Håller på att renoverar och har stött på ett problem. Vi har rivit ut allt och nu har mattläggarna varit här och kollat.

Det är nämligen så att betongvalvets översta gjutning är blandad med sågspån och det går att haka ner till den understa gjutningen med en spackelspade utan större problem. Får man loss en större bit så smular man sönder den med fingrarna. Den undre gjutningen är väldigt hård.

Mattläggarna har inte sett detta innan och vet inte riktigt hur man ska göra och skulle återkomma imorgon. Så tänkte kolla här om någon har nån ide.

Det är bråttom så vi kan inte använda produkter som inte möjliggör klinkerssättning innan måndag.

Det har pratats om att bila loss den översta kakan och gjuta EPS men det blir mycket pengar eftersom det är stora ytor. Även något golvspackel som var väldigt stabilt med någon typ av armeringsmatta i.

Några ideer?
 
Hur stor yta, hur tjockt, och är det i källare eller ovan mark?
 
Ring plattsättarna snarast och skjut upp arbetet så att ni får tid att fundera ut en lösning. Imorgon är det onsdag så de får flera dagars framförhållning så de borde kunna planera om jobbet.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Detta är tyvärr ett vanligt problem i äldre hus.
Cementen var dyr på den tiden.
Om det är så löst som du skriver skulle jag föreslå att ni river ut allt.
 
När man avjämnar/isolerarmed EPS-betong så lägger man väl en kaka med flytspackel ovanpå eftersom EPS-betongen är porös? Frågan är dock om man kan göra på samma sätt här eller om det är risk att man får problem med mögel inne i betongen. Ingjutna syllar är ju en riskkonstruktion och jag kan tänka mig att det här kan vara mycket värre eftersom man får en enormt mycket större anläggningsyta från betong mot trä.

Kanske kan du hacka ut allting, lägga leca för isoleringen och sedan en tunn betongplatta på? Kolla in webers borschyr här.
 

Bästa svaret

pelpet skrev:
När man avjämnar/isolerarmed EPS-betong så lägger man väl en kaka med flytspackel ovanpå eftersom EPS-betongen är porös? Frågan är dock om man kan göra på samma sätt här eller om det är risk att man får problem med mögel inne i betongen. Ingjutna syllar är ju en riskkonstruktion och jag kan tänka mig att det här kan vara mycket värre eftersom man får en enormt mycket större anläggningsyta från betong mot trä.

Kanske kan du hacka ut allting, lägga leca för isoleringen och sedan en tunn betongplatta på? Kolla in webers borschyr här.
Haken med betong är att det ju tar lång tid (ca 3 mån brukar man väl säga) innan man kan plattsätta. TS vill ju göra det ganska snart.

Utifrån den lilla informationen ovan tror jag på att bila bort det dåliga, fylla upp med EPS, sedan flytsoackel.
 
Det är källare under. Och måste ju vara beläggningsklart som sagt.

Ringde runt en del igår och vi har bilat bort den övre kakan och gjutit EPS idag där det ska vara tätskikt.
Där var det även värst eftersom det har läckt in vatten som förmodligen lukrat upp det ännu mer.

Sen i övriga funderar vi bara på att göra rent sen spackla upp där det är ojämnt eftersom ytskiktet där är stabilare.

Men varför sågspån istället för grus och det är prisfråga? Grus kan väl inte vara så dyrt.
 
Det finns ju träullit - cement och träull. Håller bra om det inte dränks i vatten. Inbyggd isolering i cementen.
 
huggan skrev:
Det är källare under. Och måste ju vara beläggningsklart som sagt.

Ringde runt en del igår och vi har bilat bort den övre kakan och gjutit EPS idag där det ska vara tätskikt.
Där var det även värst eftersom det har läckt in vatten som förmodligen lukrat upp det ännu mer.

Sen i övriga funderar vi bara på att göra rent sen spackla upp där det är ojämnt eftersom ytskiktet där är stabilare.

Men varför sågspån istället för grus och det är prisfråga? Grus kan väl inte vara så dyrt.
Vet inte om jag misstolkar dig men jag uppfattar som du har gjutit EPS och sen tänker lägga tätskikt direkt på detta.

Om det är så du tänker göra så blir det inte bra. Du måste flytspackla minst 20 mm armerat ovanpå EPS innan du kan lägga tätskikt.
 
huggan skrev:
Men varför sågspån istället för grus och det är prisfråga? Grus kan väl inte vara så dyrt.
bättre isoleringsvärde och tillräckligt stabilt att lägga trägolv på ..... funktion som EPS idag
 
oceanis skrev:
Vet inte om jag misstolkar dig men jag uppfattar som du har gjutit EPS och sen tänker lägga tätskikt direkt på detta.

Om det är så du tänker göra så blir det inte bra. Du måste flytspackla minst 20 mm armerat ovanpå EPS innan du kan lägga tätskikt.
Självklart ska vi flytspackla, förmodligen redan gjort. Med fall.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.