Hej,

Har precis köpt ett hus från -57 och det har en bastu som dock är nyare än så. Hur som helst så är den lite dåligt byggd och jag undrar över vad man kan göra åt det.
Så här skriver besiktningsmannen:

RESULTAT AV OKULÄR KONTROLL:
Särskilda iakttagelser, noteringar vid besiktningen och ev. rekommendationer
Bastun är ej fackmässigt utförd, glipor förekommer anslutning golv/vägg med risk
för uppkomst av fuktrelaterade skador pga vattensamlingar mm.
Man bör räkna med att få bygga om bastun.
Jag har själv tittat och mellan panelen (som slutar ca 5 cm ovanför golv och klinkergovet så är det inget ytskickt (verkar bara vara väggen). Man har m a o inte byggt upp golvet under panelen.

Är det nånting jag kan göra åt detta UTAN att slita ner all panel och lägga om golvet?

Jag är inte direkt någon "galen" bastubadare (kanske skulle vilja basta nån gång i månaden) så jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att vara försiktig med vattnet i bastun eller kanske ha en uppsamlare under aggregatet.

Tack på förhand,

 
Med lite tur kan du plattsätta en klinkersockel runt golvet. Frågan är väl hur fackmannamässigt bef. golv är gjort? Är bastun i källaren? Risken är väl att annars att ngn klåpare har plattsatt på golvspån eller ngt annat okul...
 
Om vi förutsätter att golvet är ett källargolv som är belagt med klinkers så tycker jag det låter som en bra lösning att väggen glipar mot golvet. Finns det sedan en golvbrunn på golvet kan du slaska med vatten utan att riskera att fukten sugs upp i väggen. Glipan mellan vägg / golv fungerar också som ventilation.
 
Bastun är på bottenvåningen och huset är byggt på platta. Vad som finns mellan klinkern och betongplattan som huset står på har jag ingen aning om.

Det finns ingen golvbrunn i bastun.

Bastun ser fräsh ut men jag kan inte fatta varför dom byggt den utan att tänka..
 
  • bastu_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den ser ju verkligen fräsch ut. Det är svårt på bilden att bedöma glipan mellan väggpanel och golv. Du skulle ju kunna börja med att tätgucka sockeln, dvs måla våtrumstätskikt på sockeln och därefter silikona skarven mot golv så det blir tätt. Då behöver du inte oroa dig att vatten tränger in i mellanväggarna. Sen är ju frågan om det finns plats för en klinkersockel där under. :-/

Kanske har de bara torrbastat de arma stackarna som hade huset tidigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.