Hej,

Rev en vägg mellan kök och vardagsrum. Satt ett eluttag och en strömbrytare för taklampan i denna vägg.
Vet att blå och svart går till taklampan (dessa skall jag koppla in till min nya strömbrytare).
Det är kablarna i mittersta VP-röret som går till lampan.

Resterande färger är då svart + vit, som går i det högra VP-röret (samma svarta som går till taklampan, antar att det är fas?)
Använder jag endast svart + vit till mitt nya eluttag, det var ett ojordat eluttag innan så jag har köpt ett likadant.

Vill bara dubbelkolla så att jag tänker rätt.

Tack på förhand!

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde vara svart och vit till uttaget ja.
Du får hoppas att en riktig elektriker kan svara här, men jag tycker att färgvalet blå är lustigt som tändtråd till lampa
i alla fall idag?
Kanske bättre att byta till en annan färg ?
Vet ej om en elektriker idag fortsätter med gamla färger eller om dom sätter dagens färgstandard när dom installerar nytt uttag.
Jag är inte säker på att svart är fas men om du mäter får du svar (jag tror vit är fas i detta fallet).
 
Mikael_L
Hrm, svart kan ju vara fas och blå nolla, lika gärna ... :eek:

Och vit tändtråd.
 
Mikael_L skrev:
Hrm, svart kan ju vara fas och blå nolla, lika gärna ... :eek:

Och vit tändtråd.
Vit kan inte vara tändtråd då det är blå + svart som sitter i taklampan. Svart är ju ihopkopplad (från högra VP-röret till det vänstra, som går till taklampan). Alltså måste blå vara tändtråden och svart fasen.
Den enda resterande färgen är ju vit, alltså bör den vara nolla, eller hur? Då behövs bara svart (fas) och vit (nolla) till eluttaget.

Enligt wikipedia:
Blå - Nolla SKA vara Blå, eller nummermärkt med blå markering i bägge anslutande ändar. Fas/Tändtråd tillåts vara blå.
Vit - Tändtråd/Fas. Kan också vara nolla i äldre installationer.
Svart - I första hand tändtråd. Kan dock vara fas i äldre installationer (< 2000) , kan även vara andra fas i en trefasmatning.
Lägenheten är byggd mellan 60-70 tal.
 
Mikael_L skrev:
Hrm, svart kan ju vara fas och blå nolla, lika gärna ... :eek:

Och vit tändtråd.
Du har kanske rätt ? det var min syn på det hela att blå var tändtråd då den bara var till lampan från dosan.
Är ingen elektriker som sagt var.:confused:
 
Mikael_L
jockebq skrev:
Vit kan inte vara tändtråd då det är blå + svart som sitter i taklampan. Svart är ju ihopkopplad (från högra VP-röret till det vänstra, som går till taklampan). Alltså måste blå vara tändtråden och svart fasen.
Den enda resterande färgen är ju vit, alltså bör den vara nolla, eller hur? Då behövs bara svart (fas) och vit (nolla) till eluttaget.

Enligt wikipedia:
Blå - Nolla SKA vara Blå, eller nummermärkt med blå markering i bägge anslutande ändar. Fas/Tändtråd tillåts vara blå.
Vit - Tändtråd/Fas. Kan också vara nolla i äldre installationer.
Svart - I första hand tändtråd. Kan dock vara fas i äldre installationer (< 2000) , kan även vara andra fas i en trefasmatning.
Lägenheten är byggd mellan 60-70 tal.
Ja är du så säker så behöver du ju inte fråga här. :D

Och wikipedia måste ju ha koll på precis hur det är kopplat i din lägenhet, att det inte är hempul, en mindre nogräknad elektriker, eller att vit kabel plötsligt tog slut och elis inte orkade åka iväg till grossisten.

Ähh, kör du på som du tycker. Det blir nog bra. ;)



Själv är jag av åsikten att man mäter upp om den minsta osäkerhet råder.
Men om du kommer ihåg hur det var kopplat innan så bör du kunna lägga det likadant nu.

edit:
Men byggåret ger ju vid handen att man nog kan räkna med vit eller svart som nolla, och den andra som fas. Men som jag skrev, är man osäker ...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Enklast gör du väl som så att om du vet vilka färger som gick till brytaren....koppla dessa till brytaren (antingen tänder knappen uppåt eller nedåt). Det du inte kan veta är om du får en nolltändning eller faständning utan att mäta vilken som är fasen (även om man "kan" tänka sig vilken). Men rent generellt....fas till brytaren, andra tråden tillbaka till lampan via dosan ihop med den tredje färgen.
 
Det du skrev i inlägg #4 måste vara fel!

