ChristinaH skrev:
Fantastiskt, låter som det har gått väldigt smidigt trots allt ert arbete :))!
Vi tittade på Hjältevadshus, dom har något liknande i grund och vi hittade ett fint hus som vi gillade. Jag kontaktade säljaren ang offert men han har inte hört av sig...
Det blir ju ett jättestort hus om ni inreder ovanvåningen, fritt fram att skaffa många barn ;-))!
Det hus vi tittar på är 160 m2 men har fyra sovrum och vi tror vi kan få till ett fjärde på ovanvåningen och ändå behålla hyfsat lagom stort sällskapsutrymme.
Vi gillar tomterna som ligger framför den bakre raden mot öst, vill ju gärna ha kvällssol, på den raden har vi våra två första val sedan tror jag att tomten bredvid er är vårt tredje val. Verkligen jätte svårt att välja, hur tänkte ni?
Mm, kan tänka mig att målandet är drygt, vi har spenderat de senaste tre åren med att renovera ett mkt gammalt (och mkt litet) hus, det var roligt i början sedan fick vi tag i en ruggigt dålig hantverkare och då tog det roliga slut. Nu är vi lite trångbodda, bara ett sovrum i huset och med en liten till på väg känns det rätt att bygga nytt :)).
Kul att det har gått så bra för er!
Om jag förstod kommunen rätt, har det kommit in rätt så många ansökningar nu om tomterna så det kanske är på väg ett helt gäng grannar nu åt ert håll! Brukar ju vara så, att någon måste börja bygga sedan följer resten efter :))!
Ja det är inte lätt men att välja tomt. Vi var först inne på tomterna nere i högra (sydöstra) hörnet men när vi var och plumsade i snön i vintras så tyckte vi inte solen kom till sin rätt på dessa tomter. Vi tittade även lite på tomterna mot lekplatsen men även där tyckte vi solen kunde försvinna bakom träden. Vi vill gärna även ha lite sol på vintern när solen står lägre. Vårt 1a val var granntomten där dom också bygger för att man inte har en granne åt söder. Men de som har den tomten hade stått i kö i flera år och vi bara i några dagar. Men vi känner oss väldigt nöjda med vårt tomtval då det känns som solen kommer till sin rätt. Vi kommer, förhoppningsvis nästa år, bygga 2 trädäck. Ett utanför köken mot söder och ett på baksidan mot öst. Då tror jag att det blir perfekt.
Kul att det börjar hända lite med tomterna. Det är en väldigt trafikerad gata med tanke på att det bara är vi som bor där. Folk kommer hela tiden och tittar och mäter, kul.
Då kanske vi snart måste flytta våra överblivna takpannor (står på granntomten) ;).
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
brinckis skrev:
Ja det är inte lätt men att välja tomt. Vi var först inne på tomterna nere i högra (sydöstra) hörnet men när vi var och plumsade i snön i vintras så tyckte vi inte solen kom till sin rätt på dessa tomter. Vi tittade även lite på tomterna mot lekplatsen men även där tyckte vi solen kunde försvinna bakom träden. Vi vill gärna även ha lite sol på vintern när solen står lägre. Vårt 1a val var granntomten där dom också bygger för att man inte har en granne åt söder. Men de som har den tomten hade stått i kö i flera år och vi bara i några dagar. Men vi känner oss väldigt nöjda med vårt tomtval då det känns som solen kommer till sin rätt. Vi kommer, förhoppningsvis nästa år, bygga 2 trädäck. Ett utanför köken mot söder och ett på baksidan mot öst. Då tror jag att det blir perfekt.
Kul att det börjar hända lite med tomterna. Det är en väldigt trafikerad gata med tanke på att det bara är vi som bor där. Folk kommer hela tiden och tittar och mäter, kul.
Då kanske vi snart måste flytta våra överblivna takpannor (står på granntomten) ;).
Så skönt att ni är så nöjda :))! Inte roligt om man skulle ångra sig! Har tittat lite närmare på SMV nu och ska nog förhöra oss lite närmare!
Ja, verkligen kul om det blir lite grannskap, kan nog ta några år innan området känns helt etablerat! Jag skriver igen när jag vet något nytt :))!
 
