Johan mlg Karlsson skrev:
Nja, sen Unicode 6.0 som fastställdes i oktober 2010. Så snart 3 år gammal. ;)

Men jo, jag vidhåller att aktivt använda en sprillans ny standard som bara EN leverantör faktiskt stödjer och att använda den i kommunikation med andra enheter, det är dumheter.
Unicode är inte samma sak som UTF-8. UTF-8 är bärare av Unicode och är också den absolut vanligaste kodningen av t.ex. HTML sedan många år tillbaka (enligt Google). OS X har kört det som standard sedan allra första början efter att det blev vedertagen standard och löser många landsspecifika teckenproblem.

UTF-8 har inget med något "Apple-påfund" att göra. Apple brukar anamma välgjorda, genomarbetade standarder som har framtidsutsikter. I princip allt som finns på nätet idag är UTF-8 och det är snarast ett tjänstefel att inte koda för det.
 
Redigerat:
Mjo, fast nu är det inte UTF-8 som är problemet, utan EMOJI-ikoner. Och de är del av Unicode 6.0.

Sen kan man argumentera för ifall det är rätt eller fel av oss att inte köra (hela) sajten över UTF-8, men i det här fallet spelar det ingen roll. Även ifall vi skulle lägga över sajten till UTF-8 så skulle ikonerna ändå inte börja fungera eftersom nästan ingen har stöd för dom.
 
Jag tittade efter i en gammal OS X 10.0-installation (2001) och hittade en stor delmängd av svartvita "emoji"-symboler, dock inte alla. Det är drygt hundra och sitter på samma Unicode-adress som de nya snygga...och nej; det är inte Dingbats jag tänker på. Som du säger har det tillkommit en hel del på sistone. Har inte ens tänkt på att titta igenom dessa. Duger med ölbägare och kaffekopp.

Hur som helst har jag själv använt sedan anno dazumal (IT-bubblan). :)
 
M
Johan Gunverth skrev:
Windows kör ANSI som standard. Ställ om till UTF-8 under landsinställningar.
Alltså, Unicode och UTF-8/16/32xx stöds i Windows sen evigheter... webläsaren använder den teckenuppsettning som webbsidan anger... mapp webbsideproblem.

Ja, utf-8, bör vara default!

PS. Typsnittet som används måste såklart ha stöd för tecknen som ska visas.
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
PS. Typsnittet som används måste såklart ha stöd för tecknen som ska visas.
Jo, och det är delvis det som det falerar på. Standarden sattes för mindre än 3 år sedan. Mjukvaruleverantörerna har inte varit i närheten av att hinna patcha teckensnitten och ge ut uppdaterade varianter till alla plattformar än.

Delvis på att forumet faktiskt kör ISO-8859-1. Det är något vi planerar att fixa, men det fixar fortfarande inte det andra problemet.
 
Micke64 skrev:
...
PS. Typsnittet som används måste såklart ha stöd för tecknen som ska visas.
Det är kanske här skon klämmer. Många Windows-användare är fortfarande kvar i TrueType-träsket p.g.a. Microsofts distribution av TTF i sina programpaket, när OpenType (.otf) varit fullt gångbart sedan Windows 95. Lustigt med tanke på att det är Microsoft som drivit på Open Type tillsammans med Adobe,
 
M
Johan Gunverth skrev:
Det är kanske här skon klämmer. Många Windows-användare är fortfarande kvar i TrueType-träsket p.g.a. Microsofts distribution av TTF i sina programpaket, när OpenType (.otf) varit fullt gångbart sedan Windows 95. Lustigt med tanke på att det är Microsoft som drivit på Open Type tillsammans med Adobe,
Arial har kommit som OpenType och är ett av de mest kapabla Unicode-typsnitten i Windows. Däremot innhåller det inte Emoji-uppsättningen. Tydligen ska Segoe UI-typsnittet i Windows 7 och 8 klara av Emoji-uppsättningen: https://en.wikipedia.org/wiki/Emoji
Emoji.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men visst, första steget är att gå över till UTF-8 eller UTF-16. Därefter kan vi antingen länka till ett typsnitt som har Emoji-stöd, alternativt länka in det som ett webbtypsnitt.
 
Redigerat av moderator:
Jo, nackdelen med att använda webbteckensnitt är att det segar ner sajten ganska rejält. (Vissa webbläsare visar inte texten alls förrän fonten är nedladdad, andra låter texten blinka..)

Möjligtvis skulle man kunna lösa det (på sikt) genom att sätta en webbfont som används enbart för EMOJI-tecknen (borde inte vara så svårt att reda ut vilka det är) och sedan specialkonstruera en font som bara innehåller just dom tecknen. Jag tror faktiskt det kan vara en lösning. :)
 
M
Eller ordna en inställning för de som behöver det? Kan vara något som förklaras eller testas för nya medlemmar?
 
Mjo, det är också en lösning. :) Jag ska se om det går att få tid till att kika på det senare i höst när vi inte håller på med ett jätteprojekt, som vi råkar göra just nu.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.