D09
Ska köpa hem lite takgips på vägen hem idag.

tänkte så små skivor för enkelhetens skull :)

När jag kollar runt lite verkar gipsen ha måtten 60x120.

Mina "reglar" ( 28x70 ) ligger på cc45.

Har jag ställt till det eller finns det 90cm bred gips?
 
cc30 är standard för tak. Ska du spackla skarver eller inte? Om du ska spackla skarvar kan du använda vanliga skivor med 90 bredd, lite jobbigare att få upp, men färre skarvar...
 
D09
Vet inte ang spacklingen, funderar på att slänga upp en motivtapet :)
 
Med viss risk för att jag är oinsatt, men är det någon speciell takgips? Normalt (vägg)gips finns ju i 120x250 och 90x250 (och även längre).

Men du kanske ska ha sån gips med fasning, så man slipper spackla skarvarna? Tror att det eventuellt kallas gipsplank.

Oavsett tycker jag det är snyggare med släta tak, men det är ju mer jobb visserligen. Sen tror jag man brukar regla på cc30 i tak.
 
D09
Fasning hade varit fint men då får man ta vägggips i värsta fall...

Ändå var det en snickare som hjälpte mig upp med reglarna :/
 
D09
Det blev 90x240 gips
Tungt som satan ha ha

ImageUploadedByByggahus.se1378751779.411449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till en dum fråga 😉

Om jag monterar gipslager nr2, funkar det att välja 60x120 takgips och skruva på ?

Alla skruv kommer ju inte hamna i en regel. Endast 1 skruvrad ungefär.

Är detta dömt att misslyckas?
 
Du borde ju kört cc30 på reglarna. Tror inte det blir så jättebra med bara en rad i gipsen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Stefan N skrev:
Du borde ju kört cc30 på reglarna. Tror inte det blir så jättebra med bara en rad i gipsen.
Så sant :) enda anledningen till cc45 var att snickarn som hjälpte mig / bytte tjänst monterade dom.. Hade inte en tanke på rätt cc då ha ha

Det inser jag nu 😁😁😁 he he

Förtydliga min dårskap ;)
Det blir 3 rader skruv men endast 1 i regel men det hänger ni med på :)

Skruven som kommer i gipsen ( gips + gips ) kan man inte räkna med antar jag
 
Du kommer inte ens kunna dra i skruvarna ordentligt med endast gips bakom. Ska du ha dubbla skivor får det bli likadana som du har som sätts med förskjutna skarvar, dvs börja med en som är 45cm bred.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att det är dömt att misslyckas, det drar inget i ditt första lager gips.
Personligen hade jag dessutom valt plåtregel i ditt pannrum där jag räknar med att det stundtals kan bli ganska varmt - trät lever och kommer kanske att röra på sig med eventuella sprickor till följd. Fullt möjligt att det håller hur bra som helst dessutom om du förskjuter gipsskarvarna 45cc.
Jag skulle lagt ett till lager med samma gips men förskjuta skarvar om du nu måste ha två lager i just pannrummet - Strävar du efter EI60 så skall väl var lager tätas mot väggar med brandskyddsfog?
Och ja, 2 skivor gips är fullgott för att uppnå EI60 så du kan strunta i brandgips.

Dessutom värt att nämna, skulle sänka taket i en hall vid ett tillfälle och hängde plåtregel som alltid på cc30, handlade takgips då dom var "smidiga" - Men attans vad hård gips!! Det gick inte att dra i plåtregel och få skruvarna att gå in i skivan. Rev ned skiten och hängde 90x200 gips som jag brukar... Alltid lär man sig något.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Eller limma och kör med "gips i gips skruv"
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kommer inte att klassa rummet som "pannrum" men vill göra så gott jag kan för att sova gott :)

Så det blir gips på dörr, dubbelt i tak etc men vill behålla det som ett teknikrum :)

Hade varit trevligt om man kunnat få upp vanligt takgips med kanter i hörnen som det bara är att spackla skruvhål och sedan måla :)

Funkar det med limmet i ett rum som blir ganska varmt så gör jag gärna ett försök :)

Kommer att regla upp med plåtreglar runt tanken och isolera. Ca 20cm på sidor och Max mot tak. Skulle ni montera även dubbelgips där?

Dvs innanför tankens vägg ( på taket )
 
D09 skrev:
Hade varit trevligt om man kunnat få upp vanligt takgips med kanter i hörnen som det bara är att spackla skruvhål och sedan måla :)
Med kanter så menar du diken? Jag skulle undvika att sätta diken mot väggen - Nu hatar jag att spackla men jag upplever att det är ett gissel att spackla diken mot vägg. Hellre bara spackla skruvhålen och dra en latex mot väggen - Eller som kanske i ditt fall då BrandFog...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.