Markarbetena ska vara klara på Torsdag, så då ska jag bygga profiler och försöka få kommun till att finutsätta i början av nästa vecka.
Då är det dags att införskaffa/sätta avlopp och L block osv.
Måste mao börja fiska in lite priser och leveranstider och tänkte kolla om ni här på rak arm kan rekomendera något företag söder om stockholm som håller bra priser?

Tror ni man tjänar något på att försöka vara lojal och ta allt virke på samma ställe sen, eller ska man jaga bästa pris på grundmaterial för sig och sen virket för sig?

Hur mycket rabatt kan man "kräva" om man ska vara lojal, samt går det att pruta något nämnvärt på priserna man får?
För grundmateriel/rör har jag i ett första skede tänkt kolla med mark och dräneringsteknik i Länna samt byggshopen i Väster Haninge då jag blivit rekommenderad båda av två olika personer.
 
ingen som hade nåt att säga?
Kan iallafall berätta att byggshopen ringde mej igår och tyckte jag skulle ta kontakt med en konstruktör vad gällde min platta, jag ville att dom skulle räkna på matrialkost inte hållfasthet? Faxade in snittritning men skrev att jag trodde deras leverantör av kantelement o dyl borde dimensionera det jag ville ha enligt deras matrials egenskaper, var jag ute och cyklade då?
Dom har inte ringt igen.

Beijer i Haninge fick ett fax, ingen har hört av sej. MDT i länna fick ett likaså, inget samtal. Dessa faxade jag igår.
Idag faxade jag även till AKB, inget svar därifrån heller.

Hur lång tid bör man vänta innan man ringer och efterfrågar svaret på offerten?
 
Ring och säg att du faxar och få direkt besked om när du får ett svar - då har du också en god möjlighet att tydliggöra vad som är viktigt för dig i deras anbud (pris, leveranstid, kvalitet, hemkörning, enkla avrop osv).

Rör du dig i dessa trakter tycker jag du ska slå Lissma såg en signal också.

Angående rabatter så får du ett pm.
 
Jag skickade mail till både AKB och Lissma när jag köpte en del material och fick snabbare svar från Lissma än från AKB.
Dessutom var i mitt fall Lissma betydligt billigare.
I mitt fall handlade det om Leca, Mur och Putsbruk och Cement.
 
jag ringde vissa av firmorna innan jag faxade o bad om tex faxnummer eller frågade om sortiment.
Dock sa lissma såg att dom inte sålde kantelement i L profil, så då var det ingen ide´just nu att prata med dom...
Får sätta mej på måndag och ringa och kolla om dom fått faxen om inte annat:)
 
Kolla med Lissma igen, jag vet att de säljer Siroc L element. tänk på att det är nog många som har semesterbemanning just nu samtidigt som alla vill handla byggmaterial. faxförfrågningar är kanske inte högsta prioritet nu.
Ring och snacka med en säljare INNAN du skickar faxen.
 
styrman1 skrev:
Kolla med Lissma igen, jag vet att de säljer Siroc L element. tänk på att det är nog många som har semesterbemanning just nu samtidigt som alla vill handla byggmaterial. faxförfrågningar är kanske inte högsta prioritet nu.
Ring och snacka med en säljare INNAN du skickar faxen.
Det var ju just ringa jag gjorde:) Men eftersom dom sa att dom inte sålde dessa så sket jag i att faxa:)
 
Prova igen?
 
Jag kan definitivt rekommendera Orminge Trä. Billigast i Stockholms närområden och otroligt tillmötesgående personal.
Sedan lönar det sig inte att köpa allt från ett ställe.
Byggmax är billigast på en del material såsom skruv etc. Sedan kan det löna sig att köpa in en hel del från Polen också.

mvh
David
 
David: Har du erfarenhet av att handla byggvaror i Polen? Hur går det i såfall till. Kan jag skicka offertförfrågningar dit precis somjag gör här hemma?
Vart ska man vända sig? Och kanske framför allt hur mycket billigare är det?

Andreas
 
jahopp, idag satt jag och ringde runt igen för att se om jag kunde få in svar på mina offertförfrågningar.

Byggshopen i VH började jag med, killen som svarade hänvisade till sin kollega som var upptagen. Han skulle be honom ringa mej, men ingen ringde sen på hela dagen.

Mark och dräneringstjänst höll på och räknade, och nu på eftermiddagen kom svar på offerten. Trevligt, förutom att dom inte svarat på materialkosten för garageplattan.

Beijer i Länna förstod ingenting, fick snacka med nån på ekonomi som efter en stund ringde upp och var lika oförstående fortfarande. Dock kom vi fram till att han trodde att jag hade svarat på en offertförfrågan som dom gjort, när det var utrett fick jag nummret till en säljare. Ringde honom och växeln svarade och sa att han var upptagen för tillfället men tog meddelande och nummer. Inte heller denne ringde upp på hela dagen.

AKB sa att jag borde få svar om nån dag då han som räknade på sånt där inte var på plats just nu, så där får jag vänta på svar från...

Men alltså rent krasst: Är man en "oseriös" kund om man inte kommer in i butiken eftersom dom inte ens returnerar ett telefonsamtal? Eller vill dom inte sälja saker?
I mitt jobb skulle det inte accepteras om man ignorerade sina eventuella kunder på detta vis, men för dessa företag kanske det inte spelar så stor roll???


Sen en annan sak som jag reflekterat i när jag jämfört lite äldre offerter med dagens... Vissa har specat kvalitet S80 på markisoleringen, vissa har S100 resp. S200 i sina beräkningar, kan man tolka det som att man kan gå ner till S80 från de som specat högre och på så vis få bättre pris, eller är det de andra som specat in material som inte kommer vara bra för att bygga ett enplanshus på?
 
Usch, beställde material idag, 60100kr inkl momsen:(
För lite frigolit, gammalt järn och lite plaströr som man ändå gräver ner i backen bara ;D Illa egentligen.
 
vem fick leverera då?
 
styrman1 skrev:
vem fick leverera då?
´
Mark och dräneringstjänst AB.
Blir sundolitts markisolering och kantelement, sen blir det vattenburen golvvärme från LK.
Beställde även vissa va rör o böjar etc, och får allt ingående material till golvvärme och armering till plattan och sånt med iallafall.
Får första lev. senare denna vecka, sundolitt grejerna på Onsdag nästa vecka, och värmen på Fredagen. Så då bör jag hinna få klart avlopp i marken, jämna till och lägga ut kantelement och så tills golvvärmen kommer och då lägga det under helgen och armera...

Hur lång framförhållning bör man ha när man beställer betong förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.