Hej!
Behövde byta mina 25års gamla Bacho ACF och ACJ. Valde Ftx MiniWin V60 och CombiWin från Luftmiljo som påstår att aggregaten är mer tystlåtna än Bachos.
Efter installatören bytte till nya luftvärmeaggregatet i tvättstugan (direkt på väggen och taket) - började låta mycket i nerliggande badrummet. :wow: Den nya Ftx MiniWin V60 som sitter köket över spisen hörs i båda badrum som ligger på avstånd från köket. Lätt att urskilja pga. Ftx installerades med trasig växlare :wow: (ska bytas ut). Undrar varför låter mycket mer i kanalerna i badrum och i andra rum? Är det ljuddämpare som saknas eller aggregaten inte passar för en villa på 138 kvm? Hur får man ner buller?
 
Tråden flyttad från bygglov

/Moderator
 
Känner inte till detta aggregat men normalt installerar man även ljuddämpare som tar bort oljud i luftkanalerna och mitt FTX aggregat står på en stenulls markskiva som dämpar vibrationsljud. Har kanalerna rengjorts? Kanske ditt gamla aggregat sög ut mindre luft efter 25års drift så det lät mindre?
 
Är det nya systemet injusterat?
 
Tack för svaret. Kanalerna rengjordes i samband med installationen. FTX hänger ovanpå spisen. Jag tycker också att ljuddämpare behövs (enligt Bachos lever.lista hade vi dem) men installatören tycker att det Ok med så mycket oljud.
Tyvärr kan jag inte rekommendera FTX MiniWin V60. Den nya aggregaten fortfarande låter som trasig efter växel blev utbytt.
 
Systemet skulle vara injusterat. Jag är inte tekniker men tror att den FTX MiniWin V60 som vi fick har fabriksskada eller inte bra alls. Samt installation av Ftx aggaregaten och luftbehandlingsaggregaten CombiWin saknar ljuddämpare. Samt luftbehandlingsaggregaten CombiWin ska inte sitta direkt på väggen och taket. En vånda för oss.
 
Nu har jag aldrig injusterat eller projekterat in ett FTX MiniWin V60 men
tror nog inte det är något större fel på aggregatet. Sätta ett köksaggregat utan dämpare tyder på klen begåvning eller för liten erfarenhet.

I normala fall sätter vi alltid 900-1000 dämpare om plats finns. Finns inte den platsen sätter vi acucomp dämpare.
Finns det inte plats för det, flyttar vi aggregatet till vind eller tvättstuga så vi får rum med dämpare.
Går inte det så åtar vi oss inte jobbet för det slutar bara med en missnöjd kund som skäller på ljudproblem.

Ljudkraven vid nyinstallation ligger följande.

Kök grundflöde 35dba, forcering 45dba.
Sovrum 30dba
Vard 30dba.

Be att installatören mäter ljudnivån så får du ju ett kvitto på hur det ligger till.

Och nej, använd inte din Iphone till det då den inte duger till låga dba mätningar.
Den ger bara en fingervisning.
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Mila Stockholm skrev:
Systemet skulle vara injusterat.
Be om injusterings protokollet på aggregat, tilluftsdon samt frånluftsdon.
 
  • Gilla
Mila Stockholm
  • Laddar…
Tack för svaret Tjoa, ska be instalatören om protokol och mätningsrapporten. Hur mycket dba ska vara i badrum?
Vad som kan låta som knäppande ljud i varvsekvens ( varje 5 sek eller varje 8 sek) som Ftx avger? Ljudet hörs från frånluftsdon i badrummet när Ftx i köket är igång. Låter som vatten droppar från taket när man sitter på toa på nedervåningen :screwy: ?
 
Jockesbyggochvent vägrar lämna luftjusteringsprotokoll som besiktningsman frågar efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.