T
Hej.

Kanske ett trivialt ämne så här i sommarvärmen, men jag undrar om det finns någon tillverkare som har konstruerat en"kondensfälla" för värmepannor ?
Det är alltså en anordning som fäller ut fukten ur pannans avgaser innan det går ut i skorstenen, utan att höja tryckfallet så att brännaren inte får sämre verkningsgrad.

Har bara hittat produkten "Energihamstern" på nätet, som dock höjer tryckfallet avsevärt och inte bör användas ihop med en fläktgasbrännare, nån som vet något ?

TN-Funkis
 
har du problem med fukt så bör du först prova med en draglucka/dragstabilisator som vädrar pipan
www.tigerholm.se
 
T
ppalm skrev:
har du problem med fukt så bör du först prova med en draglucka/dragstabilisator som vädrar pipan
www.tigerholm.se
Jag har motorstyrt spjäll som reglerar "dragluckan" för vädring av kanalen när pannan inte är i drift. Problemet är att det vid själva eldningen alstras stora mängder kondens, visserligen har jag slang till avlopp med det är inte nyttigt att producera c:a 20L kondensvatten per dygn vintertid (trots att jag har inoxslang isolerad med värmekulit), så jag behöver fixa till något som lakar ur fukten innan den går upp i inoxslangen.
 
Ctc"bentone" har till sin flextube skortsens insats en neutralisreings box där kondensvattnets ph höjs.Är det något sådan grej du menar?
 
T
Andreas_Hansson skrev:
Ctc"bentone" har till sin flextube skortsens insats en neutralisreings box där kondensvattnets ph höjs.Är det något sådan grej du menar?

Nej - tyvärr. Bentones box höjer bara ph-värdet på utgående kondensvattnen från inoxrören så att det inte fräter sönder avloppsrören som kondensslangen är kopplad till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.