Hej! Nu har jag läst otaliga trådar ute på nätet ang köksfläkt med motor och bostadsrättföreningens gemensamma frånluftssystem, men vad gör jag med min nya köksfläkt...MED MOTOR? Förstår att jag inte får koppla det som bilden visar, direkt till ventilationen som leder ut till vänster på bilden.

1. Någon skrev att de hade kvar sin fläkt med motor men hade INTE kopplat ihop fläkt med husets ventilationssystem. Hur gör man då? Vart ska jag leda fläktens fett och ångor? Har utrymme bakom min självbyggda hörna men vart ska det ta vägen? Hål ut genom väggen kräver väl bygglov och styrelsens godkännande, antar jag.

2. Eftersom det finns fettfilter längst fram på fläkten kanske jag själv kan sätta i ett kolfilter (som passar själva kanalen), koppla bort fläkten och göra en egen kolfilterfläkt av det? Någon som rekommenderar eller försökt detta? Föreningen har sagt att jag får ha kvar fläkten så länge jag inte kopplar den till ventilationssystemet så grannarna får matoset.

3. Sälja min nya fläkt på Blocket och köpa en kolfilterfläkt (de är ju inte lika bra!). Eller ha kvar kanalen och köpa en SPISKÅPA som alltid står öppen?

Ni därute som har godkända lösningar, hur gör man bäst? TACKSAM FÖR SNAR HJÄLP!
Må gott därute! 1-IMG_1280.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fans det inte köksfläkt innan?
Jag hade nog gått på en kolfilterfläkt för att göra det enkelt och undvika problem.
Hade en sådan där jag bodde innan och det fungerar helt OK.
 
Alt 1 med hål ut genom väggen bör vara ok OM inte oset blåser in till grannen och man kommer åt att rengöra kanalen. Kan bli vissa brandkrav på väggen och ev tak utanför! Se nedan.
Exempel på godtagbar lösning på:
IMKANAL GENOM YTTERVÄGG
För att bibehålla grundventilation i fastigheten bör det finnas en frånluftskanal som mynnar ovan yttertak. Tänk även på avstånd till fönster och ventilationsintag på grund av luktspridningen. En imkanal i bostad skall vara utförd i brandtekniskklass EI 15. Ur brandskyddssynpunkt skall imkanalen utföras i obrännbartmaterial, Kanalen isoleras med 30mm nätmatta från anslutningsslang och ut genom yttervägg, Har fastigheten träfasad bör kanalen mynna100mm ut från väggen, Runt kanalen sätts en tändskyddande skiva som sitter på 30mm distanser från ytterväggen, Skivan bör vara 1000mm ovan och 250mm nedåt och åt sidorna.
Mynningen på imkanalen bör mynna 1000mm under takfoten, Om avståndet understiger 1000mm kläs även takfoten med tändskyddande beklädnad.
 
Redigerat:
Har väldigt svårt att tro att en brf styrelse skulle godkänna en sådan dragning ut genom väggen.
 
hempularen: Det beror ju på hur flerbostadshuset ser ut.
 
Tack för tankar. Satt ett ickefungerande spjäll innan. Det lutar åt att jag gör en egen kolfilterfläkt av fläkten o kopplar loss den från röret. Vad tror ni? Tacksam för fler tankar
 
Frågan är hur bra det blir. Tror inte det är någon höjdare att sätta filtret där fettfiltret sitter på nuvarande fläkt.
Kolfiltret går väl inte lika lätt att tvätta och det lär behöva göras ganska ofta.
 
Kolla med bostadsrättföreningens styrelse, det är nog det lättaste. När jag bodde i BR och renoverade köket satte vi in kolfilter. Att dra in fläkten i det system som fanns i huset rekommenderades inte då det lätt osade in till grannar. Är det inte bättre att du köper en ny fläkt som är kolfilter? Finns ju inget värre än när fläkten inte fungerar som den ska och det osar i hela lägenheten... Sen tycker jag inte kolfilter är så bra men det är en annan historia...
 
Vad är det för fläkt du har? Skulle säga att det till 99% av alla vanliga fläktar med motor går att köpa till kolfilter som tillbehör.
 
Fläkten är en Thermex Camino 50 Hz. Ska kolla om jag hittar kolfilter till Thermex. Har inte fått svar från Luftbutiken om de allmänna kolfilterna passar... annars vet jag inte hur jag ska göra... Tack för alla svar och tankar!(y)
 
Kolla med föreningen vad dom tycker, annars är kolfilterfläkt en bra lösning =)
 
Kolfilterfläkt. Värdelös. :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.