Hej
Jag har läst runt och inte blivit klar med hur det ligger till.

Svärfar har för många år sen lagt klinker i det lilla (1x2m) duschrummet i sommarstugan.
När han gjorde det så fick han fel på fallet och det bildas en ganska stor pöl på golvet viket alla tycker är jobbigt för då måste man skrapa golvet efter man duschat.

Frågan är:
Kan det bli sämre om jag tvättar, primar, spacklar upp det, kalkar och fogar om golvet så att det rinner mot brunnen?
Det ska vara ett billigt alternativ, annars blir han upprörd, även om det är jag som betalar för det.
Och ja, man borde göra om det helt men det är inte aktuellt på minst 10 år.

Tack
 
Redigerat:
Ingen som vet, eller tycker ni att det är så självklart?
 
Det går men ta vinkelslip och rugga upp ytan så du får god vidhäftning
 
Det låter som ett väldigt litet duschrum så jag antar att duschkabin är uteslutet. Jag är absolut ingen expert på badrum, men kan väl göra följande kommentarer:

o Många år sedan skriver du, hur är det med tätskiktet?

o Fukt kommer att tränga igenom "ditt" lager av kakel, fix, spackel och bli liggandes på underlaget under

o Om du får till ett bra fall så kommer du slippa pölen, men ta ovanstående i beaktning

o Även i dagsläget så tränger fukt igenom befintligt kakel/fix/spackel för att bli liggandes

o Huruvida fukten påverkar eller inte beror antagligen på tätskiktet under, men om det nu har varit så under en längre tid och ni inte upplevt problem så lär väl inte problemet bli värre (kanske)
 
Vänta lite nu om det bildas en pöl så tror inte jag det är i klinker nivå felet ligger utan i fall uppbyggnaden. Det går rugga ytan som sagt men det blir ett ingrepp som förbättrar det praktiskamen felet är ju kvar så det står vatten där eftersom fogen inte är tät! Sedan är nästa fråga: stuga kallställs den på vintern i så fall är det livsfarligt med stående vatten där. Eftersom det riskerar att frysa sönder!
 
Mikael_L
Det går att göra så.
Men det är inte korrekt byggt då, vilket t.ex. bör upplysas om vid en ev försäljning så man slipper en dolda-fel-diskussion/process efter några år.
Jag tror dock inte att det finns någon speciellt större risk för skada, rent tekniskt. Tätskiktet under kommer förvisso få mer konstant fuktbelastning. Men tätskikten är ju konstruerade för att klara konstant 100% RF 24/7 i alla år som badrummet är i bruk. Ty det är ju så det kommer vara i duschhörnan om man duschar några ggr varje vecka.

yakumo skrev:
Kan det bli sämre om jag tvättar, primar, spacklar upp det, kalkar och fogar om golvet så att det rinner mot brunnen?
Ett varningens ord här.
Du skriver "spacklar". Var medveten om att många spackel inte kan ligga ovanpå tätskiktet, de tål inte den fuktigheten.
Så kolla noga att du använder rätt grejer.
Jag kan/vågar inte råda. Men om du är osäker måste du kolla upp detta, det finns kanske bra produkter, eller så är det kanske kakelfix som bör användas.
 
Det har varit såhär i över 20 år, så min tanke är att tätskiktet kommer att hålla ungefär lika länge till oavsett om jag fixar ett bättre fall eller ej.
Med stor pöl menar jag i area, den är bara kanske en millimeter djup, men det blir ändå några deciliter.

Kan man inte:
Efter att man ruggat upp ytan och primat
Spackla upp lite fall med fix, låta det torka
Sen dra på ett lagar fix till och fästa plattorna
Foga.

Ingenting i sommarstugan är fackmannamässigt gjort. Och om tomten kommer att säljas så kommer nästa ägare att riva huset och bygga lyxhus (dvs, det är ett gammalt hus på fin, nu dyr, tomt)
 
Jag tror som mikael_l mfl att det går att göra som du tänker och att det kan vara en lösning på ert problem. Som sagt, det är inte "rätt" i alla avseenden, men det blir inte mer fel än vad det är nu...
 
blanda fixet med torrsand som finns att köpa i 25kg säck, typ Råda sand, då får du bort lite av tuggummi konsistensen i fixet när du ska spackla
 
nino skrev:
blanda fixet med torrsand som finns att köpa i 25kg säck, typ Råda sand, då får du bort lite av tuggummi konsistensen i fixet när du ska spackla
Kan man inte blanda in vanlig sand från stranden om man sköljer den först?
(det är viktigt för svärfar att saker och ting inte kostar mer än vad det absolut behöver)
 
ingen aning, inget som jag skulle prova själv
 
Mikael_L
Ni kan få mitt överblivna fix, så har ni nog råd att köpa lite sand istället. ;)



@nino, hur mycket sand är lämpligt att blanda i?
(Om jag nu någon gång skulle behöva... )
 
kan bara svara för Ardex fixer och där kan man dryga ut med ca 8kg sand på en 25kg fix säck, men det är inte riktigt alla deras fixer som kan drygas
 
Mikael_L
OK.
Jag tänkte inte på att det kan stå i databladen ... :surprised: ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.