Hej,

ska till och skaffa en luftvärmepump, har tittat en del på Fujitsu Nocria 14 och den verkar bra.

nu till mitt bekymmer. Sm jag förstått det finns det två ställen att ha en luftvärmepump, och det ena är i vardagsrummet på nedervåningen, och den andra är i trappan. Problemet ligger i att jag inte har el vid något av ställena, så måste ha dit en elektriker innan jag kan beställa pumpen.

huset är ett "standard 70-tals hus, dvs rektangulärt och 150m2 i 1 1/2 plan.

helst hade jag haft pumpen i vardagsrummet så jag slipper se utedelen varje gång jag kommer hem.

några tankar?

mvh
 
Jag skulle placera den dels:
  • där ljudnivån kommer att störa minst
  • där luftlödena sprids bäst och därmed ger bäst effekt
  • där man inte behöver se skiten i onödan (om möjligt)

Att dra el till en LLVP bör inte få styra placeringen, det löser man snarare efterhand.

Vill du ha råd från forat, bör du nog posta en ritning/skiss på ditt hus.
 
Bra råd från norrbottentorpet

En ritning ger dig fler svar och du kanske skulle kolla på en mer "modern" modell än den gamla Nocrian då utvecklingen går framåt !
 
Okej, här kommer en simpel ritning över bottenvåningen. Alla dörrar står antingen alltid öppna (utom badrummets) eller så har jag tagit bort dem.

Vardagsrummet är 40m2.

Vilken pump bör jag satsa på istället för Nocrian?

vardagsrum-lvp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Vid 1. Köket genererar mycket värme vid matlagning, badrum vid duschning mm. I sovrummet vill man kanske ha lite svalare.
 
Nackdelen med vardagsrummet är att man lätt kan störas av blåst/ljud beroende på hur det är möblerat.
Fungerar det att sätta en vanlig vägg/tak modell lågt mittemot dörren i vardagsrummet så stör det mindre jämfört med en högt placerad innerdel.

En "vanlig" modell är betydligt billigare jämfört med golvmodeller och dom är som regel effektivare.

Placering ovanför ytterdörr stör minst men det ser inte så öppet ut så det kanske inte blir så bra spridning in till vardagsrummet, kanske är öpnnare än vad det ser ut att vara.
Gissar att trappen är i hallen ?

Hamnar den övanför ytterdörren är man beroende av vilket höjd som är från tak till dörrkarm när det gäller valet av modell.

När det gäller val av märke och modell så beror det tex på höjden ovanför ytterdörren, är det i vardagsrummet så gäller det att den har så behagligt ljud som möjligt på en relativt hög fläkthastighet och inte på lägsta tänkbara Quiet läge.
Stor innerdel ger som regel behagliggare ljud när det är lite högre fläkthastighet.

Kolla vilken återförsäljare som finns i er närhet och som har bra rykte så ni kan få snabb hjälp om något krånglar och förhoppningsvis har han/hon flera av dom större kända märkena att välja ifrån beroende på placering
 
Ska försöka ta en bra bild imorgon på hur hallen ser ut.

Dessvärre finns här ingen (inte som jag lyckas hitta iaf) i Malmö-området som säljer luftvärmepumpar förutom IVT, där jag var inne för ett par år sedan och han rekommenderade vardagsrummet. Men får kanske helt enkelt beställa en pump från polarpumpen så får installatören placera den där han vill..

Någon som vågar sig på att rekommendera en bra lvp?
 
Då Malmö är stort så borde det finnas en hel dröse med återförsäljare av alla möjliga märken !!
Risken för dig att låta en utlejd monteringsfirma som inte direkt riskerar sitt rykte välja placering kan bli att han väljer den enklaste placeringen på grund av ekonomiska skäl då dom ofta har dåligt betalt för att installera åt nätföretag.

En av flera bra maskiner som ger mycket effekt är Mitsubishi Q Heat 665 (FH35VEHZ) och som har ett ganska behagligt ljud även vid högre fläkthastigheter är ett tips som du kan kika på, du kan kolla på www.canvac.se om dom har någon återförsäljare i er närhet men som alltid skiljer det på priser på olika håll i landet.
Elgiganten eller Elon kan ibland ha små kampanjer som du kan kolla efter
 
Jo man tycker ju det, men har som sagt inte lyckats hitta någon. Ska googla lite efter canvac.

Var inne på polarpumpen och tittade på FH35:an tidigare faktiskt, den verkar kunna uppfylla mina behov, så blir nog till att satsa på en sådan.
 
Ett annat tips är att kolla efter återförsäljare från www.scanoffice.se på deras hemsida i dina trakter.
Dom brukar gilla att priskriga på en del orter, dessvärre :)
Både Scanoffice och Canvac är auktoriserade distributörer åt Mitsubishi Electric Sverige och har varit snabba och bra på att ta hand om garantiärenden.
 
Haft kontakt med en firma från Helsingborg som säljer FH35:an, och om jag förstod rätt så är det Electrolux Service som installerar, så det låter ju bra. Tror att jag slår till på en sådan faktiskt.
 
Jag hade satt den i vardagsrummet, min FH35 sitter i trapphuset och det är problem med värmespridningen. Värmen gillar inte att knô sig förbi dörrar. Jag köpte från Polarpumpen och har bara gott att säga. Det var repor på locket till innerdelen och jag fick ett nytt utan diskussion. I mitt fall fanns det inte så många alternativ till placering men jag tror att fritt framför pumpen är att föredra.

Kan inte uttala mig om Nocrian men FH35:an är Guds gåva till alla ägare av 3- eller 4-kubikshus (70-talshusen brukade dra så mycket olja eftersom de är stora och dåligt isolerade).

Mitsubishin går som en dröm men läge 4 på fläkten låter faktiskt en del. Fast jag tycker det är onödigt, ger liksom inte mer värme än läge 3 som är relativt tyst.

TS Comfort: Vad är det som är mindre fulländat med Nocrian?
 
Nocrian har några år på nacken och som exempel eftermonteras värmekabel för tråg och kompressorvärmare i efterhand i Polen/Sverige med en relativt kraftig värmekabel som via termostat går på ganska tidigt .
Nyare modeller har dessa monterade från fabrik och värmekabeln går mer eller mindre enbart under själva avfrostningen. Nya modeller är effektivare och ger numera betydligt mera värme när det är riktigt kallt ute jämfört med gamla modleler. Tekniken går framåt vilket är bra (men inte alltid ) :)
Nya 14LTCN skulle jag se som en efterträdare effektmässigt .Nocrian har dock en fördel i sin låga bygghöjd.

Höga fläkthastigheter låter en hel del , gäller att köpa en modell som har behagligt ljud även med hög fläkthastighet och inte bara stirra sig blind på lägsta möjliga ljudnivå/ljudtryck som mänga gör vilket är vid väldigt lågt flöde.
Fläktläge 4 ger inte mer värme vid utloppet men det gör som regel att det går att trycka iväg värmen till utrymmen längre bort i fastigheten om man vill utnyttja den till fullo.
Men normalt är att man vill ha lite komfort också så man låser den på fläktläget som man står ut med
 
Ville från början inte ha den i trappan, men har fastnat för sen idén nu. Får höra med installatören vad han tror blir bäst.
 
Vad sägs om att sätta den ovanför dörren till sovrummet, så att den blåser in varmluft i vardagsrummet genom dörren? Då borde du få in majoriteten av värmen i vardagsrummet samtidigt som du slipper ha ljudet där.

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.