Varför borrar man 200 hål om man ändå ska byta allt?!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Som sagt det är ju väldigt svårt med dessa hus. Vissa hus är knappt skadade alls oc då kommer detta arbete på ett sådant hus vara super. Men sen finns det hus som har massiva skador i alla riktningar och på byggmaterial inomhus såsom golvbjälkar, golv, bakom köksskåp ja you name it.
Jag tror att A och O om man ska köpa ett sådant här hus är en fördjupad besiktning av allt som har med byggkonstruktion ch ventialtion att göra, för huset får ju inte bli för tätt heller.
 
Se till att du har alla uttalanden och löften om hur arbetet ska utföras skriftligt och att de är del av ev. köpteavtal så att din säljare eller dennes entreprenörer inte kan backa på något av det de lovat dig. Samt att du har möjlighet att säga upp avtalet utan repressalier om fasadbytet inte går enligt plan eller inte görs som utlovat.
 
Vad är fördelarna med huset? :)
 
tpsoft skrev:
Jag ska bara kontrollera med mäklaren vilket är det korrekta namnet, det jag fått beskrivet för mig så låter det som StoTherm Vario D Plus.
Du bör nog kontrollera med någon annan källa än mäklaren också. Mäklaren kan i princip säga vad som helst som han tror att du vill höra (och det är ett vanligt beteende från mäklare).

Och sedan gäller det att kolla att det verkligen är så de faktiskt gör också.
 
Då de påbörjade arbetet denna vecka så har jag iaf fått information av mäklaren att de hittat fuktpåverkan dels på själva klistret isoleringen sitter på samt på en regel - denna kommer bytas ut.

Självklart kan mäklaren och köparen säga vad för något som helst. Jag har tagit kontakt med företaget som utför bytet och kommer ställa mina frågor direkt till dem istället.

Någon som kan hjälpa mig ta fram lite frågor som jag kan ställa?

Jag kan förstå att många är skeptiska till dessa enstegstätade hus och jag kan förstå varför. Detta huset kommer att vara vidgjort enligt en metod som iaf enligt tillverkarens beskrivning inte skall ge samma problem. Därför känner jag att det känns bättre än ett hus som inte är vidgjort. Vi tittar på hus som är nyare än 10 år och de enstegstätade hus vi tittat på tidigare har vi avböjt. Det aktuella huset kändes som hemma när vi gick in, mycket av det vi söker uppfyller den, efter att ha renoverat nuvarande hus i 7 år är vi trötta på detta och vill bo och njuta lite mer av livet. Samt att vi söka oss närmare mitt arbete då 4 timmars pendling om dagen gör att fritiden äts upp.
 
Som sagt det låter seriöst. Jag skulle försöka ta reda på så mycket som möjligt om den nya metoden, finns det någon expert som har invändningar? Vilka typgodkännanden finns? Det ryktas ju att man exempel i USA ratat de enstegstätade fasaderna just pga. fuktproblem långt innan man ens började använda dem i Sverige. Kanske är värt att se om den här nya åtgärden används där.

Samtidigt skall man vara lite skeptisk till typgodkännanden, i många fall gäller de under andra förutsättningar än de som sedan faktiskt gäller för det reela huset. De enstegstätade fasaderna hade ju använts med framgång i Tyskland och andra länder, men där på betonghus, utan organiskt material som kan mögla...
 
Ibland hittar man bilar till osannolikt lågt pris med texten "skall besiktigas men bör gå igenom". Varför säljer dom inte huset när fasaden fixats med protokoll från oberoende instans (om det nu finns något sådant)?

Varför river man inte skiten och sätter en träfasad med ventilerad spalt? Varför gör man inte en traditionell putsfasad som fungerar? Jo svaret heter pengar. Känns som att den här renoveringsmetoden valts för att spara pengar. Den kan fungera eller så fungerar den inte.

Har byggfirman referenser från fuktigt nordiskt klimat på att den funnits i drift ett tag och fungerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.