Gör så, lycka till!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
brinckis skrev:
Gör så, lycka till!
Tack! Ja, och tack för goda råd gällande tomtval :)).
 
Hejsan,
Är det Move home 11 ni är intresserade av? Jag tycker inte den planlösningen är optimal, funktion är viktigt. Det finns liknande budgetmodeller hos andra (vinkelhus 1,5 plan) som har mycket bättre planlösning. Nu kanske ni redan bestämt er, att det finns andra parametrar med det huset som är bra för er. Men har ni tittat på Götenehus pakethus Solhem (strålande planlösning tycker jag), eller Vårgårdahus Vårvik, också jättefin planlösning, eller LB-hus gamla goding Classic ngnting, vinkelhus 1,5 plan, också bra. Med familj och småbarn tittar jag mycket på: kökets förhållande till vardagsrum, en bra entré, en bra trappa, helst ej direkt vid ytterdörr, icke avlånga rektangulära barnsovrum: svårmöblerat, helst mer kvadratiska, blir mer luftigt.
Hoppas jag inte rör till det...
Viktigt titta på slutnotan, när ALLT, hos vissa hustillverkare tillkommer saker, ingår ej i totalentreprenaden. Men ni verkar så oerhört kloka, så det har ni redan kollat upp.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Gylleneknorren skrev:
Hejsan,
Är det Move home 11 ni är intresserade av? Jag tycker inte den planlösningen är optimal, funktion är viktigt. Det finns liknande budgetmodeller hos andra (vinkelhus 1,5 plan) som har mycket bättre planlösning. Nu kanske ni redan bestämt er, att det finns andra parametrar med det huset som är bra för er. Men har ni tittat på Götenehus pakethus Solhem (strålande planlösning tycker jag), eller Vårgårdahus Vårvik, också jättefin planlösning, eller LB-hus gamla goding Classic ngnting, vinkelhus 1,5 plan, också bra. Med familj och småbarn tittar jag mycket på: kökets förhållande till vardagsrum, en bra entré, en bra trappa, helst ej direkt vid ytterdörr, icke avlånga rektangulära barnsovrum: svårmöblerat, helst mer kvadratiska, blir mer luftigt.
Hoppas jag inte rör till det...
Viktigt titta på slutnotan, när ALLT, hos vissa hustillverkare tillkommer saker, ingår ej i totalentreprenaden. Men ni verkar så oerhört kloka, så det har ni redan kollat upp.
Hej på dig och tack för dina synpunkter! Ja, det stämmer, har ju ffa tittat på hus med L-formation som vi är så förtjusta i :))!
Vad gäller planlösningen har väl även jag haft mina reservationer. Det som ffa har irriterat mig är trappans placering, känns för mig aningens störande att den är placerad i anslutning till köket... Å andra sidan vill vi inte spilla för mkt yta på entrén vilken lätt blir större så fort där finns en trappa...
Tänkte också lite på det där med sovrummen och deras rektangulära form men så tänkte jag att sängar är ju rektangulära så det kanske passar rätt så bra ändå...? Håller verkligen med dig om att funktion är a och o i detta sammanhang så det är jättebra med konkreta tips!
Och det blir intressant att se om produktionskalkylen överensstämmer med vad som anges på Movehomes hemsida :)!
Har inte hunnit kolla de tillverkare du tipsar om men har för mig att vi valde bort dem pga av att de inte har något kontor här i K-stad.? Ska kolla detta!
Då vi tänker använda oss av totalentreprenad känns det angeläget att husrepresentanten/försäljaren är ordentligt etablerad här och har goda samt fungerande kontakter med de som uppför huset!
Återigen tack för ditt resonemang!
 
