Efter att min mor har haft besök av en elektriker som bl a har bytt central dragit fram ett par nya faser till köket samt bytt ut ett par strömbrytare lämnat efter sig en riktigt saltad räkning.

Bland annat har det installerats en 2-polig 10A Hager automatsäkring där den ena fasen går till kaffebryggartimern och den andra fasen går till micron för den blyga kostnaden av 1087:- inkl moms.
Då undrar jag varför sätter man dit en sådan och inte två vanliga automatsäkringar.

Jag vet att det här med saltade matrialpriser har stöts och blöts här på forumet innan men är det inte något man som kund kan göra efter det att elektrikern varit där och monterat allt och skickat fakturan.

Här kommer fler exempel på vad han debiterade min mor:
Trappbrytare Eljo Renova 255:-/st
Uttag 2vägs Eljo Renova 405:-/st
Elko timer med uttag utanpåliggande 1812:-
EKK 5x2,5 80:-/m
mm
Är det någon som kan bräcka dessa priser??:rolleyes:
 
Han har sannolikt dragit fram en tvåfasgrupp till köket för att tillåta lite högre effektuttag. Dessa bör ha en tvåpolig säkring, beroende på hur det är utfört.

Priserna får andra kommentera, men just valet av tvåfasgrupp var troligen billigare än två separata grupper :)
 
Låter väldigt dyrt, kollar man snabbt hos nätgrossisterna verkar Hager ligga lite högt i pris på sina 2-poliga men hälften av det du betalade cirka, tar man Garo ligger det på en tiondel. EKK 5G2,5 för cirka 30 kr/m, varför man nu vill använda den kabeln när det finns EXK som är halva grovleken..

Jag antar ni inte kommer anlita honom igen?
 
Uttag 2vägs Eljo Renova 405:-/st
Lite dyrt kanske! Rimligt pris är väl ca 260-310 kr/st.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Uttag 2vägs Eljo Renova 405:-/st
Lite dyrt kanske! Rimligt pris är väl ca 260-310 kr/st.

//Patrik
Handlat på elbutik.se: 157 kr
Renova trapp: 97kr

Men han kanske hade låg timpenning? Blir ju snabbt pengar om man jämför med att beställa och byta själv på ett par ställen, man skulle kunna nå upp till en hygglig timlön.. Sen är elbutik.se inte billigast heller.
 
Oerhört höga priser rakt igenom, men det är ju fritt att ut dem. Synd bara att inte någon form av skam, rimlig eftertanke finns hos alla dessa aktörer som figurerar i diverse trådar. En mycket märklig logik verkar råda där man anser att det bara är att skinna kunderna till man når den nivå där det "går runt".
 
Slugge skrev:
Handlat på elbutik.se: 157 kr
Renova trapp: 97kr

Men han kanske hade låg timpenning? Blir ju snabbt pengar om man jämför med att beställa och byta själv på ett par ställen, man skulle kunna nå upp till en hygglig timlön.. Sen är elbutik.se inte billigast heller.
Ja, nu menade ju jag rimligt pris från en elfirma som inte använder sig av listpriser som grund för debitering..

//Patrik
 
Ca 150-200 kr för en 2-polig vore rimligt...

Be att han tittat över sin faktura, säg att det nog har blivit något fel i faktureringsprogrammet.

Vart bor din mor?
 
el_richard skrev:
Ca 150-200 kr för en 2-polig vore rimligt...

Be att han tittat över sin faktura, säg att det nog har blivit något fel i faktureringsprogrammet.

Vart bor din mor?
Kan du fixa 2-poliga Hager för 150-200 kr så tror jag att du kan skapa dig en rejäl slant på försäljning. Själv ger jag 440 kr (inkl. moms) i inköpspris från grossist för en 2-polig med C-karakteristik. Hagers 2-poliga säkringar är snuskigt dyra medan de 3-poliga "bara" är dyra och de 1-poliga har "normalt" pris. Det är anledningen till att jag på senare år bytt fabrikat på automatsäkringar
 
Håller med dodger... Hagers 2 poliga är snordyra... Väljer också annat fabrikat då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.