från nätägaren. Får du den uppgiften så vet du vad du har att vänta.
Du har ju lyckligtvis både panna och vattenburet system så att minska uppvärmningskostnaden är enkelt gjort. Tänk bara vad se som köper hus med elradiatorer får kämpa och kosta på för att få ned kostnaden!
Luftburen värme är vanligt i USA men i Sverige försvann det på 70-talet eftersom spridningen av bakterier och mögelsporer inte var bra för hälsan. Hoppas du har bra filter i apparaten.
- Jag har inte fått genomgången av värmesystemen ännu, utan bara kikat in som hastigast i "pannrummet". Eftersom jag bara är bekant med vanlig oljepanna, känner jag inte till hur övriga system ser ut eller fungerar.
Det jag gjort är att skumma igenom x antal forum som behandlar just luft/luftvärmeväxlare, varmluftsflyttning, och vattenburen el.

Däremot har jag en fullständig energideklaration gjord på huset, och kortfattat ser det ut såhär:

Värmekällor - vattenburen el, luft/luftvärmepump, direktverkande el
Energianvändning - energi till värme och kyla: 6 330 kWh/år (varav energi till varmvattenberedning 830 kWh/år)
Självdragsventilation

Kan de här uppgifterna kanske bidra med något?
 
Hade jag varit som TS hade jag slängt in en pelletsbrännare i oljepannan och kört med det över vintern, du ska försöka använda ditt vattenburnasystem då det ger jämnast värme i kåken. Sen är ditt hus konstruerat för att eldas i så att inte elda kan få huset att på sikt må dåligt!
 
En energianvändning på 6330 kWh/år låter väldigt lite. Kan det stämma?
 
pelpet skrev:
En energianvändning på 6330 kWh/år låter väldigt lite. Kan det stämma?
- Det är en energideklaration utförd i augusti i år, av auktoriserat besiktningsföretag.
Sammanfattningen låter såhär:
"Din byggnad använder totalt 6 330 kWh för uppvärmning och varmvattensberedning."
 
Kalmarkille skrev:
- Det är en energideklaration utförd i augusti i år, av auktoriserat besiktningsföretag.
Sammanfattningen låter såhär:
"Din byggnad använder totalt 6 330 kWh för uppvärmning och varmvattensberedning."
Den deklarationen skulle jag starkt ifrågasätta, schablonberäkningen bara för varmvatten är runt 5000kWh. En mer rimlig förbruknig borde hamna runt 20000kWh.
 
Kalmarkille skrev:
-
...
Däremot har jag en fullständig energideklaration gjord på huset, och kortfattat ser det ut såhär:

Värmekällor - vattenburen el, luft/luftvärmepump, direktverkande el
Energianvändning - energi till värme och kyla: 6 330 kWh/år (varav energi till varmvattenberedning 830 kWh/år)
Självdragsventilation

Kan de här uppgifterna kanske bidra med något?
Direktverkande el?
Är de i de 30m2 biyta som de sitter el element?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.