Hej

Nu har jag snart googlat ihjäl mig och surfat runt här som en tok men hittar inte riktigt det jag behöver.

Jag har en bosch diskmaskin som är en 5-6 år gammal.

Den har krånglat lite med E:24-E:25 lite då och då, ända sen starten men oftast har det varit bara att dra lite i avloppsslangen.
Nu räcker inte det..
Denna ggn lät det lite som den körde in vatten men sen när den skulle pumpa ut så gick det inte mer.
Sen när vi gjort det tillräckligt många ggr (testat att slå av å på, dra i avloppsslangen mm) så var det vatten i och det går inte ut. E:25

Har plockat isär, känt i lilla hålet med lilla hjulet, dragit piprensare i avloppshålet innanför där.

Nu har jag skruvat av sidorna för att kolla lite.
Ser att det är både gult och svart "klet" inne i plastgrejen på sidan (vatten in och ut), där både in och ut är inkopplat nertill.

Jag försöker lossa på hela plasten för att försöka rengöra men den sitter fast inuti i en grå plastgrej som jag inte kan rubba alls.

Jag hittade nån röd liten grej man kunde vrida lite på och testade, då viner det lite och den småpumpar lite och några droppar hoppar upp i avloppet och sen blir det E:25 igen.

Lite lustigt att det står nån modellbeteckning innanför på högersidan som heter "Siemens" .
Har tagit massa kort, sista bilden är på den grejen jag inte får loss.
Tacksam för svar.

vattentank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vänster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
höger.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inuti.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade precis ett liknande problem med en Electroluxmaskin. I mitt fall var det skräp som åkt in i pumpen och fastnat, förmodligen när jag tagit loss filtret i botten på maskinen för att rengöra efter en disk. Det som fastnade måste ha legat precis i kanten och trillat ner när jag lyfte upp silen. Pumpen gick att komma åt framifrån (sitter under maskinen).
 
tack för svar...

men min pump tror jag sitter mitt i här
pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och det är från vänster...
framifrån går det tyvärr inte att komma åt något, när jag skruvade bort skyddsplåten, tidigare idag, under luckan var där inget mer jag kunde lossa....
 
sen var jag och letade efter "flottören", som jag läst om lite här och där, men fann inget
däremot kände jag att det var alldeles blött på 2 ställen, antagligen det ena som läcker till det andra
spelar det nån roll?

bifogar bild igen.....

blött.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
till saken hör oxå att maskinen ibland inte diskar riktigt rent...
ibland är grejerna helt flottiga...inte lortiga men feta, speciellt plastgrejer
men värme finns i den...

efter att vi bara kör med 65-graders programmet så blir det inte lika ofta iaf
 
Redigerat:
Vi hade problem med att anslutningen till avloppsslangen vid diskbänken var för grann, vilket resulterade i att ett lite större skräp helt täppte till avloppsslangen. Fungerade en dag eller så efter att ha joxat runt med avloppsslangen, men blev stopp hela tiden.

Efter att ha hittat felet har den gått perfekt! :)
 
steffeb skrev:
Vi hade problem med att anslutningen till avloppsslangen vid diskbänken var för grann, vilket resulterade i att ett lite större skräp helt täppte till avloppsslangen. Fungerade en dag eller så efter att ha joxat runt med avloppsslangen, men blev stopp hela tiden.

Efter att ha hittat felet har den gått perfekt! :)
tyvärr tror jag inte det är vårt problem... vi hade maskinen i lägenheten i Oslo först och sen fick den flytta med till sverige och det har väl varit ungefär samma hela tiden... ibland får man dra lite i den

men nu har vi testat (igår) med att koppla bort avloppet från köksavloppet bara ner i en hink men det hjälpte inte heller =(

snart blir det nytt.......... gah, vill inte lägga massa pengar på det NU.
 
Du har stopp i pumpen
Kan vara något som snurrat upp sig på den eller en glasbit som hoppar lite fram och tillbaka. Skrota inte maskinen för detta, please ...
 
Och du är ju på rätt spår. Lossa fronten och den blanka plåten under. Absolut enklast att lossa den framifrån (jag lovar)
 
Så här ser det ut när jag skruvat av frontplåten i botten.
Den "blanka" sitter med 2 torxskruv som jag inte kommer åt utan att ta loss luckan. Eller?

lyckades lägga in 2 likadana bilder. Sitter på golvet med mobilen nu ;)
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, bort med skruvarna och klicka loss plåten. Sätt en liten plattmejsel i nån glipa och bänd till
 
Eller alltså luckan (den stora som täcker hela fronten) måste bort
 
torbeno skrev:
Ja, bort med skruvarna och klicka loss plåten. Sätt en liten plattmejsel i nån glipa och bänd till
hur får jag loss stora luckan da?
jag kommer inte åt torxskruvarna annars...... precis så jag inte kommer åt åt nåt håll

(tack för all hjälp än så länge oxå =) )
 
med "luckan" menar jag stora luckan till hela diskmaskinen... den man öppnar för å lägga in å ta ut disk ;)
 
Jo, öppna den. På insidan längs kanten sitter sex torx 20. Bort med dessa och bänd loss lite på varje sida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.