Hej!

Jag är ny här och har läst alla "trådar" om vindsisolering men det är ju en hel vetenskap verkar det som.
Jag bor i ett hus (byggt 1919) som i princip inte har någon isolering på vinden, det enda som finns är en ca 30mm tjock glasfibermatta med någon svart pappers utsida.
Det finns ingen diffusionsspärr i taket och då verkar det som att rekomendationen är att använda cellulosafiber!?
Men om man läser på tex Isovers hemsida så har även mineralullen dessa egenskaper:
Fuktegenskaper
Glas- och stenullsprodukter är diffusionsöppna. Det innebär att vattenånga lätt vandrar genom dem. Produkterna suger inte vatten kapillärt och tar inte upp fukt från luften.


Vad ska man använda? Det verkar finnas mer att välja på om man väljer mineral.

Jag undra oxå om det är mycket dyrare att använda skivor istället för lösull? Det verkar vara lite mer lätthanterligt med skivor om man ska göra jobbet själv. Jag tror att det dessutom är lätttare att se om det droppar från taket om man lagt skivor. (Ihopmurade tegelpannor utan innertak).

Tacksam om någon kunde hjälpa mig! ???
/Jonas
 
OK, låter som att det får bli cellulosa.

Taket läcker inte, men om en panna spricker så finns det inget undertak som tar vattnet.
Jag har tänk plocka ner pannorna och bygga ett undertak, dock inte i år. Tills dess får jag väl hålla bra koll på taket.

/Jonas
 
Kutterspån måste väl vara ett billigt och ganska bra isoleringsmaterial, som dessutom andas bra. Om man lägger på 30 cm över hela vinden borde väl det göra susen? :surprised:
 
...förutom att kutterspån är eldfängt av bara 17 samt att råttor, getingar, insekter och mögel gillar materialet. Cellulosafiber i allmänhet, Ekofiber i synnerhet har Borsalt i fibrerna som minskar både brandrisken, mögel samt råttors gillande.

 
Släggan skrev:
Kutterspån måste väl vara ett billigt och ganska bra isoleringsmaterial, som dessutom andas bra. Om man lägger på 30 cm över hela vinden borde väl det göra susen? :surprised:
Absolut.

Jag har 90 kvm a 20cm som bortskänkes mot avhämtning.
 
Ja jag har också spån på min vind, och det känns ju inte roligt att ha det liggandes mot murstocken. Speciellt, då jag såg i tv-rummet vårat när jag renoverade det, att det hade slagit igenom från rökkanalen in mot tv-rummet. Dock är skorstenen fixad av skorstensfolket okt 2000 så det ska väl hålla något år i alla fall, och så kör jag på pellets och det blir inte lika varmt som ved.
 
Nja, kutterspån verkar inte vara någon höjdare. Varken vad det gäller brand eller mögel.
Linull skivor är för dyrt.
Det får nog bli antingen mineralull eller cellulosa (lutar åt cellulosa för tillfället, har dock inte kollat priser ännu).

/Jonas
 
mini_cooper_s skrev:
Det får nog bli antingen mineralull eller cellulosa (lutar åt cellulosa för tillfället, har dock inte kollat priser ännu).
www.abis.se finns priser på ekofiberinstallation.
 
om du tilläggsisolerar vinden sänker du samtidigt kallvindens medeltemperatur vilket innebär att konstruktionen blir mer fuktkänslig. Du måste ha en diffusionsspärr annars kommer vinden att få mögelpåväxt på insida yttertak oavsett vilken solering du använder, mineralull eller cellulosafiber.
/Anders
 
Du måste ha en diffusionsspärr annars kommer vinden att få mögelpåväxt på insida yttertak oavsett vilken solering du använder, mineralull eller cellulosafiber.
Det stämmer inte, vad du däremot bör beakta är att du har en väl fungerande ventilation. ;)
 
Schwingen skrev:
Det stämmer inte, vad du däremot bör beakta är att du har en väl fungerande ventilation. ;)
alldeles riktigt det stämmer inte däremot skall du montera två stycken rejäla ventiler på varje gavel så vinden kan andas.fördelen med ekofiber är att du inte heller behöver någon ångspärr efter sidorna i din vind,utan fibrerna går att spruta mot takfoten
:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.