Har börjat förbereda inför arbetet att föra in nytt VA i befintlig hus (murad grund direkt på berg).

Är lite fundersam kring hur man lämpligast bryter sig igenom grunden för att föra in rören. Fram till grunden kommer rören ligga i isolerlåda med värmekabel.

1. Vilket av följande alternativ är lämpligast (med tanke på fall m.m):

a) grund-a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


b) grund-b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


c) grund-c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Efter att jag fått in rören, hur ska jag fylla igen tomrummet i grunden/plattan/berget?

a) Gjuta med betong direkt mot rören?

b) Linda rören i någon form av isolering och sedan hälla i betong?

Tacksam för synpunkter.
 
Undvik 90-graderskrökar då de försämrar flödet och försvårar framtida spolning/inspektion, bygg med 2 stycken 45 graders istället.

Alternativ c med andra ord och du bör nog isolera med cellplast runt rören genom muren.
 
mexitegel skrev:
Undvik 90-graderskrökar då de försämrar flödet och försvårar framtida spolning/inspektion, bygg med 2 stycken 45 graders istället.

Alternativ c med andra ord och du bör nog isolera med cellplast runt rören genom muren.
Yes, det känns helt rimligt. Kommer dock nog köra en annan variant enligt bifogad bild, för att slippa behöva hacka ut så mycket av befintlig platta/berg. Kommer ha värmekabel i så det borde kompensera för den eventuellt extra kylan lösningen kommer utsättas för, eller?

Cellplast runt hela paketet, och därefter hälla ner betong?

grund-d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Risken för att det fryser är minimal om du har bra fall på rören. Dels så håller avloppsvatten i genomsnitt hög temperatur och det ska inte bli stående vatten i rören. Så cellplasten genom grunden är väl lite som hängslen och livrem egentligen :)

Så frågan är om du behöver ha värmekabel i? Spontant så kanske den ställer till det mer eftersom det kan fasta papper och annat på den som stoppar upp med tiden?
 
mexitegel skrev:
Risken för att det fryser är minimal om du har bra fall på rören. Dels så håller avloppsvatten i genomsnitt hög temperatur och det ska inte bli stående vatten i rören. Så cellplasten genom grunden är väl lite som hängslen och livrem egentligen :)

Så frågan är om du behöver ha värmekabel i? Spontant så kanske den ställer till det mer eftersom det kan fasta papper och annat på den som stoppar upp med tiden?
Var nog inte tillräckligt tydlig. Förutom avlopp kommer även en 32mm PEM med vatten från kommunen föras in. Det är mest för denna jag oroar mig för frysning.
 
Nja, jag tror alternativ A är bäst map fall. 90-graders-böjarna byggs med dubbla 45-graders-böjar. Det är bättre med rätt fall + helt vertikalt fall än att ha för mycket fall som i alternativ C.
 
Nej, det är jag som inte läser. Du skrev ju VA :) Värmekabel för vattnet är helst klart en smart idé!
 
Arbetet fortlöper... dock var 750mm ett lite väl optimistiskt antagande.

Kämpar på med Cobra och spräckkilar för att komma ner lite längre ner i nivå.

Det kommer bli värmekabel... funderar nästan på två stycken. En som är 25 meter lång hela vägen till sumptanken. Plus en kompletterande på endast 2-4 meter som sitter i början där det är som grundast och troligen mest kritiskt. Den korta kopplar jag på så fort det börjar närma sig nollan utomhus, medans den längre enbart används när termostaten (i marken) tycker att den ska användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.