Strömbrytarplacering ej i centrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt ritning så ska strömbrytaren sitta i mitten. Men som man ser på bilden så har de placerat det mer till höger. Är det någon "el- regel" som säger att man inte ska placera den i mitten eller en smaksak? Jag tycker den borde sitta i centrum enligt ritning, vad tycker ni? :rolleyes:
 
Jag är ingen elektriker men jag svarar att det skulle se bättre ut i mitten , men dosan är nog fäst i en regel på högersidan därav så sitter den mer till höger.
Det kanske var för svårt att centrera strömbrytaren eller tog för lång tid.
 
Dosan sitter av praktiska skäl dikt an mot en regel. Man hade fått tillverka distanser av träbitar för att få dosan i mitten och det orkade de tydligen inte fixa.
 
  • Gilla
Selle66
  • Laddar…
Den sitter nog där för att det var enkelt med regelfästet. Men jag tycker nog också det det hade varit snyggare i centrum. Det finns en svensk standard för placering, men jag vet inte om det står nog om ditt fall och oavsett är det ingen lag som alltid måste följas även om det står där.
 
AskeHolst skrev:
Den sitter nog där för att det var enkelt med regelfästet. Men jag tycker nog också det det hade varit snyggare i centrum. Det finns en svensk standard för placering, men jag vet inte om det står nog om ditt fall och oavsett är det ingen lag som alltid måste följas även om det står där.
Om anledningen är att de inte orkade så jobbar de tyvärr i fel hus. Låter som om jag får ta och visa ritningen för elektrikern igen.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
injonil skrev:
Dosan sitter av praktiska skäl dikt an mot en regel. Man hade fått tillverka distanser av träbitar för att få dosan i mitten och det orkade de tydligen inte fixa.
Typiska skillnaden mellan en bra och dålig entreprenör i mina öron.
 
Klart att den skall sitta i mitten. Brukar be snickarna om lagoma regelbitar/kapa upp själv för att kunna sätta uttag/strömbrytare på rätt plats.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
PAF skrev:
Klart att den skall sitta i mitten. Brukar be snickarna om lagoma regelbitar/kapa upp själv för att kunna sätta uttag/strömbrytare på rätt plats.
I min värld så innebär det inte allt för mycket arbete om de gör något åt det nu, före målning och tapetsering.
 
Stäm i bäcken och tvinga dem att göra om det där. Då akter de sig nog innan de tar en genväg med något annat.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern hade inte riktigt tid med det och bad mig fråga snickarn (y) Så nu ligger pucken hos husleverantören. Precis i dessa stunder man är #### glad för att man kör totalentreprenad.

Pelpet, det kan du fethaja!

Tror det är typiskt dessa estetiska saker som annars kommer som ett brev på posten när besiktningsmannen kommer och kollar.
 
Byggahem skrev:
Tror det är typiskt dessa estetiska saker som annars kommer som ett brev på posten när besiktningsmannen kommer och kollar.
Du ska nog inte ha en övertro på att besiktningsmannen kollar estetiska saker hur som helst....men var noga och tydlig...läs på vad som är avtalat....
 
Förhoppningsvis så är ritningen tydlig nog... (se inringad brytare).
Ritningen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stör ni er verkligen på en sådan detalj?

För mig liknar det pedantiskt felfinneri.

Efter fjorton dagar är man hemmablind och ser inte kontakten över huvud taget.
 
  • Gilla
Elektriker08 och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
För ett gäng år sedan sågades det några mm fel på de första tre golvbrädorna till ett redskapsskjul vid stugan. Dessa lades mitt framför dörren så att glipan täcks av den bockade rostfria plåten som används till tröskel så det är helt omöjligt att se fören den dagen man river skjulet.

Det stör mig än idag varje gång jag går in i skjulet...

Gissa om jag hade accepterat den placeringen av strömställaren!
 
Vill man vara perfektionist borde man väl istället sätta en strömbrytare på varje sida om de respektive dörrarna. Är inte standarden att ha strömbrytaren på låssidan av dörren och inte gångjärnssidan. :)

Gör om gör rätt.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.