Hej,
Jag tror det är klokt att tänka på husleverantörens represantation, referenser i området man skall bygga.
Move Home nr 11 har 2 sovrum på nedre plan, det är mycket bra. Sedan går det nästan inte att få "alla rätt" i ett hus, men huset blir som en person med sina egenheter, förstå mig rätt, och man gör det till sitt ändå. Man kan inte ha oändliga krav. Det viktiga är de stora frågorna med huskonstruktion, byggkvalitet, ekonomi, inte förköpa sig. Vid ev. försäljning i framtiden måste det vara ett åtkomligt hus för andra köpare, alltså inte för dyrt.
Detta med raktangulära rum,,, vi har det till våra barn. Jag upplever att det blir litet korridorskänsla, möblerna går ju längs väggarna. Men som sagt, detta är inte en major issue i det stora hela. Fortsätt tänka så klokt som ni gjort hittills!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
På Move Home nr 11 kanske man skulle bygga in ett förråd under trappan? Förråd behövs alltid, jättebra för leksaksbackar (ni har ju små knattar som kanske leker nära köket när ni är där). Samtidigt slipper barnen slå i huvudet i trappan när de leker under den och reser sig. Har hänt mina barn - och oss vuxna - ett antal gånger- ajjjj.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Gylleneknorren skrev:
Hej,
Jag tror det är klokt att tänka på husleverantörens represantation, referenser i området man skall bygga.
Move Home nr 11 har 2 sovrum på nedre plan, det är mycket bra. Sedan går det nästan inte att få "alla rätt" i ett hus, men huset blir som en person med sina egenheter, förstå mig rätt, och man gör det till sitt ändå. Man kan inte ha oändliga krav. Det viktiga är de stora frågorna med huskonstruktion, byggkvalitet, ekonomi, inte förköpa sig. Vid ev. försäljning i framtiden måste det vara ett åtkomligt hus för andra köpare, alltså inte för dyrt.
Detta med raktangulära rum,,, vi har det till våra barn. Jag upplever att det blir litet korridorskänsla, möblerna går ju längs väggarna. Men som sagt, detta är inte en major issue i det stora hela. Fortsätt tänka så klokt som ni gjort hittills!
Ja, visst är det så :))! Vår prioritet ligger helt klart i husets funktion och det ska fungera utifrån småbarnsfamiljperspektivet vilket vårt nuvarande hus verkligen inte gör 😏. Men som du säger, kanske rätt svårt att få till ett hus som är 100 % rätt... Många parametrar att ta hänsyn till 😝.
Tack för din uppmuntran 😃!
 
Gylleneknorren skrev:
På Move Home nr 11 kanske man skulle bygga in ett förråd under trappan? Förråd behövs alltid, jättebra för leksaksbackar (ni har ju små knattar som kanske leker nära köket när ni är där). Samtidigt slipper barnen slå i huvudet i trappan när de leker under den och reser sig. Har hänt mina barn - och oss vuxna - ett antal gånger- ajjjj.
Underbar idé! Det är nog dock något som man får göra utanför Movehomes involvering, det verkar så här långt inte så flexibelt vad gäller ändringar i deras standardutförande... Förvaring är ju dessutom a och o, ja lagom mkt i a f 😉
 
brinckis skrev:
Gör så, lycka till!
Hallå igen!
Nu har bollen satts i rullning, håller på med all kommunal pappersexercis men har fortfarande inte skrivit avtal med Movehome.
Blev lite fundersamma nu härom dagen dock då vi plötsligt fick reda på att schaktarbetet skulle kosta ca
100 000 kr, det arbetet har ingått i alla de andra offerter som vi tagit in. Har även förstått att tomtförhållandena, förutsättningarn att anlägga tomt är hyfsat goda så vi tyckte att det lätt som lite väl mkt pengar?! Hur var det för er, ingick det i er entreprenadform? Hoppas det är okej att jag frågar!
Må så gott!
😊/C
 
