Har beställt en konvertering av mitt hus, dvs. installation av bergvärmepump samt dragning av rör till radiatorer samt montering av dessa, inklusive material.

Dum som man är, som vanligt, tackade jag ja till offerten iofs skriftligen via mail, men utan något mer avancerat avtal. Bland annat diskuterade vi aldrig betalningsplan, utan jag har från min sida förutsatt att betalning sker vid utfört och av mig godkänt arbete.

Värmepumpen beställdes och står nu på min gård sen två veckor, men igår dök det upp en faktura från installatören på enbart värmepumpen.

Hur ska jag hantera detta? Är det rimligt av hantverkaren att kräva av en betalning på enbart värmepumpen? Den står hos mig, så jag betalar inte i förskott på något vis.Eller ska jag börja tjafsa redan innan arbetet med installationen ens påbörjats...

Till saken hör att jag inte fått lånet jag tagit för arbetet utbetalat än, varför jag inte har möjlighet att betala fakturan än, utan måste be om förlängning eller be han makulera den oavsett.
 
Det enklaste är väl att du ringer och gör upp en betalningsplan. Det är annars inget ovanligt med att man betalar materialet när det levereras och arbetet i efterskott eller löpande om det är större arbeten.
 
Det är som sagt inget ovanligt att man betalar materialet när det levereras.

Detta resonemang är dock lite fascinerande. Har själv under åren haft problem med kunder som förutsätter faktura,
med betalningsvillkor på minst 30 dagar efter utfört arbete och för att sedan dra ut ytterligare på tiden "för dom har inga pengar".

Men varför beställer man varor/arbete om man inte har pengar till det?
Varför förutsätts det att företagaren ska agera bank och ligga ute med pengarna åt kunden för att denne inte själv kan betala?
Vi tog i förra veckan beslutet att nu är det slutfakturerat till privatkunder och småföretag då vi upplevt alldeles för mycket problem. Visst kanske vi kommer att förlora någon kund på det, å andra sidan slipper vi själva ligga ute med stora belopp.....

(Obs! Menar inget illa mot leftrustle, utan fenomenet i stort)
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Helt off-topic men det är väl den allmänna trenden att man erbjuds att konsumera i förskott. Det går ju inte att köpa någonting utan att mer eller mindre bli överöst med diverse finansierngsalternativ a'la "Köp nu! Betala först efter jul!" eller "Dela upp din betalning räntefritt!" osv.
 
Det handlar om att vara en medveten kund, och det är man inte om man beställer varor och arbete utan att finansieringen är klar. I det avtal /offert/beställning framgår det förmodligen med största tydlighet vad som gäller både när och även hur det skall betalas, alltså vad dröjsmålsräntan blir vid för sen betalning. Sedan kan man nog räkna med att det inte finns utrymme för diskussion när man inte ens lyckas med första betalningen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Normalt skriver man ju avtal och diskuterar betalning, avtalar rot mm. Om man skippar allt detta så kan det bli enorma problem. Att betala material vid leverans och arbete i efterskott är dock vanligt. Om du är missnöjd med deras arbete kanske du ändå vill behålla själva pumpen o ta dit någon annan?
 
leftrustle skrev:
Till saken hör att jag inte fått lånet jag tagit för arbetet utbetalat än, varför jag inte har möjlighet att betala fakturan än, utan måste be om förlängning eller be han makulera den oavsett.
Är lånet är godkänt? Meddela detta! Du har ju inget val. Sen får du hoppas han inte drar sig ur baserat på detta. Om du visste detta vid beställning, varför meddelade du inte? På detta forum finns flertalet trådar om hantverkare som beter sig dåligt med fakturor och information. Men i ditt fall lutar jag åt att tycka att du borde talat med entreprenören om detta. Han kanske inte har så pass goda marginaler att han kan ligga ute med pengar?
 
Bytte ut min gamla bergvärmepump för 4 år sedan och Schenker dök plötsligt med den c 3 veckor innan planerat arbete och lämnade den bara på garageuppfarten. En vecka försenad gjordes installationen och fakturan på allt kom en vecka senare med 10 dagar netto.

Jag tycker inte du skall betala än, du skall betala först när den fungerar. Den kan ju bli stående en längre tid (installatören kanske nöjer sig med vinsten på vp och skiter i resten) och garanti tiden kanske börjar ticka om du betalar nu? Snart kan det dessutom bli ganska kalla nätter och har du otur så kanske något fryser sönder pga vatten som finns kvar i vp. Kraftiga regn kan skada elektronik, alternativ orsaka framtida skada som in leverantören godkänner som garanti pga felaktig hantering.

Ring leverantören omgående+ mejla och påpeka att du inte vill ta nåt ansvar för vp som den står nu. Hemförsäkring gäller ju inte om den blir stulen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hej ! Men 10 dagar netto är ju brukligt OM man inte avtalar något annat.
Sedan håller jag med att det är uruselt av en Installatör att bara beställa och ta för givet att kunden ordnar allt....

//Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.