Har en gammal panna jag ska slänga ut. När jag stod och tittade på den kom jag att fundera på hur i he.. de har monterat ihop pannan med radiatorkretsen? Det går två rör från pannan upp till taket där de går på de stora rören i radiatorsystemet. Och dessa två rör är byggda av gängade stålrör med div böjar osv. Och de är fastgängade på pannan och vidare hela vägen upp till rören där de ansluter, gängade där med.

Enda sättet jag kan komma på att montera ett dylikt rör är att snurra på hela pannan, men så har de naturligtvis inte gjort, och det är ju två rör? Så hur tusan har de gjort när det är högergänga hela vägen?
 
Är det inte lekande mutter inblandat på någon sida ?
Annars hårdlött/svetsat på plats efter att gängförband varit dragna.
 
Sitter där inte skarvrör titta efter en muff med mutter, i så fall lossa muttern och följ efter med muffen
 
Så här ser det ut. Åtminstone det vänstra röret har gängade kopplingar över allt. DSC_0318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se men är inte röret under termometern långgängat och sitter det inte en muff under mätaren.

Höger röret delar du med unionskopplingarna före och efter pumpen
 
Så här ser det ut bakom termometern. Är det någon lekande koppling här? DSC_0327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vänstergäng någonstans?
 
Det är ett skarvrör som nämnts tidigare, som sagt lossa muttern och följ efter med muffen så delar det sig. Och vid pumpen sitter ju kopplingar med mutter i båda ändarna så inget problem där heller.
 
Jag tänker såga isär det, det är inte demonteringen jag funderar över, bara hur man en gång fått ihop det.
 
ullberg
Men om du nu är så nyfiken att du ställde frågan (en mycket intressant fråga, så jag är glad att du gjorde det), är inte den optimala upplösningen på mysteriet att faktiskt back-tracka genom att demontera "icke-förstörande" på så sätt som GK100 & Trappa beskriver. ;)

/U
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Jo, jag kanske skulle prova det när det blir dax
 
Trappa har ju löst mysteriet. Muffen under termometern skruvas upp helt på röret i överkant av bilden, då släpper röret i underkant av bilden.

Men hur tätade man en sådan koppling med lin och pasta förr i tiden? Den nedre delen är ju bara att göra som vanligt, men det går ju inte att lägga lin på långgängan före man sätter på muffen? På bilden ser det ut som det är en låsmutter ovanför muffen, lägger man lin och pasta mellan muffen och låsmuttern?
 
I
mexitegel skrev:
Trappa har ju löst mysteriet. Muffen under termometern skruvas upp helt på röret i överkant av bilden, då släpper röret i underkant av bilden.

Men hur tätade man en sådan koppling med lin och pasta förr i tiden? Den nedre delen är ju bara att göra som vanligt, men det går ju inte att lägga lin på långgängan före man sätter på muffen? På bilden ser det ut som det är en låsmutter ovanför muffen, lägger man lin och pasta mellan muffen och låsmuttern?
Det som var så bra med lin å pasta var just att man kunde backa och det blev tätt ändå när vattnet kom på.
 
Jo, det är sant, men jag trodde inte det gick att backa så långt som på bilderna utan risk för läckage?
Jag föredrar själv lin och pasta när jag vvs:ar, men så hardcore som det är på dessa bilder har jag inte gjort :)
 
Man får packa mellan muttern och muffen för att täta det är därför man har muttern där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.