Jag har haft hantverkare hos mig i över en månad för en stor renovering och insåg då hur mycket jag själv fick säga till hur jag ville ha det, gå in och peta och låta dom ändra. Och många gånger jag funderade gör dom verkligen rätt nu? Ändå är det idag några små grejer som jag tycker dom hade kunnat gjort bättre. Men som jag inte orkar tjafsa om- och som kräver mer energi att ta itu med än att låta det vara. Jag är nöjd men inte 100% nöjd.

När jag läser här på forumen verkar det vara många som haft hantverkare hos sig och inte blivit 100 % nöjda. Visst hantverkare är också människor och kan göra fel- men dom ska också vara proffs på sitt jobb och vi betalar för deras arbete och då vill man väl ha det där extra perfekta jobbet.
Hade man haft kunskapen så hade man ju gjort jobbet själv och fått det som man ville.
Skulle vara intressant att höra era åsikter om att ha hantverkare hos sig- samt vad ni inte blev nöjda med....
Kanske har vi som kunder större förväntningar på oss och att vi därför inte blir helt nöjda..
 
Vad är det för detaljer du inte blev nöjd med?
Vad var det för typ av jobb som utfördes?

Hantverkare är inte tankeläsare och du måste kunna förmedla hur du vill ha saker utförda. Hantverkaren måste även kunna ställa de frågor som krävs för att du skall förstå vad de vill veta.

Slarv är aldrig okej.

Men många kunder vet inte vad de vill ha eller har inte hela bilden klart för sig.

Ex:
Proffs: "Var vill du ha handdukstorken?"
Kund: "Vet inte rikitgt. Sätt den där du tycker blir bra"
Proffs monterar enligt önskemål.
Kund: "Det där blev ju inte så bra, det hade varit bättre på den andra väggen."

Osv osv.

Hantverkaren gör sitt jobb varje dag och ibland finns det inte tid för att ringa kund för varje liten detalj, men det skall ändå eftersträvas att man gör så.

De flesta anlitar hantverkare några gånger i livet och just denna gången är det det största projektet i deras liv. Då kanske man kan lägga ner sig lite och iallafall försöka få ner sina tankar på papper?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Vad är det för detaljer du inte blev nöjd med?
Vad var det för typ av jobb som utfördes?

Hantverkare är inte tankeläsare och du måste kunna förmedla hur du vill ha saker utförda. Hantverkaren måste även kunna ställa de frågor som krävs för att du skall förstå vad de vill veta.

Slarv är aldrig okej.

Men många kunder vet inte vad de vill ha eller har inte hela bilden klart för sig.

Ex:
Proffs: "Var vill du ha handdukstorken?"
Kund: "Vet inte rikitgt. Sätt den där du tycker blir bra"
Proffs monterar enligt önskemål.
Kund: "Det där blev ju inte så bra, det hade varit bättre på den andra väggen."

Osv osv.

Hantverkaren gör sitt jobb varje dag och ibland finns det inte tid för att ringa kund för varje liten detalj, men det skall ändå eftersträvas att man gör så.

De flesta anlitar hantverkare några gånger i livet och just denna gången är det det största projektet i deras liv. Då kanske man kan lägga ner sig lite och iallafall försöka få ner sina tankar på papper?
Folk är villiga att betala för kvalitet men inte överkvalitet. Det jag menar är att ett jobb skall utföras bra men man kan inte stå o fila på gerning i tre timmar. Den skillnaden mellan kvalitet och överkvalitet är det ingen som vill betala.
 
Det är mest smådetaljer som jag själv hade gjort annorlunda. Men som jag nu helt enkelt måste acceptera. I det hela stora är jag nöjd. Någon detalj jag stör mig på men kommer säkert att glömma det så småningom. :wow:
 
Vi är nog många som egentligen är FÖR noga när vi gör saker själv. Det är därför allt tar sån tid!
 
verktygsgurun skrev:
Folk är villiga att betala för kvalitet men inte överkvalitet. Det jag menar är att ett jobb skall utföras bra men man kan inte stå o fila på gerning i tre timmar. Den skillnaden mellan kvalitet och överkvalitet är det ingen som vill betala.
Vem är det som avgör om det är överkvalite'?
 
blackadder skrev:
Vem är det som avgör om det är överkvalite'?
Marknaden kanske?
 
blackadder skrev:
Vem är det som avgör om det är överkvalite'?
I slutändan är det ju givetvis en besiktningsman.
 
Gör själva istället...det är nog det ända sättet att få det som man själv tänkt....vill man hitta fel så kommer man garanterat hitta något som man kan reta sig på och som skulle kunnat gjorts på ett annat sett.....

Nu kommer massor att tycka att man ska väl för fan kunna få jobbet gjort av en hantverkare...ja visst...men då krävs det 100% info och stor plånbok... ;)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
I slutändan är det ju givetvis en besiktningsman.
Detta får du gärna utveckla. Jag hade för mig att besiktningsmans utlåtande egentligen visar på om något är av underkvalité upp till godtagbart.....inget däröver.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
EyEr0n skrev:
Hantverkaren gör sitt jobb varje dag och ibland finns det inte tid för att ringa kund för varje liten detalj.
Kan du ge ett vettigt exempel på när det inte skulle finnas tid att ringa kunden och varför?
 
När strömmen är avslagen och det rinner ur frysen tex.
Något måste lagas/monteras inom en viss tidsperiod för att inga fel ska uppstå.
Någon annan yrkesgrupp står och stampar och måste fram.
Det var tre exempel från mig.

Men, det ska tilläggas att man (jag och alla jag känner) provar ringa en gång och får man då inte tag på kund och tex ovanstående grejer kan vara på gång så har man inte så många alternativ än att röja på. Förhoppningsvis så kan man göra något provisoriskt för att allt ska funka till man fått tag på kunden men så är det ju inte alltid.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Detta får du gärna utveckla. Jag hade för mig att besiktningsmans utlåtande egentligen visar på om något är av underkvalité upp till godtagbart.....inget däröver.
Det jag menar är att om en hantverkare inte kommer överens med en kund om ett utfört arbete där hantverkaren hävdar att detta arbete är väl utfört, men kunden påpekar något annat. Då får väl en besiktningsman göra ett utlåtande.
 
Har testat båda resorna. Hantverkare o egen knåp.
Jag hoppas vi alla talar om estetiska missar.
Tycker det handlar om att irritera sig på hantverkares missar eller känna till dem man själv gjort.

Man accepterar större missar gjorde av en själv men å andra sidan ser man bara hälften av hantverkarens missar.
 
Korvgubbe
Glufsglufs skrev:
Men, det ska tilläggas att man (jag och alla jag känner) provar ringa en gång och får man då inte tag på kund och tex ovanstående grejer kan vara på gång så har man inte så många alternativ än att röja på. Förhoppningsvis så kan man göra något provisoriskt för att allt ska funka till man fått tag på kunden men så är det ju inte alltid.
En sund inställning och precis det jag förväntar mig av en hantverkare (eller annan yrkesgrupp) men det gör ju att det faller utanför min frågeställning eftersom du ändå har ringt. Att kunden sen inte svarar är dennes problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.