Tjena!
Fick på telefon veta att sotarn "tyckte" att jag skulle ha en mineritskiva på min pannrumsdörr. Pratat med ansvarig för sotning hos kommun som tyckte att det var helt felaktigt, en dörr blir inte mer EI30 bara för att mineritskivan kommer upp, utan det räcker med gummilist, dock behöver jag inte göra ett dugg eftersom panna under 60kW inte kräver pannrum.
 
Detta är aktuellt för mig med då jag ska göra utbyggnad för pannrum nästa sommar.
Man kanske inte heller ska benämna rummet som pannrum på ritningarna till byggnadsnämnden.

xdigger, observera att reglerna drar gränsen för panna ÖVER 60Kw.
En 60Kw pannan ska således klara sig utan pannrum, tur för mig som råkar ha just den storleken ;-)
Du kanske ska ändra rubriken så det blir korrekt.
 
D09
Jag hade hemma sotaren igår och hade varit väldigt tydligt med att det var en installation av vedpanna på 40kw och att det inte skulle klassas som pannrum.

Det gick fint :)

Inga krav på mineritskivor, dubbelgips etc ( även om det ska monteras ändå )

Klassades som bostadsutrymme

Han var nyfiken på hur jag visste om detta ang undvika pannrumsklassning, var inte så känt eller vanligt att man begärde detta .

Egentligen så borde väl en panna under 60kw kallas något annat än panna för att undvika förvirring med regelverket.
 
Redigerat:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...5-Brand-/Nar-kravs-det-pannrum-for-min-panna/
Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja m.m.) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kilowatt. Det finns dock pannor, till exempel kökspannor, som är gjorda för att stå i boendemiljön.

Lite märkligt skrivet..
När jag pratade med boverket så fick jag uppfattningen att dom hade skrivit så för att alla hade dörren öppen till sitt pannrum.

Kan ingen ringa till boverket? :)
 
Ja, det är lite luddigt skrivet.

pannor med en effekt över 60 kilowatt skall alltid placeras i ett avskilt pannrum
Jag tror jag håller mig till denna text, den passar bäst för mina behov ;-)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mailade en sotar firma.
fråga..
Hej jag läser på eran sida om pannrum. Där står det att Pannrummet för primär uppvärmning med en tillförd effekt på högst 60 kW ska ha väggar och tak av tändskyddande beklädnad samt golv av obrännbart material. Golvbeläggningen utförs av betong, tegel eller dylikt.

Men när jag läser på boverkets sida så står det så här. http://www.boverket.se/Kontakta-oss...5-Brand-/Nar-kravs-det-pannrum-for-min-panna/

Betyder detta att jag inte behöver ett pannrum till min panna på 35kw? Skall bygga ett nytt hus.

svar..
Hej.

Helt rätt. En värmepanna i en villa på 35 kw. behöver ej placeras i ett särskilt pannrum.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ja, precis dom svar jag fått fram, men jag har för avsikt att vända upp och ner på hela Sverige för att få ett svar från min sotare och räddningstjänst, dom håller på och hattar. Sotaren säger en sak och räddningstjänsten en annan och lite så, jag vill ha klara besked samt att dom pekar på vilka paragrafer som gäller, den där texten tycker jag är klockren och den har jag också hittat, men det är ju min sotare jag måste övertyga och då vill jag ha svart på vit. Sen är det många som menar att OM det står pannrum i ritningarna då gäller en sak och så vidare, men det har jag faktiskt inte hittat någonstans i nån paragraf så det ställer jag mig lite frågandes till eftersom ingen kan peka på regler/paragrafer angående detta!
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Ja, precis dom svar jag fått fram, men jag har för avsikt att vända upp och ner på hela Sverige för att få ett svar från min sotare och räddningstjänst, dom håller på och hattar. Sotaren säger en sak och räddningstjänsten en annan och lite så, jag vill ha klara besked samt att dom pekar på vilka paragrafer som gäller, den där texten tycker jag är klockren och den har jag också hittat, men det är ju min sotare jag måste övertyga och då vill jag ha svart på vit. Sen är det många som menar att OM det står pannrum i ritningarna då gäller en sak och så vidare, men det har jag faktiskt inte hittat någonstans i nån paragraf så det ställer jag mig lite frågandes till eftersom ingen kan peka på regler/paragrafer angående detta!
Ser en scen från "Taken" framför mig nu

👍
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
xdigger skrev:
Ja, precis dom svar jag fått fram, men jag har för avsikt att vända upp och ner på hela Sverige för att få ett svar från min sotare och räddningstjänst, dom håller på och hattar. Sotaren säger en sak och räddningstjänsten en annan och lite så, jag vill ha klara besked samt att dom pekar på vilka paragrafer som gäller, den där texten tycker jag är klockren och den har jag också hittat, men det är ju min sotare jag måste övertyga och då vill jag ha svart på vit. Sen är det många som menar att OM det står pannrum i ritningarna då gäller en sak och så vidare, men det har jag faktiskt inte hittat någonstans i nån paragraf så det ställer jag mig lite frågandes till eftersom ingen kan peka på regler/paragrafer angående detta!
Be om ett föreläggande!
 
Joo, det skulle jag kunna göra, men jag vill inte ha värmeanläggningen ståendes över halva vintern, har helt enkelt inte råd med det, så jag vill att allt ska vara klart från alla INNAN jag byter panna så dom redan innan är med på hur jag tänker göra.
 
Installerade en 50kw panna i våras och hade lite Ågren över hur jag skulle tackla sotaren då jag tolkade det som nybygge var lugnt men gammalt pannrum var gammla regler.

Eftersom jag kastade ut en elpanna med luftvatten vb var ju inte utrymmet där pannan stod brandklassat men utmärkt som pannrum på ritningarna.

Då jag även monterade en 3 kbm tank blev det andra mått då jag monterade en vägg som täckte all isolering.

Det slutade med att jag skickade en bygganmälan om installation av vattenmantlad eldstad i hobbyrum,sotaren såg lite frågande ut då han hade väntat sig en kamin men köpte mitt resonemang då han gjorde slutbesiktningen.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hmm, men vad innebär det för dessa brandskyddsinspektioner som man blivit påtvingad?

Jag fick på mig att skruva upp en gipsskiva eller dylikt i taket i dörren genom källargrundmuren, där det är trätak nu. Det kommer jag iofs att göra i vilket fall.

Men, är brandskyddsinspektionen nödvändigt ändå, och gäller t.ex. kravet jag fått på mig?

Kan det vara så att mitt pannrum är klassat som Pannrum även fast jag bara har en 25kw panna? Kan man i så fall få ändrat på det?

Ja, många funderingar blev det kring detta.
 
Som jag tolkar det. Din panna under 25kW, pannrum eller inte pannrum behöver ej vara godkänt som pannrum. Det är min fria tolkning och det är så jag tycker att besiktning skall gå till, dock tycker jag att det är bra om dom kommer med goda råd som att det är bra med den eller den andre åtgärden. Känns som om dom mest vill visa att dom har lite makt, i alla fall känslan man får.
 
Ok.

Men brandskyddsinspektion är man skyldig att göra oavsett vilket alltså?
Vartannat år vill jag minnas.
 
Brandskydds kollen är nog svårt att komma runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.