Hej! Jag och min granne håller på att bygga nya hus och planeras vara klara nästa samtidigt innan årsskiftet. Grannen har placerat sitt hus på tvären i förhållande till mig vilket gör att insynen på min tomt är stor.

Hur hade ni insynsskyddat? :rolleyes:

Jag har funderat på 2 meter höga thujor (Smaragd) samt/eller 1,8 meter högt ribbat plank. Tror kommunen har satt en begränsning på 1,8 meter för plank/staket. Hur höga blir Thujor?

Även lite inne på att bygga en friggebod och vedbod längs tomtgränsen också...

Pilen visar viken sida jag vill insynsskydda.
1tomtplanering2344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här kanske?
ImageUploadedByByggahus.se1378848759.874096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HELLOJOHAN
  • Laddar…
Jag skulle inte byggt något längs med tomtgränsen. Kan bli stora problem med det. Mina föräldrar har en av sina bodar på en tomtgräns, grannens ungar har sparkat hål i träpanelen av att sparka boll mot husväggen jämnt och ständigt. Dessutom har de även klottrat på husväggen>.<
Den andre grannen har sin bastu som gränsar till mina föräldrars tomt. Även där får dom inskärkningar på användandet av sin tomtmark från grannen. De fick ta ner sitt jätte fina bigaråå träd för att det stod ganska nära tomtgränsen ochhar letat sig in under grunden på grannens bastu och sprängt sönder den. Dessutom ska grannen in på deras tomt titt som tätt för att underhålla sin träfasad. Så av egen erfarehet skulle jag inte bygga en byggnad på tomtgräns.
 
katten12 skrev:
Jag skulle inte byggt något längs med tomtgränsen. Kan bli stora problem med det. Mina föräldrar har en av sina bodar på en tomtgräns, grannens ungar har sparkat hål i träpanelen av att sparka boll mot husväggen jämnt och ständigt. Dessutom har de även klottrat på husväggen>.<
Den andre grannen har sin bastu som gränsar till mina föräldrars tomt. Även där får dom inskärkningar på användandet av sin tomtmark från grannen. De fick ta ner sitt jätte fina bigaråå träd för att det stod ganska nära tomtgränsen ochhar letat sig in under grunden på grannens bastu och sprängt sönder den. Dessutom ska grannen in på deras tomt titt som tätt för att underhålla sin träfasad. Så av egen erfarehet skulle jag inte bygga en byggnad på tomtgräns.
Funderar på att ha planket kvar bakom friggeboden som ska stå 1,5 meter från gräns och plank.

Det är ett äldre par som ska bo där men det är inte någon garanti :)
 
Växter i tomtgräns får ju bli hur höga som helst utan bygglov. Bara att plantera.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Avvakta lite och se hur det känns. Det känns ofta instängt om man sätter för tätt, särskilt av thuja. Beroende på hur ni och de använder tomten och era fönster är placerade kanske det är bättre med ett förråd, någon solitär växt etc.

Annars är Avenbok trevlig, den är lätt att hålla smal och en del av bladen sitter kvar över vintern, så att det inte blir helt genomsikt, men ändå bättre genomsikt än på sommaren.

Diskutera också med grannen, kanske är de inne på samma tankar som ni, isåfall kan ni ju köpa något tillsammans.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Avvakta lite och se hur det känns. Det känns ofta instängt om man sätter för tätt, särskilt av thuja. Beroende på hur ni och de använder tomten och era fönster är placerade kanske det är bättre med ett förråd, någon solitär växt etc.

Annars är Avenbok trevlig, den är lätt att hålla smal och en del av bladen sitter kvar över vintern, så att det inte blir helt genomsikt, men ändå bättre genomsikt än på sommaren.

Diskutera också med grannen, kanske är de inne på samma tankar som ni, isåfall kan ni ju köpa något tillsammans.
Tack, ja det blir nog att vänta lite men det lutar nog mot att köpa thujor samt bygga friggebod.
 
Byggahem skrev:
Hur höga blir Thujor?
30 cm/år, totalt 5-6 meter kanske om de får växa fritt.
 
Det blir inte kul om grannen vill ha fri sikt över eran tomt.
Speciellt äldre kan vara lite si och så. De tänker inte på att utsikten kan försvinna
efter att grannar bygger...
Hoppas det går bra för er.

Edit. Om ni planerar Brabant 80cm på rätt sätt, kan dessa bli 3 - 3.3m inom 3 år.
 
Redigerat:
Sätt bodar och vedförråd en bra bit från tomtgränsen !
Förra husägaren som byggde vårat hus , planterade häck runt tomten och 1 meter från häcken byggde han ett växthus.
Nu är det bara 40-50 cm mellan häck och växthus o nästan omöjligt att klippa häcken.
Det var ju säkert gott om plats dom första 10 - 15 åren men nu är det inte det. :sly:
Har försökt att avyttra växthuset men regeringen tillåter inte det , så det blir nog tvunget att flytta på eländet.
 
skippa plank och häck! asjobbigt att underhålla + försvårar gräsklippning. jag tycker inte det skulle gö nå om grannarna kan se mig, men det är ju bara mina tankar.
 
Nyfniken skrev:
30 cm/år, totalt 5-6 meter kanske om de får växa fritt.
Över 10m.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Atom skrev:
Det blir inte kul om grannen vill ha fri sikt över eran tomt.
Speciellt äldre kan vara lite si och så. De tänker inte på att utsikten kan försvinna
efter att grannar bygger...
Hoppas det går bra för er.

Edit. Om ni planerar Brabant 80cm på rätt sätt, kan dessa bli 3 - 3.3m inom 3 år.
De är ganska ensamma med sin placering på tvären här på gatan så jag utgår ifrån att de inser riskerna med det. Dvs att grannen insynsskyddar. :)
 
Hur hög en thuja blir beror på vilken sort man väljer och hur växtplatsen är med vatten, jord och klimat. Trädgårdsvarianterna smaragd och brant blir kanske uppåt tio meter men den rena sorten thuja plicata blir över 70m där den växer naturligt på amerikanska västkusten
 
Mikael_L
Det är ju du som får kanonläge, att sitta och glo in i alla fönster på hela deras långsida. :)
Dom ser ju bara ditt hushörn från sitt hus.

Ställ upp en sån här nära fönstret i ett väl upplyst rum hemma hos dig, väl synlig utifrån.
kikare+p%u0025C3%u0025A5+stativ.jpg
Så kanske grannen odlar upp en häck, eller bygger plank - fortare än kvickt. :D



Borde du inte köpt en större tomt med närmaste grannar längre bort?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.