Om oljepannan är såpass ny så kan det ju vara en pulsonex, då är det knepigt att komplettera med en pelletsbrännare.

Jag kör pellets och har räknat lite på vad återbetalningstiden skulle vara om jag bytte till bergvärme och det skulle ta så lång tid att jag sannolikt skulle åka på minst ett kompressorbyte innan anläggningen var betald. En fördel med pellets är också att jag själv har kunnat åtgärda de fel som uppstått istället för att ringa efter servicetekniker.

(Men jag skulle nog hellre ha värmepump ändå, men det är för att pannrummet skulle göra sig bra som tvättstuga. Många saker att tänka på...)
 
Vi har några spännande dagar nu om vi skall satsa på det huset eller inte. Jag är nog lite inne på att det blir bergvärme om vi nu får borra i det området. Och om vi får det huset.

Det råder ju så delade meningar här angående pellets. Och det känns lite som jag bara skjuter problemet längre fram om jag väljer pellets. Bättre att satsa långsiktigt och jag tror att det är mer attraktivt om man en gång säljer det så tror jag fler vill ha bergvärme än pellets. Jag kommer dock att ta in offerter från pellets, värmepump och bergvärmeleverantör. Så får vi se vad vi bestämmer oss för. Men åter igen så är inte huset vårt än. Så vi får vänta med det.

Tack för alla svar och fortsätt att lämna tips.
 
Vad du än väljer så vet vi inte hur pellets eller elpriset utvecklar sig (jodå, VP går på el så där är man beroende av elpriset)

Historisk kan vi ju gå tillbaka när villaoljan kostade 200 kr / m3
Sedan bytte många till elvärme för det var billigt och bekvämt.

Om 20-30 år kan vi titta tillbaka och begrunda det faktum att.....................

Protte
 
Det finns väl inget som tycker på att huset kräver så hög framledning att det inte funkar med bergvärme även om det förkommer i vissa fall. Även om värmesystemet är konstruerat för hög framledning så har man i många fall tillläggs isolerat bytt fönster isolerat vinden så att huset kräver mindre energi och klarar sig med lägre framledning och de flesta vp i dag fixar 65 grader framledning även om det finns dom som klarar lite högre eller lite lägre.
 
Men folk frågar väl för att få riktiga svar och inte fantasier och utopier?

Vill man absolut ha bergvärme så är det en kostnadseffektiv metod att titta på hus där det befintliga värmesystemet lätt och med små kostnader kan konverteras till bergvärme.
Ett hus från 1966 hör inte till den kategorin. Skulle nog passa någon annan spekulant bättre.
Bäst är ju att anpassa värmesystemet efter förutsättningarna så slipper man onödiga utgifter.
 
Redigerat:
Tycker du det är fantasi eller utopi att nån energi sänkande åtgärd är gjord på ett hus från 66 eller att de flesta vp fixar 65 grader på framledningen ?
 
Ja! Nya fönster gör inte så mycket som man kan tro om isolering och täthet i övrigt är av 60-talsmodell. Radiatorerna tappar oerhört mycket effekt om man sänker från 70 till 50 grader. Och de flesta BVP eller LVVP jag har tittat noga på (dvs läst kurvorna över COP vs framledning) tappar enormt i effektivitet om man går över 45 grader eller så. De där COP 4 komma någonting som du använder för att räkna hem investeringen kan du glömma om du går upp över 45-50 grader. Oftast är det 35 grader framledning alla siffor anges vid. Javisst, vissa BVP klarar glatt 65 grader framledning med kolla då COPen.

Fast jag tittat ändå på BV till mitt hus från 1974 med 149 kvm dåligt isolerad uppvärmd yta. Men jag inser att ett byte från CTC 265B tar 7-8 år att betala. Idsgh kör jag på LLVP + elrad + snart braskamin, får se om jag stoppar in en pelletsbrännare eller om det blir BVP. En BVP-anläggningtar ju årets ROT så man måste också titta på om det finns andra renoveringsbehov i planen. Pellets ger ju en acceptabel kostnad för väldit låg kostnad ävenom man kör i en befintlig oljepanna.