Till din lampa skall det gå en nolla och en tändtråd (=bruten fas). Så ingen av trådarna till lampan bör vara fas. Men man kan aldrig veta utan att antingen mäta med ex. en multimeter. Eller genom att följa trådarna via diverse dosor tillbaka till centralen och se vilken som där går till säkringen resp. nollplinten.
 
Och som vanligt ska man inte lita allt för mycket på wikipedia. Svart kan i lika hög rad som vit vara nolla i en äldre anläggning. I riktigt g:a installationer brukar ALLA trådar vara svarta och att jorden möjligen är tejpad med röd tejp
 
Hur ska du lösa det med kopplingsdosan då? Ska du bila in en takdosa eller kanske sätta en kulodosa över rörutloppen?

//Patrik
 
Färgmässigt verkar det inte svårare än vit-fas, svart-nolla och blå-tändtråd. Helt enligt TS uppgifter och bilden, kräver inte så mycket mätningar om man inte tvunget vill.
 
Tips

Anlita en elektriker som tittar över hela den gruppen.
Den kan behöva förändras med lite kuloinstallation och sedan uppkommer troligtvis krav på jordade uttag i rummet eftersom dom ojordade apparaterna helt plötsligt har hamnat väldigt nära en icke isolerande miljö
 
Mikael_L
Ja nog har säkert både GK100, jockebq och Micro rätt.
Micro skrev:
Det borde vara svart och vit till uttaget ja.
Men jag reagerar ändå reflexmässigt när man låter wikipedia fastslå vilka färgen man anser sig ha kopplat till vad i sitt hus. :eek:
Alla som har varit med om lite vet att färgerna luras rätt lömsk ibland.

Och på bilden syns det att det har gått ihop flera svarta, så det bör man misstänka vara fas.
Eller kanske inte ...? Kan en brytare ha styrt flera lamputtag? Inte omöjligt i alla fall.
Jag var inte där och klippte ner den befintliga installationen, så jag vill gärna då vara lite försiktig med att vara idiotsäker på hur det ska kopplas ihop nu.

Men troligtvis är det som ni säger, men jag tycker att alla som pillrar i det elektriska gärna kan ha som ryggmärgsreflex att vilja kolla och/eller mäta när något verkar osäkert.

Nu är detta en installation utan skyddsjord och endast enfas, så egentligen bör risken för personskada vara minimal även vid felkoppling. Det borde som mest bli att det hela inte fungerar som det ska.

Men jag drar mig till minnes ett dödsfall, som jag har för mig berodde på att någon hittade en röd ledare i en dosa och tog för givet att det var skyddsjord (det står väl så i wikipedia?). Men det var en tändtråd, så ytterhöljet på en pryl blev strömförande när man slog på lyset i ett annat rum.


Micro skrev:
Du får hoppas att en riktig elektriker kan svara här, men jag tycker att färgvalet blå är lustigt som tändtråd till lampa
i alla fall idag?
Kanske bättre att byta till en annan färg ?
Vet ej om en elektriker idag fortsätter med gamla färger eller om dom sätter dagens färgstandard när dom installerar nytt uttag.
Jag är inte säker på att svart är fas men om du mäter får du svar (jag tror vit är fas i detta fallet).
I dag är blå som tändtråd inte korrekt i rörinstallationer. Men fortfarande tillåtet och vanligt om det gäller kabelinstallationer (typ utanpåliggande kablar).
Men förr i tiden, särskilt före typ 1970, var det rena vilda western vad det gällde att använda de olika färgerna.
Idag ska en elektriker normal inte dra blå FK i rör som tändtråd, även om det förekommer den färgen som tändtråd i den befintliga inst.

Men om obruten fas är t.ex. svart eller vit kan man överväga att fortsätta med samma färger om det rör en smärre utvidgning av anläggningen.

Skyddsjord ska däremot alltid dras som gul/grön. Och gul/grön absolut aldrig till något annat.
Skall bytas ut också, om man upptäcker felaktigt använd gul/grön.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vadå vilda västern före 1970 ? :D
Hittade en dosa i tvättstugan (med lock) och skulle utnyttja denna till tvättmaskin o torktumlare , det var 1st gul , 1st grön , 1st gulgrön (skyddsjord) :x
Den elektrikern var inte att leka med och detta drogs in 1971-72
Min elektriker bara stirrade på dosan o bara skakade på huvudet.:p
Fast det är åtgärdat nu med korrekt färg o allting.
Och detta var inte hemma fixat.
 
Stirrade han och skakade på huvudet var han kanske lite oerfaren, efter en tid är det inget som man lyfter på ögonen för.Man kan hitta ALLA tänkbara varianter.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.