R
Hej,

Har våtrumsmatta i husets tvättrum och ville snygga till genom att lägga klinker. Hörde då att man kunde lägga rätt på denna. Har betong under våtrumsmattan. Har någon testat detta?
Den nuvarande mattan är troligen lagd 1990 så den har hängt med ett tag. Det enda jag observerat är att den har börjat släppa runt golvbrunnen som sitter under tvättstället. Hur ska jag göra där?
 
Redigerat:
Om det ska bli godkänt måste du kontrollera att just den mattan får klinkras på. Det finns idag våtrumsmattor som fungerar som tätskikt om lägger klinkers på. Att den börjat släppa runt golvbrunnen är inget bra tecken,

Som jag förstått det så är man orolig för att fixet med tiden löser upp mattan med risk för fuktskador som följd. Det hjälper alltså inte säkert att testa med en platta eller två heller tyvärr.

Om du vill snabbfixa så föreslår jag att du målar mattan istället. Hur har mattan släppt runt golvbrunnen? Saknas det klämring eller har mattan släppt från golvet?
 
R
hur menar du att de blir fuktskador av fixet? Fixet torkar väl och blir stenhårt.
 
Jag menar att plastmattan kan ta stryk av fixet och därmed inte vara tät längre.
 
En 23 år gammal matta bör man fundera på att byta ändå. Sen gissar jag att du har våtrumstapet också
Problemet man får är mikrosprickor. Nu är väl risken för det större på en reglad vägg än på ett gjutet golv.

Du är inte den första som frågar. Svaret är detsamma... det går utmärkt. Men ..
Om inte mattilverkaren godkänner att man gör så kommer försäkringsbolaget neka ersättning vid fuktskada.
Om nu FB inte ersätter fuktskador alls spelar inte det nån roll, men man har fått en fuktskada i onödan.
Gör du dessutom fel kommer klinkersen att lossna..
 
Ja har satt klinkers på gammal matta, suttit i snart 3 år utan minsta problem, inga sprickor eller tecken på några konstigheter, som sagt, fb lär väl inte ersätta något, men va får man för ett 23 år gammalt våtutrymme
 
Skador på byggnaden. ..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R
jahapp, då får jag måla golvet istället med våtrumsfärg. Då blir det nytt ytskikt och ny fräsh kulör. (grått)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.