Hej,

Jag bor i ett gavelradhus och på gaveln har vi för avsikt att bygga en friggebod som byggs samman med huset men som en fristående byggnad. Tomten är ca 4 m bred mot allmänningen (en 1 m bred stig, därefter grannens tomt).

Jag tänkte mig en bod på mellan 8 - 12 kvm.

Vad gäller? Får man uppföra en friggebod med grannens samtycke lr ska man vända sig till kommunen som äger stigen? Är det speciella regler då man samman bygger byggnaderna?

Tacksam för svar.
 
Den är inte fristående om den byggs ihop med huset, och då är det inte en friggebod (Och då måste du ha bygglov).

Om du bygger den en bit från huset är det bara grannehörande, men kommunen är också granne. Eftersom stigen är så pass smal, så ska väl nästa granne frågas om det än mindre än 4,5 meter till HANS tomtgräns, dvs 35 från din, och det lär det ju vara om din tomt bara är 4 meter bred. Så enligt min bedömning måste båda tillfrågas, samt att den måste stå en bit från huset.
 
Tänk på att friggebodsreglerna gäller enbart för en och tvåbostadshus. Ett radhus som upplåts som bostadsrättsradhus räknas som flerbostadshus.
 
Tack för era utförliga svar, det är ett fristående radhus. Ngn som vet status på de föreslagna reglerna om att man skulle få bygga till 15 kvm utan lov?

Med vänlig hälsning, J
 
Friggebodsreglerna, i den mån dom är tillämpliga här, säger också att det skall vara 4,5 m till parkmark eller gata och att kommunen inte har skäl att göra undantag från detta.....
 
Jag bor i gavelradhus och har en friggebod precis vid tomtgränsen. (För liten tomt för att få den 4,5 meter från)

Tyvärr är det förrförra ägaren som smällt upp den så jag vet inget om reglerna. Det är områdets samfällighet som äger angränsande område. (Gångbana)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.