/Anders
 
Bifoga gärna kurvorna som visar att cop dyker mycket vid 45 grader framledning dom jag har sett dyker ganska linjärt. Cop på 4 är nog endast möjligt i ett hus med golvvärme skulle jag tro. Slog lite i Bosch kalkyl program på ett hus i södra Norrland som förbrukar 25000 kwh i värme samt vv för att se hur mycket framledningen vid dut påverkar årsförbrukningen. Skillnaden i borrhål beror på att cop sjunker vid högre framledning och programmet föreslår därför kortare aktiv borra Jag angav att man ville ha 100% effekt täckning. Här kommer svaren

45 grader fram 167 meter borrhål 6470 kwh ingen spets
65 grader fram 147 meter borrhål 8020 kwh ingen spets
70 grader fram 142 meter borrhål 8400 kwh 30 kwh i spets
75 grader fram 138 meter borrhål 8750 kwh 120 kwh i spets
 
En annan sak som inte kommit fram är att huset idag har haft värmekälla där pannan står (källaren?) Man har även värmt skorstensstocken, och via den kanske en kall (sk "klimat") -vind.

I ett sådant hus så kan man köra pellets rakt av utan att behöva vara rädd för så mycket problem pga av bytet, MEN om man väljer värmepump så kan det bli exv. fukt-problem både på vinden och i källaren. Jag bor själv i ett hus där de förra ägarna slutade elda i pannan och körde den på el bara något/några år. Det blev påväxt på vinden, fuktgenomslag i källaren och skorstenen "ruttnade" som i ett nafs.

Nu kör vi fjärrvärme, men då har jag installerat fem extra radiatorer i källaren för att få ett bra klimat där och även mekanisk frånluft för att få slut på läckaget av fuktig luft upp till vinden.

Det medför inte några jättekostnader, men något att ha i bakhuvudet, så att det inte kommer som en överraskning.

P.S. Och *riktiga* män eldar ved. Inte några fjolliga pellets. Bara så att du vet. ;)
 
Orkar inte leta runt eftersom vi båda säger samma sak. Kolla här:
NIBE 1245: http://iframe.nibe.se/epi/iframes/F1245.asp?user=#
IVT Greenline: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_Greenline-C.pdf

Kolla skillnaden mellan 0/35 och 0/45, från 4.x till 3.x ungefär på båda pumparna. Och COP blir inte bättre med högre framledning. Jag sa att COP faller dramatiskt när man går över 45, jag menade att går man till t ex 50 eller 55 som ändå är för lågt om man har låga radiatorer (gissa hur jag vet) så faller COP markant från de 0/35 som brukar anges i reklamen. Jag erkänner att jag uttryckte mig slarvigt men vad jag menade var att om du investerar i BV efter att ha läst reklamen och sedan skruvar upp framledningen till 55 så får du en överraskning.
 
Om man ska göra en så pass stor förändring/investering av värmesystemet som bergvärme är jämfört med tex oljepanna så ska man naturligtvis lägga in rätt värden i kalkyl programmet för att hamna någorlunda rätt i kalkylen. Sen kan man ju faktisk förändra befintligt rad system genom att minska deltat från 20 grader till tex 8 grader vilket minskar framledningen med ca 6 grader men ibland går det inte utan att det blir missljud från rad systemet och det vill man ju inte ha.
 
Skulle välja pellets till den typen av hus.

Sätt in en modern pelletspanna med bulk.
- Passar till högtemp system
- Minimalt med underhåll
- Varm skorsten = bättre klimat och ventilation
- Minskat elberoende och bra miljöval
 
Pellets är säkert ok men dom jag känner som kört pellets har tröttnat efter några år men dom kanske haft fel grejer. Minimalt med underhåll jämfört med vad.
 
Minimalt med underhåll jämfört med att sätta en halvkass brännare från Blocket i den gamla CTC 1100/1200:an (kan jag tänka mig att det sitter nu). Dock kostar ju en pelletspanna med ny brännare 70-80 tusen med installation eller liknande, så steget upp till BV är ju inte gigantiskt. Speciellt inte jämfört med vad huset kostar.

Sedan kostar pelletsen 50-60 öre per kWh och verkningsgraden är inte 100% så BV blir billigare i drift. Får du ut COP 3 ur BV kostar en kWh kanske 40 öre. Pellets kanske 60/0.75 = 80 öre. Vid 25000 kWh per år blir BV 10 tusen billigare i drift.

Så på 5-10 år kör man in BV, egentligen snabbare eftersom husets värde ökar med BV eftersom "alla" "vet" att BV är "gratis" i drift. Så BV är nog krasst ekonomiskt bästa valet om man tänker på risken för fuktproblem på vinden. Finns det avfuktare för vinden? Har bara sett dom för källare.

TS: Köpte du huset?
 
Glöm inte att lägga på sotningskostnader för Pellets också.
I vissa fall behöver man ju sota ändå men trolgein behöver man tätare intervall jämfört med om man kör VP för värmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.