Vi håller på att bygga ut vårat på med ca 100 kvm.
I helgen ska vi gjuta grundsulan och det gör vi själva med släkt och vänner.
Nu till min undran...kan någon informera mej om vattenmängden när man ska blanda cementen. Ballasten har vi koll på men vattnet mätt i liter hittar jag ingenstans.....

Tacksam för svar :D
 
För övrigt: friskt vågat att handblanda ca 10 kbm betong.

Lycka till!!
 
Handblanda 10m3?
 
En tiolitershink i taget kanske? Det brukar vara lagom att röra ihop på egen hand :wow:
 
peternicklas
Det kan aldrig sluta väl. En säck ger 13 liter. Till den sulan behöver ni kanske 12 kubik, rätt många säckar och mycket blandande:)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Påminner om en uppgift i Folkskolans Räknebok: Om en person på 36 timmar hinner blanda 72 tiolitershinkar med cement, hur lång tid tar det då att blanda 10.000 liter cement om personen får hjälpa av -

a. 1 släkting?
b. 10 släktingar?
c. 100 släktingar?

Nä nä! Inte kika i facit!!!
 
peternicklas
billy_baver skrev:
Påminner om en uppgift i Folkskolans Räknebok: Om en person på 36 timmar hinner blanda 72 tiolitershinkar med cement, hur lång tid tar det då att blanda 10.000 liter cement om personen får hjälpa av -

a. 1 släkting?
b. 10 släktingar?
c. 100 släktingar?

Nä nä! Inte kika i facit!!!
Blandar de med murslev eller med en brocka:p
 
Enk Projektet skrev:
Handblanda 10m3?
Ja, med handblanda menar jag alltså att inte köpa färdigblandad med betongbil.
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
Påminner om en uppgift i Folkskolans Räknebok: Om en person på 36 timmar hinner blanda 72 tiolitershinkar med cement, hur lång tid tar det då att blanda 10.000 liter cement om personen får hjälpa av -

a. 1 släkting?
b. 10 släktingar?
c. 100 släktingar?

Nä nä! Inte kika i facit!!!
Jag får det till 5 timmar med 100 släktingars hjälp. Det är väl inte så farligt... Själv känner jag dock inte mer än 15 släktingar så väl att jag skulle kunna be dem blanda betong i 5 timmar.
 
Jag hoppas ni har stor släkt och många vänner, för det här låter smått vansinnigt (säger jag, som blandat betong för en 7 kvm platta
- det tog nog 6-7 timmar.)
 
Vem har sagt handblanda? Dom har såklart 100 brockor!
 
Observera att TS skrev att hen ska gjuta en sula​. Dvs inte en hel platta utan endast en ram. Det blir betydligt mindre mängder än de 10-12 kbm som diskuterats.
 
Jag gissar på 5-6m3 till sulan....att blanda mer än 1m3 i en vanlig betongblandare (tombola, brocka) är inte roligt....

....själv har jag en stor planblandare som tar 15-16 säckar i taget....
 
Vi är ett gäng på 10 pers som kommer jobba med 5 blandare så det ska nog lösa sej. Har varit med om värre ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.