Vi har ett Borohus från -88. Det är ett enplans trähus med oisolerade innerväggar! Vi har 2 små barn som har en viss benägenhet att inte kunna sova ifall det låter lite om kvällarna :(

Hur kan man ljudisolera väggar på enklaste och bästa sätt?

Läste i tidigare inlägg att OSB + gips + stenull skulle funka för att få ner ljudet. Har någon praktisk liknande erfarenhet av mitt problem?

Har idag enkelgips + 70 mm regel + enkelgips.

Om jag sätter dubbelgips eller OSB + gips blir ju väggen bredare! Hur blir det då med dörrfoder, elkontakter etc.....?
 
Eldosorna kan förses med längre skruv.

Vad gäller dörrfoder så kanske det inte är någon ide att försöka på väggar med dörr i då dörren ändå släpper igenom mer ljud än själva väggen?
 
Det är just problemet det!
Att åtgärderna "bygger i bredd".

Men om du fyller med lösull genom ett litet håll upptill så får du nog en okej lösning.

Ring till någon leverantör av ekofiber, eller annan lösull.
Det kanske till och med går att hyra en maskin och göra det själv...

Kostar en liten slant, men det är det kanske värt för att få ungarna att sova???

Dessutom kan du ju sätta tätningslist på dörrarna.
 
Hur kan man ljudisolera väggar på enklaste och bästa sätt?
Har idag enkelgips + 70 mm regel + enkelgips
Fyll väggen med isolering. 70 mm regel, verkar vara stålregel? Det finns 70 mm byggregelskivor för c-c 600 , se ex paroc.se. Ta lös väggskivorna på ena sidan, och var noga med att fylla ut ordentligt med isolering, inga spalter vid reglarna.
Skivor av stenull är mycket bättre än lösull vad gäller ljudisolering (även värmeisolering för den delen) och sätt inte in något brännbart som ekofiber i dina väggar...
 
Nix skrev:
Det är just problemet det!
Att åtgärderna "bygger i bredd".

Men om du fyller med lösull genom ett litet håll upptill så får du nog en okej lösning.

Ring till någon leverantör av ekofiber, eller annan lösull.
Det kanske till och med går att hyra en maskin och göra det själv....
Dessvärre blåser de inte i gipsväggar utan förstärkning. Gipset spricker inifrån av trycket...:(
 
KarlXII skrev:
Dessvärre blåser de inte i gipsväggar utan förstärkning. Gipset spricker inifrån av trycket...:(
Jahapp, där fick man... ;)

Får väl riva skivan på ena sidan och isolera...
 
En billig lösning på det hela. Öronproppar. :)
 
Och ni som är i väntans tider ska här få ett gott råd! På den tiden jag hade nyfödingar tog jag in dammsugaren i sovrummet & dammsög när nyfödingen sov middag.

Ingen av barnen har blivit känsliga för ljud. Jag var nämligen otroligt irriterad över vänfamiljers hyschhysch när barnen skulle sova.
 
yonna skrev:
Och ni som är i väntans tider ska här få ett gott råd! På den tiden jag hade nyfödingar tog jag in dammsugaren i sovrummet & dammsög när nyfödingen sov middag.
Lilla tjejen brukade somna till dammsugaren när hon var liten, nu är hon livrädd för den så metoden funkar inte alltid är jag rädd för :)
 
Jag slog på några tillfälliga läkt bitar på väggens båda sidor och isolerarna borrade hål nedtill och upptill i varje fack för att sedan trycka det med Cellulosa isolering, denna kallades för Cellull. när dom hade blåst färdigt kunde jag ta bort läkten jag satt upp utan problem, det var under tiden dom blåste som risken för sprängning av skivan fanns inte efteråt, satte sedan på en skiva till över den gamla vilket dolde alla hål också,
sedan köpte jag påbyggnads dosor till alla el kontakter o satte dit utan problem. Ett garanterat bra sätt för ljudisolering. hör inte ens barnens stereo på "normal" volym!
 
Smart! Jag har inte ens tänkt på att man skulle kunna göra en tillfällig utvändig förstärkning för att sen blåsa isoleringen...

Jaja, man lär sig nåt nytt varje dag! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.