miksil skrev:
[länk]
Finns nog en överhängande risk att "viss flytthjälp" inte innefattar tv-apparater i 80kilosklassen ;)

Näe, de e nog bättre att ringa en piano- eller kassaskåpsflyttarfirma i så fall, de kommer att tycka att detta är ett litet mini-baggis-jobb :)

Tråkigt med alla i tråden som vägrar fatta att TS är supernöjd med sin kvalitets-TV och vill behålla den, och att det är just det hela tråden går ut på.
 
Köp bär-remmar, såna du sätter över axlar och runt tv i det här fallet. Boustedt inte så mycket och minimerar risken för att den ska glida ur händerna. Stå blir det inte mycket värre än en 45 kg ryggsäck så då tror jag långt fler skulle kunna hjälpa till.
 
Nimajneb skrev:
Motsvarande TV hittar TS på sopstationen eller blocket gratis mot hämtning.
Fast den blir väl knappast lättare att flytta...
 
Lägg en madrass framför tv:n, putt ner den på madrassen, dra madrassen med tv:n till trappan, vält över tv:n på någon form av skiva eller pulka och se till att den sitter fast, med lite rep och taljor går det nog enkelt att skicka ner den för trappan själv, Kör fram bilen till dörren och gör sedan fast rep och talja i dragkroken eller något, dra sen ut tv:n till bilen, Gör en liten ramp av någon engångspall eller något som är lika hög som bagaget, fortsätt dra upp tv:n på rampen, när tv:n är rätt placerad på rampen, backa bilen jättefort så att de undre pallarna åker bakåt och tv:n hänger kvar lite i luften så kommer den att hamna i bagaget.

Kunde de gamla egyptierna bygga pyramider av flera ton tunga stenar utan lyftkranar så ska man väl kunna flytta en 100 kilos tv själv utan problem, gäller ju bara att tänka till lite.

Googla och lär om, block och talja, hävtångsprincipen. Finns även videor på youtube om hur man flyttar tunga saker själv.
 
raveper skrev:
backa bilen jättefort så att de undre pallarna åker bakåt och tv:n hänger kvar lite i luften så kommer den att hamna i bagaget.
Och skulle du TS (mot förmodan) försöka dig på detta så glöm för guds skull inte att filma det hela... :p
 
  • Gilla
Ludwig
  • Laddar…
Haha såg ut som två polacker och Robert Deniro i receptionen
 
KnockOnWood skrev:
Varför tycker du att det är tråkigt?

Det vanligaste uttrycket i alla amerikanska TV-serier, oberoende av ämne är väl
"What are my options"? (Det kanske verkar OT, men nu handlar det ju om en TV.)

Och ett alternativ här är självklart att lämna apparaten och gå vidare.
Därför att TS har fått rådet och klargjort sin ståndpunkt. Ändå fortsätter folk med samma kommentarer på ett raljant sätt!
 
raveper skrev:
Lägg en madrass framför tv:n, putt ner den på madrassen, dra madrassen med tv:n till trappan, vält över tv:n på någon form av skiva eller pulka och se till att den sitter fast, med lite rep och taljor går det nog enkelt att skicka ner den för trappan själv, Kör fram bilen till dörren och gör sedan fast rep och talja i dragkroken eller något, dra sen ut tv:n till bilen, Gör en liten ramp av någon engångspall eller något som är lika hög som bagaget, fortsätt dra upp tv:n på rampen, när tv:n är rätt placerad på rampen, backa bilen jättefort så att de undre pallarna åker bakåt och tv:n hänger kvar lite i luften så kommer den att hamna i bagaget.

Kunde de gamla egyptierna bygga pyramider av flera ton tunga stenar utan lyftkranar så ska man väl kunna flytta en 100 kilos tv själv utan problem, gäller ju bara att tänka till lite.

Googla och lär om, block och talja, hävtångsprincipen. Finns även videor på youtube om hur man flyttar tunga saker själv.
Precis
.
Några av de saker jag själv baxat in och ut här hur huset, där vi har ca 10 steg stentrappa är
fullstor bandsåg
105 kg kamin
piano
300kg justersåg

Bara för att nämna några av de "värsta". Pianot hade jag förvisso hjälp av två kompisar.
 
prototypen skrev:
Glöm säckkärra, just när den går över kanten så "väger" det 90 kg. Risken att det går mycket fort på slutet.
Inte om man använder en sån där säckkärra som jag länkade till, den går utmärkt i trappor.
 
Men hur bra pirror/trappkärror/säckkärror som TS än skaffar så ser jag nog ändå ett litet problem. TVn står antagligen på någon form av bänk. TS är "ensam tjej". En tjock-TV brukar vara både svår att greppa och ha en "svårhanterlig tyngdpunkt".

Hur tusan har ni tänkt att TS på egen hand ska lyckas lyfta 90 kilo TV från bänken till "pirran" och sedan in i bilen? :confused:
 
61 inlägg.
TV har inte rört sig en centimeter.
Finns det inga BH gubbar i Uppsala?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Men hur bra pirror/trappkärror/säckkärror som TS än skaffar så ser jag nog ändå ett litet problem. TVn står antagligen på någon form av bänk. TS är "ensam tjej". En tjock-TV brukar vara både svår att greppa och ha en "svårhanterlig tyngdpunkt".

Hur tusan har ni tänkt att TS på egen hand ska lyckas lyfta 90 kilo TV från bänken till "pirran" och sedan in i bilen? :confused:
Lägg en filt som skyddar fronten och vicka sedan försiktigt över den på kärran. Så har jag gjort, med framgång.

Eller, ring på hos första bästa granne och fråga om de kan hjälpa till. De flesta har inget mot det. Heck, så har jag fått göra när jag kört fast med baklastaren och behövt en traktor för att få loss den.

Se bara till att ha en kopp kaffe redo...
 
Det är väl ingen som får sticka iväg till någon tjej ute på landet för att "bära ner en tv" för sina respektive..
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.