Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett av Skanska nyproducerat hus. I anslutning till badrummet på nedre plan finns en installationsnisch med ventilationsanläggning samt värmeväxlare för golvvärme och varmvatten. I utrymmet finns en golvbrunn och till golvbrunnen är det draget rör för kondensvatten från ventilationen.

Nischen är skild från badrummet av en ca 10 cm hög klack på vilken det sedan står skjutdörrar.

Inne i utrymmet finns det inga ytskikt. Väggarna är bara skivor (våtrumsskivor? ser ut som gips). Golvet ser ut som den bara betongplattan men jag kan inte avgöra om det istället är ett tätskikt med någon form av grå "färg" på.

Min fråga är nu om detta är ett OK utförande? Det är väl per definition ett våtrum om det finns en golvbrunn, eller är jag felinformerad? Om det är våtrum så krävs tätskikt på golvet (i kontraktet står att våtrum skall utföras enligt BBV), hur avgör jag om ett sådant är installerat? Och slutligen, får man utföra golv i våtrum utan ytskikt av t.ex. klinker och borde inte golvets ytskikt i alla fall gå upp nån centimeter på väggen? Och det hade ju varit trevligt om väggen åtminstone var målad men det kanske det inte finn krav på?
 
Hur är utförandet på skjutdörrarna? Det är kanske dom anses som gräns för tätskiktet.
Det finns inga lagkrav som reglerar målning eller ytskikt, utan det är reglerat i avtalet mellan producent och köpate, och sedemera ev bygglov.
 
Men det är ju en golvbrunn även innanför skjutdörrarna, är inte det ett våtrum i sig då?
 
Det är definitivt inte golvbrunnen som definierar om det är ett våtrum eller inte, även om någon råkade skriva det i en annan inlägg. Annars skulle ju vartannat garage och varenda källare vara våtrum...
 
Är det en kopplingspunkt för tappvatten så ska det vara tätt golv och uppvik 50mm
skulle nog kalla det för teknikrum
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Aha, bra förtydligande! Vad menar du med kopplingspunkt för tappvatten? Att det finns en blandare, kran etc? Det finns inte utan endast "tappar" i form av säkerhetsventiler på värmeväxlaren etc.
 
"Är det en kopplingspunkt för tappvatten så ska det vara tätt golv och uppvik 50mm"

Varför är kök undantagna från detta ? Känns inte som det är rätt definition....
 
Under diskbänk är det speciella krav!
 
Det där är något eget ihopkok.
Golvbrunn i kök var bland det mest korkade jag läst på länge.
Vem har en golvbrunn under kökskåpet ?
Fredrik
 
I TS fall är det betonggolv. Då kan vatten rinna undan till golvbrunn utan att orsaka skada, så tätskikt på golvet lär inte vara nödvändigt.
 
Fredrik Å skrev:
Det där är något eget ihopkok.
Golvbrunn i kök var bland det mest korkade jag läst på länge.
Vem har en golvbrunn under kökskåpet ?
Fredrik
Håller med! Jättebra med tätskikt och uppvik i det skåp som är under diskbänken, men golvbrunn är helt klart överdrivet!
 
Fredrik Å skrev:
Det där är något eget ihopkok.
Golvbrunn i kök var bland det mest korkade jag läst på länge.
Vem har en golvbrunn under kökskåpet ?
Fredrik
Vaska är precis som det står i dokumentet ett skadeförebyggande infoblad och inte något regelverk eller krav. För att se de verkliga kraven så får man läsa försäkringsvillkor kombinerat med branschregler.

Det kommer att stramas upp med branschregler även i kök i framtiden, det ska bara finnas tillräckliga incitament och tid att utreda klart för atf sammanställa nuvarande skadekostnader för vattenskador i kök. Statistik plockas in gemensamt för alla försäkringsbolag för att kunna bedöma skaderisk och då får man se vad det mynnar ut i gällande regelverk.

Vi är redan och sniffar på en del krav med exempelvis åtstramningen i Säker Vattens definition "lätt tillgänglig avstängningsventil ovan bänk".

Att komma så långt att golvbrunn blir krav för kök är föga sannolikt i denna omgång ändringar men i framtiden vet man aldrig. Säker Vatten har sänkt skadekostnader enorm så statistiskt kommer våtrumsskador i kök få en högre prioritet i skadeförebygg framöver
 
Kopplingspunkt vet jag inte riktigt var jag fick från... :)
fördelare är väl rätt namn

att det inte blir skador bara för att det är betonggolv är väl att ta i?
är det reglade väggar tex så är det stor risk att de blir fuktskadade om det strömmar ut vatten

finns det risk för att det rinner ut vatten så anser jag att det ska vara uppvik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.