D09
Någon här dom tagit jaktlicens ?

Såg att det fanns intensivkurser för ca 10 000kr inkl allt i Dalarna.

Vilka förkunskaper bör man ha?

Är det vanligt att man misslyckas ?

Aldrig skjutit med jaktvapen, endast AK5 osv men det lär skilja sig en del :)

Om man har jaktlicens, är detta samma som vapenlicens? Eller hur funkar det? :)

Är det olika jaktlicenser beroende på jakt eller är det en grundkurs för behörighet ?
 
A
Jag tog jägarexamen för massa år sedan (jaktlicens?) och sedan skaffade jag vapenlicens när jag köpte vapen.

Man kan ta jägarexamen för att jaga, men då får man inte automatiskt vapenlicens som man behöver för att inneha vapen.

Det var många år sedan och jag har sålt vapnen för länge sedan så det finns säkert nya regler som andra kan mycket bättre än jag.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Någon här dom tagit jaktlicens ?
Antar du menar jägarexamen. Det finns säkert många här som har det, jag bland andra.

D09 skrev:
Såg att det fanns intensivkurser för ca 10 000kr inkl allt i Dalarna.
Spontant tycker jag det låter dyrt men ser man det som några dagars "avkoppling/semester" så varför inte. Vi var ett gäng som ordnade en egen studiecirkel och det kostade knappt något.

D09 skrev:
Vilka förkunskaper bör man ha?
Kan inte tänka mig att det behövs några speciella.

D09 skrev:
Är det vanligt att man misslyckas ?
Vet egentligen inte men har svårt att tro det.

D09 skrev:
Aldrig skjutit med jaktvapen, endast AK5 osv men det lär skilja sig en del [bild]
Njae, stocken mot axeln, pipan framåt, tryck på avtryckaren och det smäller... :p

D09 skrev:
Om man har jaktlicens, är detta samma som vapenlicens? Eller hur funkar det? [bild]
Jägarexamen är numera ett krav för att få vapenlicens. Jägarexamen enbart ger dock inte rätt att inneha vapen.

D09 skrev:
Är det olika jaktlicenser beroende på jakt eller är det en grundkurs för behörighet ?
Har för mig att det finns olika nivåer men jag tror de flesta tar "fullständig" jägarexamen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det finns jägarexamen och så kan man lägga till en högviltsdel för att få jaga älg och liknande som kräver grövre kalibrar. De flesta gör det tillägget.
 
Hagelbössa är lite annorlunda än att skjuta kulvapen eftersom du inte har något bakre sikte, bara ett korn där framme.
På kulvapen har man väl nästan alltid kikarsikte numera så det skiljer sig från vanliga AK5.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Hagelbössa är lite annorlunda än att skjuta kulvapen eftersom du inte har något bakre sikte, bara ett korn där framme.
Ja det praktiska provet med hagelvapen, det vill säga lerduveskytte, är nog det enda som kan ställa till det för "normalbegåvade". Själv är jag en gud i OS-klass vid vartannat tillfälle. Varannan gång träffar jag dock tyvärr knappt alls... :x
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
D09.. Detta kan inte vara några problem för dig..Lär dig skjuta o träffa kamrater.:p
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Det finns jägarexamen och så kan man lägga till en högviltsdel för att få jaga älg och liknande som kräver grövre kalibrar. De flesta gör det tillägget.
det är borttaget endast 1 teoriprov nu
 
spontant låter 10000 dyrt men är det med logi och ammunition+lerduvor låter det okej=)
 
D09
Micro skrev:
D09.. Detta kan inte vara några problem för dig..Lär dig skjuta o träffa kamrater.:p
Ha ha ha
 
Jag tog i Leksand, torsdag till söndag. Ingen erfarenhet alls, men med bra lärare och lite skjutövning gick det bra. Skjut för klass 1-vapen när du ändå är på plats.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har jagat högvilt i mer än 25 år (och skjutit ungefär 50 djur).
Trots det hade inte jag haft minsta lilla chans att klara skjutdelen i jägarexamen.
Totalt idiotiskt att man ska tvingas skjuta på löpande älg!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag har jagat högvilt i mer än 25 år (och skjutit ungefär 50 djur).
Trots det hade inte jag haft minsta lilla chans att klara skjutdelen i jägarexamen.
Totalt idiotiskt att man ska tvingas skjuta på löpande älg!
Nog är det viktigt att första skottet ska ske på ett säkert sätt och att man inte ska ta en risk om
man är det minsta osäker, man behöver aldrig ångra ett ej avlossat skott.

Däremot tycker jag nog kraven för jägarexamen är helt ok, och de älgjaktslag jag har insyn har en uppskjutning varje år för även på löpande älg för att gubbarna ska känna lite blåslampa och träna.

Man kan ju tänka sig situationer vid eftersök där förhållandena inte är optimala och då det är viktigt att få iväg bra skott även op löpande älg.

Så har du inte minsta chans att klara kraven i dagens jägarexamen skulle jag rekomendera några besök på skjutbanan. Det brukar inte vara några problem att få lite träningsskjutning även utan examen om man är intresserad.

/ATW
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag tror att den som skjuter på bana efter en tid tror att han KAN skjuta på löpande djur.
Problemet är bara det att i terrängen "studsar" djuret upp och ned, samt att det kan accelerera eller bromsa. Jag tror det är stor risk för flera skadskjutningar, inte färre, om folk tvingas skjuta på banan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.