Vi håller på att titta på ett hus byggt 1975 trähus i sutturäng. Inget har istortsätts gjorts på huset renoveringsmässigt. Enligt kommunen finns inte några höga radonhalter i marken i området. Säljaren har inte gjortngn radonmätning. Om man skulle göra en snabb prelmätning och se att halterna av radon är för höga... Hur gör man då? Kan man få summan för åtgärd avdragen från köpesumman? Vet någon vad det skulle kosta att åtgärda detta probem ordentligt? Vad görs isåfall för åtgärder?

Tacksam för alla svar relatererade till detta :)
 
Hej Evfada, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Säger kommunens miljökontor att det är liten risk för hög radonhalt så är det säkert så.

Om du skriver ungefär var i stockholmstrakten som huset ligger finns det säkert flera här på Bygga Hus som har egna erfarenheter av radonmätningar i de trakterna.

Men det behöver inte kosta många kronor att få ner en hög radonhalt.
Ett hus från 1975 har troligen självdragsventilation.
Att då öka ventilationen lite med en frånluftfläkt kan nog göra underverk, även för bokomforten.

Det kan också vara effektivt att täta huset ner mot grunden, runt rörgenomföringar och så.
Om souterrängdelen inte är byggd i blåbetong, för då genereras ju radongasen inne i huset.


För övrigt tror jag att riskerna med radon är väldigt små, om man inte är rökare.
 
  • Gilla
Evfada
  • Laddar…
Jag antar risken är om väggen i sutturäng är byggt med bå lättbetong. Bor själv i omr byggt 79 där husen med källare har mkt hög halt tadon, inte pga mark, utan pga lättbetong i väggen.

Skriv en klausul i kontraktet o gör en korttids mätning.
Jag tror det kan vara skadligt för små barn att bo i radonhus. På 80 talet målades det upp enorma effekter som, även om de inte stämde till 100%, så ledde de till att blå lättbetonghus hade mkt lågt värde.
 
Redigerat:
  • Gilla
Evfada
  • Laddar…
O
Du kan aldrig få radon som dolt fel, så till att du tänker på det.
Du kan inte tvinga säljaren att gå ned i pris. Men om inte säljaren vill betala ditt pris så kan du kanske hoppa av affären beroende på hur avtalet ser ut.
Men det är omöjligt att säga hur mycket det kostar att sanera radon, det beror på vad det är för typ av radon.
Eller snarare var den kommer ifrån
 
  • Gilla
Evfada
  • Laddar…
Hej! Tack för svaren! Jag skriver från nacka saltsjö-boo. Är det någon har några rrfarenheter av hus med för höga värden radon och åtgärdat det? Skriv gärna hur och ev kostnad :)
 
Ja man har ju förstått riskerna med radon och med tre små barn vågar man på inget sätt chansa. Vi skall renovera mycket men om själva grunden är av blåbetong så vet jag inte.
 
Jag skulle personligen inte köpa ett hus i blålättbetong. . .

efter vad jag förstått kan kostnaden landa mellan 20,000 till 200,000kr. Bidragsmax 35,000, ingen ROT. Skulle också tro easy fix, dvs billigast, är vädra ur torpargrund och att det hamnar mot det dyrare om det handlar om att huset byggts med radon material.
 
Nanny Fine
Byggis1976 skrev:
Jag skulle personligen inte köpa ett hus i blålättbetong. . .

efter vad jag förstått kan kostnaden landa mellan 20,000 till 200,000kr. Bidragsmax 35,000, ingen ROT. Skulle också tro easy fix, dvs billigast, är vädra ur torpargrund och att det hamnar mot det dyrare om det handlar om att huset byggts med radon material.
Vi installerade en FTX-anläggning för 70 000. Minus radonbidrag (max 15 000 kr) och minus ROT-avdrag (JO, arbetskostnaden är avdragsgill även på radonsanering - om man bara söker radonbidrag på kostnaden för materialet, dvs själva anläggningen), så blev nettokostnaden 45 000 kr. Plus att huset fick en underbart härlig inomhusluft....
 
  • Gilla
torparkalle
  • Laddar…
Hemmakatten
Även ditfraktade schaktmassor/uppfyllning under grunden kan vara radonhaltiga.

(När vi byggde vårt hus 2006 försökte jag hitta fyllnadsmassor som var radontestade vilket inte fanns.)
 
Radondebatten är kvalificerat trams.
Risken att drabbas av lungcancer pga radon är försvinnande liten.
Det finns betydligt farligare saker i folks närhet som tex cigaretter,bilavgaser osv vilket ger en betydligt högre risk för lungcancer.
Jag gillar speciellt slutsatsen från Strålskyddsmyndighetens hemsida
" Hur vanlig är lungcancer orsakad av radon?
Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att mellan 400 och 500 lungcancerfall per år orsakas av radon i inomhusmiljö. Av dessa är 90 procent rökare."
Hade dessa rökare fått lungcancer ändå? Det är det ingen som ifrågasätter.
Ta även en titt i bifogad graf.Den är klippt från Strålsäkerhetsmyndighetens hemsida.
 
  • radon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stoif och 1 till
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Hade dessa rökare fått lungcancer ändå? Det är det ingen som ifrågasätter.
Jo, de har beräknat att radon orsakar 400-500 ytterligare fall av lungcancer än om radon skulle exkluderas. Dessa skulle således inte drabbas av lungcancer om de inte utsatts för radon.
 
Men om man är rökare så ökar risken automatiskt med x% och hur vet man att dessa inte skulle fått lungcancer ändå.
O
 
Fredrik Å skrev:
Men om man är rökare så ökar risken automatiskt med x% och hur vet man att dessa inte skulle fått lungcancer ändå.
O
Man kan tex jämföra två grupper där rökning förekommer i samma utsträckning i båda grupper medans radonförekomsten skiljer sig. Skillnaden i lungcancerförekomst mellan dessa grupper utgörs då av radon. På individnivå kan man förstås inte säga vem som fick cancer av radon och vem som fick det av rökning eller annat.
 
O
Tycker att det säger ganska mycket om "farligheten" med radon.... Det finns några som tyvärr drabbas av lungcancer trots att de inte röker....
Men risken ökar markant att få lungcancer om man röker....

Och med tanke på att en myndighet skriver sluta rök som första anledning att minska risken för radon, när allt handlar om radon....

Så med tanke på detta.... det är tur att man inte röker... eller så uttrycker man sig så här....
Ge fan i å röka om du bor i ett radon hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.