Jätteviktigt att jämföra totalkalkyler mot varandra. När vi byggde med LB-hus för en del år sedan ingick ju schakt.
Det finns företag som går ut med fina låga priser (Hjältevadshus med sina Spirahus i ett grannområde till oss t.ex) men när man räknat ihop allt som kan ingå hos andra, ja då är skillnaden inte så stor, det kan t.om bli dyrare.
När vi byggde med LB-hus fick vi en totalkalkyl där säljaren räknat med extra pengar för ev. tillkommande markarbete och slutsumman när allt var betalt slutade under kalkyl. Nu vet jag inte hur nya LB-hus fungerar, och detta var innan gamla LB-hus fick problem. Men ärliga var de då i alla fall. Kanske fanns det ngt finstilt som tillåter MoveHome att göra så här, men det är er ekonomi. Om de tidigare talat i termer om totalkostnad för totalentreprenad, då kanske de kan förklara vad de menar. Annars får ni Move On från Move Home.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
[QUOTE
När vi byggde med LB-hus fick vi en totalkalkyl där säljaren räknat med extra pengar för ev. tillkommande markarbete och slutsumman när allt var betalt slutade under kalkyl.

Ja, så fungerade det när vi först skulle bygga ett Trivselhus (blev dock för dyrt) och Movehome är ju inom samma koncern varför vi väl antog att det även ingick i deras totalentrepenad...

fanns det ngt finstilt som tillåter MoveHome att göra så här, men det är er ekonomi. Om de tidigare talat i termer om totalkostnad för totalentreprenad, då kanske de kan förklara vad de menar.

Har kollat på deras hemsida nu och mkt riktigt verkar det inte som om schacken ingår! Funderar ändå på om det är en rimlig summa då markförhållandena anses vara så goda? Ska kolla om det är ett fast pris eller om det som i ert fall möjligen är väl tilltaget och möjligen kan sluta under beräknad kalkyl.

Annars får ni Move On från Move Home. [/QUOTE]

Mm, fast nu har vi kommit så långt i processen, håller på att placera huset på tomten och är i övrigt mkt nöjda med det vi får... Men tack för tips, riktigt fyndigt dessutom hehe 😊.
 
Hej, det är bara att fråga på.
Vi hade som sagt 2 kontrakt. Ett med husleverantören och ett med entreprenadfirman som gjorde markarbetet och satte grunden. I det senare kontraktet ingick schaktarbetet. Tomten är väldigt lättarbetad men det blev lite extra eftersom kommunen fick för sig att höja huset efter vi börjat. Detta för att alla hus på gatan skulle ligga på samma höjd. Detta ändrade de dock igen när grannhuset skulle byggas.
Låter dock konstigt att schaktarbetet inte ingår i grunden.
Lycka till
Johan
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
brinckis skrev:
Hej, det är bara att fråga på.
Vi hade som sagt 2 kontrakt. Ett med husleverantören och ett med entreprenadfirman som gjorde markarbetet och satte grunden. I det senare kontraktet ingick schaktarbetet. Tomten är väldigt lättarbetad men det blev lite extra eftersom kommunen fick för sig att höja huset efter vi börjat. Detta för att alla hus på gatan skulle ligga på samma höjd. Detta ändrade de dock igen när grannhuset skulle byggas.
Låter dock konstigt att schaktarbetet inte ingår i grunden.
Lycka till
Johan
Hej Johan och tack för ditt svar!
Ja, vi tycker också att det är lite lustigt för en del av schakten igår, dvs den som ska till innan grunden på huset ska anläggs... De som ingår är bl a, lägga stengrus runt huset och vid uppfarten, lite jord och så en del rördragning till dagvatten mm. Vi får kolla upp det mer noggrant men jag undrar lite vad som är rimligt i kostnad för det totala schaktarbetet!
Jobbigt också om kommunen börjar strula, fick ni betala fast att de ändrade på det där med markhöjden?!
På återhörande 😃/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.