Vi håller på att byta ut våra köksstommar. Vår elektriker kom in och sa att vi måste lägga matta under bänkskåpen. Stämmer verkligen detta? Under diskmaskinen vet jag, men under bänkskåp när det inte funnits från början!? Hittar ingen information om detta någonstans, så jag behöver all hjälp jag kan få!!!!
Huset är byggt 1991.
 
Låter konstigt, men det kanske är bättre att fråga en rörmokare än att tro på en elektriker. Det är väl ändå vatten han måste syfta på och det är väl inte riktigt vad elektriker sysslar med... ;)
 
man måste inte lägga matta någonstans faktiskt....
 
En anledning till att lägga matta under skåpen kan vara att vid ev. vattenskada så rinner vattnet fram på golvet...borde kunna upptäcka skadan lite snabbare
 
Men det funkar ju lika bra att ha en sån där specialbalja i plast under diskmaskinen. Med en sån rinner ju eventuellt vatten ut framför maskinen istället för att rinna bakom så man inte märker det innan det är försent. :)
 
Lidman skrev:
Men det funkar ju lika bra att ha en sån där specialbalja i plast under diskmaskinen. Med en sån rinner ju eventuellt vatten ut framför maskinen istället för att rinna bakom så man inte märker det innan det är försent.  :)
Jo det funkar ju om det är diskmaskinen som går sönder...men om det är något annat som strula hur blir det då?
 
Man måste inte lägga matta under vanliga skåp, sen att jag personligen tycker det känns bäst o att det kan vara bra att göra det är en annan femma! 8)

/ PJ
 
Om mattan inte ligger under skåpen så blir det mycket enklare att byta den när det är dax ;) Annars får man lyfta ut alla skåp och det är inte alls roligt så man väntar med det hela .... ibland för länge ??? Så det har sina fördelar att skåpen inte står på mattan ;D
gaia
 
gaia skrev:
Om mattan inte ligger under skåpen så blir det mycket enklare att byta den när det är dax  ;) Annars får man lyfta ut alla skåp och det är inte alls roligt så man väntar med det hela .... ibland för länge ??? Så det har sina fördelar att skåpen inte står på mattan ;D
gaia
Lägger man matta så är det ju bara att skära bort den...men lägger man annat golv så blir det ju lite mer jobb om vill byta golv.
Men tänk om man vill "möblera om" lite i köket men inte byta golv....
 
Istället för att fixa och trixa med mattor skulle jag nog investera i dom här nya fina fuktlarmen man lägger runt avloppsrör etc. Tror inte det är speciellt mycket dyrare än dessa formsydda mattor som är omotiverat dyra. Dessutom är det mycket coolare med lite elektronik och apparater som fixar biffen..... ::)
 
C
:)
vattenskador är vad som kostar skjortan för försäkringsbolagen,bränder är katastrofala men står för en bråkdel av vad vattenskador kostar...

Lägg under alla omständigheter en "skvallermatta" under diskmaskinen så att ev. utströmmande vatten rinner fram på golvet.Sen finns det faktiskt en slags "waterblock" att köpa som man sätter på ledningen som känner om det går åt för mycket vatten o då stänger av vattentillförseln.

Värsta Vattenskadorna är inte dom plötsliga utan de som uppkommer under lång tid. Ha för vana att titta på avloppsledningen i köket nån gång då o då så slipper Du i alla fall stora skador som uppkommer under lång tid.

Carra med ett mycket låååångt förflutet i försäkringsbranschen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.