Är det någon som har Willab Gardens uterumpartier WG 62ECO som kan svara på om det är bra kvalitet. Går dörrarna lätt, är det täta mellan U, över, underprofil och dörr samt mellan dörrarna?
 
Hej,

Jag har just byggt ett uterum med nämda partier och är mycket nöjd. Partierna känns stabila och var mycket lätta att montera. Tycker de går lätt att dra i skenorna också men det känns att de är tunga (stor skillnad på dörrar och fönster). Det återstår dock till sen-hösten/vintern för att se hur bra de håller värmen och hur täta de är. Så det kan jag inte svara på än.

mvh Håkan
 
Hej
Det låter bra. Hur breda dörrar har ni i skjutpartierna o hur många dörrar per parti?
Mvh// Niklas
 
Hejsan!

Vi funderar oxå på att bygga ett uterum med dessa parties o vill passa på att fråga hur ni har tänkt att använda era. Har ni tänkt att försöka använda dom under vintern eller tror ni det är helt kört? Vad satsar ni på för uppvärmning, braskamin, gasolkamin, ljus, infravärme eller nåt annat?

Det finns många frågor när man går i planeringsstadiet och jag vill gärna få så mkt tips som möjligt före vi pratar med en försäljare som säkert kommer vilja sälja på oss värsta vinterträdgården :)

/ magnus
 
Hej Magnus!
Lindrigt sagt så har jag forskat en del i ämnet och pratat med många säljare om våra kommande partier. Utifrån våra förutsättningar så tror jag att vi kommer att köpa partier med isolerglas men inte med bruten köldbrygga i profilerna. Anledningen till det är att vi ska bygga uterummet i vårt fritidshus och kommer inte att ha det uppvärmt hela tiden men vill kunna värma det även vintertid på helger och semesterveckor. Min uppfattningen och många säljares också är att det inte är värt prisskillnaden upp till partier med bruten köldbrygga ( vinterträdgård). Visst kommer det att gå lite mer energi när man väl ska värma det men de flesta jag pratat med tror inte att det är några problem att värma upp uterummet med partier liknande WG 62 ECO. Vi har gjuten betongplatta med vattenburen golvvärme och en braskamin ( Contura 550 med fläkt), ett riktigt yttertak med 30 cm isolering. Min uppfattning är att grunden, yttertaket och nogrannhet med att bygga tätt och kunna styra luften med ventilation är viktigt för att resultatet ska bli bra och slippa kondens och kallras.
Lycka till // Niklas
 
Hej,

Mitt skjutdörrsparti är knappt 5 meter och ena fönsterpartietär ca 4,5m. Båda har 4st enheter.

Hur har det gått? Har du börjat bygga än?

Mvh Håkan
 
Är ni fortfarande nöjda med dessa partier, hur var de i vintras?
 
Vi är mycket nöjda. Vi använde uterummet varenda gång vi var i stugan i vinter och åt Julmiddag där trots att det var 15-20 grader kallt. När det är riktigt kallt kan det bildas is på pofilerna, är det 10 grader kallt eller varmare bildas det möjligtvis lite kondens men det är inga problem.
Kort och gott tycker vi att man fick mycket för pengarna, köper man Vinterträdgård får man säkert bättre komfort men det kostar betydligt mycket mer.
 
  • Gilla
Rottan och 1 till
  • Laddar…
Kul att höra! Jag får mina 62 ECO idag och ska förhoppningsvis montera dem i helgen. Några tips/varningar gällande monteringen?
 
knicklas skrev:
Kul att höra! Jag får mina 62 ECO idag och ska förhoppningsvis montera dem i helgen. Några tips/varningar gällande monteringen?
Jag har likadana partier och är också mycket nöjd.
Bruten köldbrygga sitter det i sidoprofilerna. I botten och toppprofiler är det väldigt sällan bruten köldbrygga även på dyrare partier.
Se till att allt är i våg och lod, var mycket noga med bottenskenan att den är 100% i våg. Du kommer att ångra dig om du inte är noggrann på det momentet. Dörrarna har visserligen justerbara hjul i botten men mitt tips för att bli riktigt nöjd är att man lägger lite kärlek på just att få det i våg och stolpar i lod. Var försiktig när du skruvar fast täcklocket/brickan runt låscylindern, skruva för hand då det är väldigt lätt att skruven går av. ImageUploadedByByggahus.se1379056809.570449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser mitt uterum ut.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
@verktygsgurun använder ni uterummet året runt? Vad har ni för värme i så fall?
 
Tanken är inte att använda det året runt så jag har därför inte installerat någon värmekälla. Men vi sitter där varje kväll än så länge. Så jag vet inte hur det blir när det blir kallt ute. Men lite tända ljus och eventuellt ett konvektorelement så tror jag vi kan sitta där långt in på hösten.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Kan rekommendera en gasolkamin, det använde vi förra vintern och det gjorde att vi utan problem kunde använda rummet när vi ville. Var dock beredd på att det kan bli rejält med fukt på glaspartierna som med fördel torkas bort.
 
  • Gilla
Rottan
  • Laddar…
magnus07 skrev:
Kan rekommendera en gasolkamin, det använde vi förra vintern och det gjorde att vi utan problem kunde använda rummet när vi ville. Var dock beredd på att det kan bli rejält med fukt på glaspartierna som med fördel torkas bort.
Ja uppvärmning med öppen låga gör att det blir mer kondens än annan uppvärmning.
Har jag fått höra av en uterumtillverkare.
 
Hur gick det, sitter ni nu även i november med uppvärmning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.