Jag kör V40, 01a 1.6l som drar 0.67 l/km. Då jag bara gav knappt 20' kr för den (18000mil) så är jag nöjd med det köpet.
Bortsett från bensinförbrukningen blir det dock inte så mycket uppgradering kanske...
 
V50 med 1.6D (eller D2 som de senare heter) går på cirka 0.55 i 110 km/h fullastad, motorn är lite tom i botten men håller du dig under 110 km/h går den snålt. Se till att modellen är miljöklassad så blir årsskatten låg.

Sedan ser jag att du bor i Skåne. Har du nära till Lund finns där gasmackar. Min V70 2007 Bi-Fuel går på 0.66 i blandad körning här i GBG. Min erfarnehet är att Lund Energi har bättre och billigare gas. Årsskatt 1000 kr. Enligt papperen drar den hysteriskt, cirka 0.95 Nm3 milen, men ligger man under 2000 varv går den snålt, man måste kunna köra bil och hantera växellådan. Har dragit vedsläp i tonklassen utan problem även om de 195 Nm kräver viss planerinf av körningen. Å andra sidan får du en komfortabel fläskig kombi med sköna stolar. Finns ju även nya modellen konverterad men vet inte vad den drar. Servicen drar iväg lite på Bi-Fuel men mekar du själva är det inte svårt att dränera gasfiltret. Se till att du köper en så ny som möjligt då tidiga Bi-Fuel hade problem med gasregulatorerna. Kör du i Tyskland är gasen gratis.

/Anders
 
Jag har faaktiskt en gammal hederlig saab 00 9.5 aero. Liknande modell som din V70. Jag lyckades faktiskt få ner bensinförbrukningen på den till 0.6/ mil genom körsätt och bra service. Pendlade 10 mil om dagen till jobbet en tank på 65 liter höll ca 2 veckor då jag ex på motorväg alltid låg i 90.
Det tar ju lite extra av ens tid men man tjänar mycket på det i bensin=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.